ח"כ מועלם ל'כיפה': "לשאלות הפולשניות אין מקום בהדרכת כלות"

יו"ר סיעת הבית היהודי קראה לבצע חשיבה מחודשת על נושא הדרכת הכלות, ולוותר על שאלות שנתפסות כחדירה לפרטיות. "זו הזדמנות פז להיפגש עם היהדות, לא רוצה שהחשש משאלות חודרניות יהווה חסם לבחירה מאוד משמעותית"

חדשות כיפה דויד ליבנה 26/06/18 11:58 יג בתמוז התשעח

ח"כ מועלם ל'כיפה': "לשאלות הפולשניות אין מקום בהדרכת כלות"
חתונה, צילום: shutterstock

"שאלות שהן מחוץ למימד ההלכתי של טבילה אין להן מקום", כך אמרה הבוקר (ג') ח"כ שולי מועלם-רפאלי בשיחה עם 'כיפה', על רקע הביקורת שנשמעה לאחרונה על הדרכת הכלות שעוברות נשים לפני חתונתן. "אני חושבת שצריך לעשות הדרכת כלה מסבירת פנים. לעודד מציאות של הדרכה זוגית בלי כניסה לשאלות אינטימיות", הוסיפה. 

אתמול נערך דיון בנושא בוועדת הפנים של הכנסת. במהלך הדיון תקפה ח"כ יוליה מלינובסקי מהמחנה הציוני את החיוב לעבור הדרכת כלה למי שנישאת דרך הרבנות, ואמרה: "גילינו שמדובר בהדרכה משפילה, לא נעימה שחודרת לפרטיות. שואלים את הכלה על חיי המין שלה ואם היא בתולה. זה מעצבן אנשים. במקום חוויה רוחנית מחבקת, הן מקבלות יחס פוגעני". חברת מפלגתה, מרב מיכאלי, הצטרפה לדבריה ואמרה כי "הוועדה צריכה לדרוש לאסור על הרבנות לקיים הדרכת כלות".  

על רקע הדברים אמרה מועלם-רפאלי כי בעיניה הדרכת הכלות היא דווקא "הזדמנות פז להפגיש עם העולם היהודי, עם מסורות, עם המנהג של טבילה. יש פה דבר שמשך המון שנים נשים יהודיות בכל העולם הקפידו עליו. אני לא מחליטה בשביל כל אחת מה היא תעשה ומה לא תעשה, על תבחר להקפיד ועל מה לא, אבל יש פה הזדמנות לשיח של זהות יהודית בזוגיות, שחלק ממנה זה העולם של הטבילה". 

הצטרפה ליוזמת דגן

מועלם-רפאלי
צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

יו"ר סיעת הבית היהודי ציינה כי לדעתה יש למנף את הדרכת הכלות ל"שיח יותר גבוה", והוסיפה כי הייתה שמחה אם במרחב הזה היה נוצר שיח זוגי שבו באים בני הזוג למפגש הדרכה משותף.

"אני חושבת שצריכה להיעשות בארץ עבודה בנושא של הכנה לזוגיות וזה לא משנה אם אתה מקפיד על מצוות או לא מקפיד על מצוות. אני חושבת שצריכים את זה גם לזוגות הדתיים וגם לזוגות הלא דתיים. צריך לדבר על העולם היהודי בכניסה למערכת זוגית, לא מהמקום של חיוב במצוות אלא ממקום של להכיר את היהדות וכפלטפורמה והזדמנות שמזמנות לנו החופה והקידושין והבחירה להינשא. זאת הזדמנות פז בעיניי שאסר לפספס אותה", אמרה. 

"אני יודעת שכבר היום מנסים לעשות את זה מאוד מזמין ומאוד מכבד ולא חודרני, ומנסים להפוך את זה לפלטפורמה לשיחה משמעותית. ככה אני חושבת שמחדדים זהות, ככה אני חושבת שמחברים ונחשפים לעוד חלק במסורת היהודית", הוסיפה. 

מועלם-רפאלי אמרה עוד: "אני מאמינה שלשאלות הפולשניות אין מקום. בוא נגיד את האמת - נקודת המוצא שלי היא שכל זוג שבוחר להינשא ברבנות עושה בחירה מהותית בזהות היהודית שלו. לא הייתי רוצה שהתחושה או החשש משאלות חודרניות יהוו חסם לבחירה שהיא מאוד מאוד משמעותית ומהותית בעיניי. 

"לכן אני מציעה קודם כל לזכור שלא כל מי שבאה להדרכת כלות זו מישהי שמחויבת למצוות. יכול להיות שדברים שלמדריכת כלות דתייה נראים טריוויאליים, לבחורה שלא חיה חיים דתיים הם לא טריוויאליים והם חדירה לפרטיות שאין לה מקום". 

היא הדגישה כי הייתה רוצה לראות "יותר התמקדות בתוכן ופחות בשאלות מה את עושה ומה את לא עושה. כן לעשות הכנה, להסביר על המשמעות של טבילה, לא לוותר על המימד ההלכתי שבדבר הזה, אבל לעניות דעתי שאלות שהן מחוץ למימד ההלכתי של טבילה אין להן מקום". 

מרב מיכאלי

"לא צריך לצאת בקריאה כזאת". מיכאליצילום: Miriam Alster/FLASH90

לגבי קריאתה של ח"כ מיכאלי לאסור על קיומן של הדרכות כלות אמרה מועלם-רפאלי: "אני חושבת שזה מוטעה. נעשים בשנים האחרונות מאמצים להפוך את הדרכת הכלות למשהו מזמין, מכבד ומכיל, לקחת את זה כפלטפורמה והזדמנות לשיח אמיתי. אני חושבת שזה לא נכון. אני חושבת שכן צריך לעשות חשיבה מחודשת על מה מלמדים ומה לא, מה שואלים ומה לא, אבל בבסיס אני לא הייתי חושבת שצריך לצאת בקריאה כזו לרבנות. 

"אני חושבת שצריך להכשיר נשים מגוונת, צריך לתת מענה לנשים עם צרכים מיוחדים - פיזיים או נפשיים - הדברים האלה מחייבים יד על הדופק בשאלה האם אנחנו בתהליך שהוא מזמין ומאפשר לכמה שיותר נשים להיכנס לעולם הזה, ולא חלילה מהווה חסם לבחירה בדרך הזאת של נישואין כדת משה וישראל", הוסיפה לסיום.