ליטא: אלף יורו לסטודנט שיכתוב עבודה על "יהודים שהרגו אנשים"

בפוסט מעורר מחלוקת עודד מבקר האתיקה של האקדמיה כתיבת עבודות שיציגו יהודים כפושעים ולא כקורבנות. ראש הממשלה דורש את התפטרותו

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/02/18 11:17 כח בשבט התשעח

ליטא: אלף יורו לסטודנט שיכתוב עבודה על "יהודים שהרגו אנשים"
אנטישמיות. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

ראש ממשלת ליטא דורש לפטר את מבקר האתיקה של האקדמיה במדינה. הסיבה: המבקר קרא לסטודנטים לכתוב עבודה שתעסוק ביהודים שהרגו בני אדם, ואף הציע פרס של אלף יורו.

קריאתו של מבקר האתיקה הגיעה בחודש אוקטובר, לאחר שבריאיון שהעניקה אחת הסופרות הידועות במדינה היא העלתה ספקות בנוגע לעברו של אחד מגיבוריה הלאומיים, אדולפס ורגא, ובנוגע לקשריו לרצח יהודים.

המבקר, ויג'יליוס סאדוסקה, פרסם בעקבות הריאיון רשומה בדף הפייסבוק שלו שבה הזמין סטודנטים, תלמידים ומורים לכתוב עבודה העוסקת ב"יהודים שהרגו אנשים". גורם המצוי בפרטים מסר כי כוונתו של המבקר היא לשנות את הדפוס הנהוג, שלפיו מדברים רק על מי שהרגו יהודים ולא להפך.

לפני כמה ימים הובא העניין לידיעתה של אחת מחברות הפרלמנט, אאוסרה מלדיקינה, וזו התרעמה על הדברים שפרסם המבקר. לטענתה הם אינם ראויים להיכתב בידי עובד מדינה, ובעקבות זאת דרשה להביא לפיטוריו בהקדם.

יו"ר הפרלמנט זימן את המבקר לשיחה דחופה, ואחריה פרסם הודעה שבה אמר: "אין לי ספק שהמבקר צריך להגיש את התפטרותו". הוא הורה לוועדת החינוך להכין חוות דעת שתשקף עמדה זאת, ולאחר דיון שערכה נמסר כי "זהו פוסט אנטישמי שאינו משקף עובדות היסטוריות". גם ראש הממשלה סאוליוס סקברנאלס קרא למבקר להתפטר.

גם תגובתו של מבקר האתיקה מעוררת מחלוקת: "אדם מתפטר כשהוא עושה משהו שאינו בסדר, שלילי או רע", הגיב סאדוסקה, "איני חושב שפגעתי או גרמתי לנזק למישהו".