לראשונה: המשפט העברי נכנס לספר החוקים

ברוב של 39 ח"כים נגד 32, נקבע כי במקרה שלא יימצא פתרון במשפט הקיים יפנו השופטים למשפט העברי. ההצעה של ח"כ סלומינסקי אושרה בקריאה שנייה ושלישית

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/05/18 09:15 טז באייר התשעח

לראשונה: המשפט העברי נכנס לספר החוקים
ח"כ סלומינסקי, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

מליאת הכנסת אישרה אמש (ב') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק יסודות המשפט שיזם חבר הכנסת ניסן סלומינסקי. ההצעה עברה ברוב של 39 מול 32.

על פי ההצעה שאושרה, במקרה שאין פתרון במשפט הקיים, יפנה החוק את השופטים למשפט העברי. בעקבות אישור ההצעה יוכנס לראשונה המשפט העברי לחוק.

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ סלומינסקי, בירך על המהלך, ואמר: "יש לנו מדינה עברית וגם משפט עברי. אני מקווה מאוד שהשופטים במערכת המשפט ילמדו וינגישו את המשפט העברי".

בתנועת נאמני תורה ועבודה בירכו על תיקון חוק יסודות המשפט, ואמרו: "המשפט העברי ייכנס לספר החוקים כמקור השראה ובהתאמה לעקרונות החירות, הצדק היושר והשלום שהוא מבטא.

"יש לקוות כי התיקון יישום כך שיישמרו העקרונות הדמוקרטיים של המדינה, תוך מתן מקום של כבוד למשפט העברי לגווניו ולמורשת ישראל לדורותיה".

גם בפורום המשפטי למען ישראל הביעו סיפוק על ההחלטה ואמרו כי"מליאת הכנסת אישרה כי המשפט העברי, הוא חלק מתרבותו ומהתפתחותו ההיסטורית של עם ישראל, וככזה יהווה אחד מהשיקולים כששופט מגיע לפסוק בדין".

לדבריהם, התיקון לחוק מאזן בין שתי זהויות המדינה: מדינה דמוקרטית - לפי ערכים אלה השופטים מונחים לפסוק ואכן פוסקים כך; והזהות היהודית של המדינה שעד היום הוזנחה בכל הנוגע לפסיקה - מקבלת חיזוק נוסף באמצעות התיקון לחוק".

עוד אמרו בפורום כי "כיום, למעשה, רוב השופטים כמעט שלא נעזרים בעקרונות המשפט העברי. אך מעתה עקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של המשפט העברי ומורשת ישראל ישמשו את השופטים בבואם לפסוק בדין".

"התיקון לחוק הינו צעד חשוב נוסף בחיזוקה של מדינת ישראל כמדינה יהודית לצד מדינה דמוקרטית בלי שום סתירה בין שני הערכים החשובים האלה".