מה קורה כשלא גבר ולא אישה משרתים בצה"ל?

בצבא מנסים לפתוח את השערים לכולם. גברים, נשים, הומואים, לסביות ואפילו טרנסג'נדרים. לאחרונה התגייסו לגדוד קרקל 3 חיילים "ג'נדרקווירים" שאחד מהם לא מגדיר את עצמו כגבר או אישה, מה שמקשה על השתלבותו ביחידה. "הבקשה של הצבא ממנו להגדיר את עצמו מאוד מקשה עליו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 31/10/17 14:54 יא בחשון התשעח

מה קורה כשלא גבר ולא אישה משרתים בצה"ל?
צה"ל מייצר לוחמות פייסבוק? למצולמת אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. אבי סולטן

בגדוד קרקל, הגדוד הראשון שאיפשר לנשים להתגייס כלוחמות, יכולים לציין פריצת דרך חדשה. יש שיאהבו אותה ויש פחות, אך מסתבר שהגדוד המעורב מערבב לא רק גברים ונשים אלא גם "ג'נדרקווירים"- לא נשים ולא גברים.

"ג'נדרקוויר" הוא אדם שאינו מגדיר את עצמו מבחינה מגדרית וב'ידיעות אחרונות' פורסם היום (ג') שבאחת מפלוגות ההכשרה של הגדוד משרתים שלושה לוחמים המוגדרים כך.

בצה"ל קיים נוהל שירות טרנסג'נדרים שלפיו חייל רשאי לקבוע באיזו צורה המפקד יפנה אליו, בלשון זכר או נקבה. להחלטת החייל יש גם השלכה על הופעתו החיצונית (מדים מותאמים, גדיול שיער וכדומה). עם זאת לחייל שאינו מגדיר את עצמו מבחינה מגדרית, או שהוא מחשיב את עצמו כגבר ואשה בו זמנית, עשויה להתעורר בעיה שכן בצבא לא מתירים לשלב בין הנהלים. כך חייל שיבחר שיפנו אליו בלשון זכר לא יוכל לגדל שיער כמו חיילת.

שלושת החיילם שבפלוגה נולדו כבנים, חייל אחד ביקש להיחשב כגבר ואחר כאשה. החייל השלישי לא הודיע על ההשתייכות שבה הוא מעוניין וכברירת מחדל הוא שובץ בכיתת הבנים. "הדבר שהכי מפריע לו", סיפר לעיתון אחד ממקורביו, "זה שהראייה לגביו היא מאוד שחור או לבן, גבר או אישה. ביקשו ממנו להחליט מה הוא, אבל הוא לא אמור להחליט. הבקשה של הצבא ממנו להגדיר את עצמו מאוד מקשה עליו. עכשיו, למשל, אין לו פטור של נראות נשית. הוא נאלץ להסתפר, לגזור את הציפורניים ולא להתאפר. זה לא פשוט בכלל".
 
חבר נוסף של החייל הוסיף כי "הוא הגיע לקרקל בגלל שמדובר בשירות צבאי מעורב. כששובץ בכיתת בנים וגילה שהסביבה שלו מאוד גברית, הוא הגיב לזה מאוד רע. לא נותנים לו כרגע לעבור לכיתת בנות, הוא ממש סובל מהתקפי חרדה, ובצבא מפרשים את התקפי החרדה שלו לא בצורה נכונה. חושבים שזה אולי קשור ללוחמה, אבל הוא דווקא מתחבר לגמרי לכל הקטע של להיות לוחם. זה מתאים לו. רוצים להוציא אותו מלוחמה וזה פשוט לא פייר. זה הגדוד הכי מקבל בצה"ל, והוא פשוט נפל בין הכיסאות. חבל שצה"ל יפסיד לוחם מוכשר רק בגלל הגדרות או ביורוקרטיה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מגייס לשורותיו טרנסג'נדרים ומאפשר להם לבצע שירות משמעותי בהתאם להשתייכותם המגדרית. מטעמי צנעת לא נוכל לפרט על אודות המקרה של החייל המדובר".