יום האישה סקירה: מספר הנשים בכנסת הגיע לשיא אבל עדיין לא מספיק

הזינוק במספרן של נשים שנבחרו לפרלמנטים היא אחת התופעות הבולטות שמתרחשת בשני העשורים האחרונים, וביחס לעולם ישראל מדורגת באמצע או בסוף

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/03/22 09:51 ה באדר ב'

סקירה: מספר הנשים בכנסת הגיע לשיא אבל עדיין לא מספיק
הנשים במליאה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לכבוד יום האישה הבינלאומי שחל היום (ג') ערך פרופסור עופר קניג, עמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, ניתוח מיוחד לייצוג נשים בישראל בהשוואה לעולם, ממנו עולה כי למרות שישראל נמצאת בנקודת השיא של ייצוג נשי בכנסת ובממשלה, ביחס לעולם המצב עדיין לא מזהיר. 

נכון להיום (ראשית מרץ 2022) מכהנות בכנסת 35 נשים, מספר שיא המהווה 29% מכלל חברי הבית. הגידול במספר חברות הכנסת הוא אחד מהתופעות הפוליטיות הבולטות בשלושת העשורים האחרונים. בבחירות האחרונות נכנסו 30 נשים, אך השימוש הרחב בחוק הנורווגי – שבמסגרתו התפטרו שרים מחברותם בכנסת – הכניס לכנסת שש נשים נוספות, אחת מתוכן נאלצה לעזוב בעקבות התפטרותו של השר אלי אבידר וחזרתו לכנסת.

השרות שאשא ביטון וברביבאי

השרות שאשא ביטון וברביבאי צילום: נועם מושקוביץ/ דוברות הכנסת

ישראל מדורגת במקום ה-61 מתוך 192 מדינות בעולם בייצוג הנשי בפרלמנט. ובקרב מדינות ה-OECD, ישראל ממוקמת כיום במקום ה-23 מ-38. הזינוק במספרן של נשים שנבחרו לפרלמנטים היא אחת התופעות הבולטות שמתרחשת בשני העשורים האחרונים – ולא רק במדינות דמוקרטיות. עד שנת 2003 הייתה רק מדינה אחת שבפרלמנט שלה שיעור הנשים היה גדול מ-40%, ואילו כיום יש 32 מדינות כאלה בעולם.

גולדה מאיר הייתה השלישית בעולם בתפקיד הבכיר

כיום נשים מכהנות במשרה הפוליטית הבכירה ב-7 מתוך 38 מדינות ה-OECD. ביניהן ניתן למנות את ג'סינדה ארדרן (ניו זילנד), מֶטֶה פרדריקסן (דנמרק) ומגדלנה אנדרסון (שוודיה). בעשור האחרון כיהנו נשים בתפקיד ראשת ממשלה או נשיאה ביותר ממחצית (21 מ-38) מדינות ה-OECD.  ב-14 מתוך 38 מדינות ה-OECD נשים לא כיהנו עדיין בתפקיד החשוב ביותר. במדינות אלה נכללת גם ארצות הברית, אך כהונתה הנוכחית של קאמלה האריס בתפקיד סגנית-הנשיא – האישה הראשונה בתפקיד – מסמנת התפתחות חשובה.

גולדה מאיר הייתה השלישית בעולם בתפקיד הבכיר: ישראל הייתה בין המדינות הראשונות שבהן הגיעה אישה לתפקיד הפוליטי הבכיר במדינה, כאשר גולדה מאיר מונתה לראשות הממשלה ב-1969.

לדברי פרופ' קניג, הייצוג הנשי בפוליטיקה הישראלית נמצא כיום ברמות שיא – בכנסת, בממשלה וגם ברשויות המקומיות, אך יש גם היבטים בהם השיפור בייצוג הפוליטי הנשי מדשדש. הגידול בנוכחות הנשית בממשלה לא תורגם לעת עתה למינוי שלהן לאחד ממשרדי הממשלה היוקרתיים. שרת החוץ האחרונה שכיהנה הייתה ציפי לבני (2009-2006) ובשני המשרדים היוקרתיים הנוספים – הביטחון והאוצר – לא כיהנו נשים מעולם. מעבר לכך, כיום מכהנת רק ראשת מפלגה יחידה – מרב מיכאלי במפלגת העבודה, מלבד זאת, כל עוד המפלגות החרדיות ימשיכו בסירובן לשבץ נשים ברשימות המועמדים שלהן, הסבירות להתקרב לשוויון מגדרי בייצוג כנסת תהיה קלושה.  

צילום: Yonatan Sindel/Flash90