מסייעת לישראל: גרמניה ביקשה להצטרף לדיונים בהאג

בית הדין יקיים דיון בשאלה האם בסמכותו לשפוט את ישראל על הנעשה ביהודה ושומרון, כדי לאפשר העמדה לדין על פשעי מלחמה. גרמניה ביקשה להצטרף לדיונים כדי למנוע העמדה לדין והצטרפה לצ'כיה שרוצה לסייע גם כן

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 14/02/20 10:32 יט בשבט התשפ

מסייעת לישראל: גרמניה ביקשה להצטרף לדיונים בהאג
נתניהו ונשיא גרמינה. יסייעו לישראל?, צילום: מארק ישראל סלם/פלאש 90

גרמניה ביקשה מבית הדין בהאג להצטרף לדיונים שיקבעו האם האג יכולה לשפוט את ישראל על פשעי מלחמה. להערכת ישראל, בקשת גרמניה להצטרף נועדה לסייע לישראל בזירה המשפטית ולהפוך את ההחלטה המקורית של האג - לשפוט את ישראל. נזכיר, כי תובעת בית הדין פאטו בנסודה קבעה כי בוצעו פשעי מלחמה בישראל בשנת 2018, וכי על ישראל לעמוד לדין. המחלוקת היא - האם להאג בכלל סמכויות שיפוט בעניין.

עוד קודם לגרמניה, מי שהגישה אמש גם היא בקשה לקחת חלק בדיון היא צ'כיה וזאת כדי לתמוך בישראל. גורמים מדיניים בירכו על החלטת צ'כיה ואמרו כי חלק מהמאמצים נעשים גם מהצד הישראלי. יש לציין כי צ'כיה נחשבת לבעלת ברית מובהקת של ישראל ופעמים רבות עזרה למנוע החלטות נגד המדינה, בין השאר באיחוד האירופי. בשנים האחרונות פעל ראש הממשלה בנימין נתניהו לחמם את היחסים בין המדינות, בין השאר כדי להסתייע בצ'כיה בסוגיה הפלסטינית והאיראנית. 

חזרה לבית הדין: ישראל עצמה לא מתכוונת לקחת חלק בדיונים, שעל פי גורמים ישראלים כל מטרתם הוא להכפיש את ישראל. יחד עם זאת, ישראל היא זו שביקשה לקיים את הדיון בעניין סמכויות בית הדין של האג, מתוך ניסיון למנוע את עצם ההעמדה לדין בגין פשעי מלחמה לכאורה. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס בעבר לעניין וטען כי להאג אין כל סמכות לשפוט את ישראל, כיוון שבקשת השפיטה הגיעה מצד הרשות הפלסטינית ודבר זה איננו קביל.