עד היום חוקקה הכנסת העשרים 322 חוקים. כמה מהם הוחלו ביו"ש?

הכנסת תקיים היום (שלישי) יום מיוחד לציון יובל שנים למלחמת ששת הימים ולחידוש ההתיישבות ביהודה שומרון ובקעת הירדן. בדיון מיוחד בנושא "יחסי הגומלין בין הכנסת ובין אזרחי ישראל תושבי יו"ש" יעסקו כיצד מקדמים את החלת החוק ביהודה ושומרון

חדשות כיפה משה מאירסדורף 06/06/17 10:50 יב בסיון התשעז

עד היום חוקקה הכנסת העשרים 322 חוקים. כמה מהם הוחלו ביו"ש?
כנסת ישראל, צילום: Nati Shohat/Flash90.

לאחר כשנתיים ורבע של כהונה חוקקה הכנסת ה-20 322 חוקים שעברו בקריאה שלישית ונכנסו לספר החוקים של מדינת ישראל. מתוכם, כך על  פי מסמך שיציג היום היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל יינון, חמישה מתוכם הוחלו ביהודה ושומרון. יחסית לכנסות קודמות זהו מספר יחסית גבוה. רוב החוקים במדינת ישראל אינם מוחלים באופן ישיר באזור יהודה ושומרון והם מוחלים באמצעות צווי אלוף פיקוד שהוא בהגדרה הסמכות העליונה בשטח השיפוט של יהודה ושומרון. 

במסמך שהכין יועמ"ש הכנסת אייל ינון לבקשתו של ח"כ יואב קיש, הוכן מסמך ובו פירוט החוקים שהוחלו ביו"ש בכנסת ה-20. לאחר שנתיים ורבע של כהונה מסתבר כי חמשת החוקים שהוחלו הם: חוק ההסדרה שהוחל בניסיון למנוע הריסת יישובים כגון עמונה, חוק אומנה לילדים הקובע את זכויותיהם של ילדים באומנה ובחובת המדינה להבטיח את טובתם של ואת זכויותיהם, חוק שירות אזרחי המסדיר את המסגרת והתנאים לביצוע שירות התנדבותי מטעם המדינה, חוק ההתייעלות הכלכלית בו נקבע קרן לצמצום פערים בין רשויות מקומיות, וחוק איסור הפלייה במוצרים העוסק באיסור הפלייה בהספקת מוצר או שירות ציבורי. 

בדיון מיוחד שיתכנס היום בכנסת לציון יובל שנים למלחמת ששת הימים הדיון יעסוק בהשוואת החקיקה ביו"ש, תחת הכותרת "יחסי הגומלין בין הכנסת ובין אזרחי ישראל תושבי יו"ש". התקדמות משמעותית החלה בתחילת השבוע כשהוחל בממשלה נוהל לפיו כל הצעת חוק ממשלתית שעולה לוועדת שרים לחקיקה חייבת לכלול התייחסות לגבי אופן החלתה ביו"ש במקביל ובאופן סימולטני. בדיון שייערך היום ידונו כיצד אפשר וניתן להרחיב את הנוהל גם על הצעות חוק פרטיות כך שכל חבר כנסת שמגיש הצעת חוק יצטרך לפרט באופן ייחודי כיצד ובאיזה אופן יחול החוק גם באזור יו"ש. 

בדיון ישתתפו: שרת המשפטים איילת שקד והשר יריב לוין, שמובילים את מיזם השוואת החקיקה בנוגע לחוקים הממשלתיים, סגן השר בן דהן שמוביל את השוואת החקיקה במנהל האזרחי ויועמ"ש הכנסת. כמו כן ישתתפו ח"כים שיביעו רצון ודרישה לאפשר את קידום המיזם הזה גם לחברי כנסת בחקיקה הפרטית.