יהודים אמריקנים תובעים את Airbnb

בשל החלטת החברה להסיר נכסים בבעלות יהודית ביהודה ושומרון מהאתר, בעלי הבתים שהגישו את התביעה טוענים כי "החברה נכנעה ללחצים של ה-BDS, ומפלה על רקע דתי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/11/18 15:39 כא בכסלו התשעט

יהודים אמריקנים תובעים את Airbnb
אתר airbnb, צילום: shutterstock

קבוצה של יהודים בעלי אזרחות אמריקנית שברשותם נכסים ביהודה ושומרון, הגישו השבוע תביעה נגד אתר Airbnb בבית המשפט במחוז דלוואר שבארצות הברית. זאת בטענה כי חברת התיירות האינטרנטית הפעילה מדיניות שמפלה אותם על רקע דתי.

כזכור, בשבוע שעבר, הודיעה חברת Airbnb האמריקאית כי היא תסיר נכסים בבעלות יהודית באזור יהודה ושומרון, מתוך עמדה פוליטית. במסגרת המדיניות החדשה, בעלי בתים יהודים באזור לא יורשו לפרסם את בתיהם בעוד שמוסלמים ונוצרים מאותם האזורים יהיו חופשיים להציע את בתיהם באתר. כמה ימים לאחר מכן, הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לתביעה ייצוגית, ואף שרת המשפטים איילת שקד פנתה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בעניין

התביעה בארה"ב הוגשה במסגרת חוק הדיור ההוגן, על פי הסעיף השמיני של חוק זכויות האזרח משנת 1968. חוק פדראלי זה מגן מפני אפליה בשווקי הדיור וההשכרה. התביעה מבקשת שבית המשפט יחייב את Airbnb לחזור בה מהחלטתה, ודורשת פיצוי כספי בגין הפסד הכנסות.

התובעים הם 12 משפחות יהודיות אמריקניות ואזרח אחד מארה"ב שמשכירים נכסיהם באזורים אלה באמצעות שירותי Airbnb. התובעים מתגוררים ביישובים תקוע, נופי פרת, עופרה, שילה ומודיעין עילית.

מאחורי התביעה עומד הארגון הישראלי המשפטי לזכויות אדם, "שורת הדין". המשפחות מיוצגות על ידי עו"ד אמריקאי מניו יורק, עו"ד רוברט טולצ'ין, עו"ד הישראלית ניצנה דרשן-לייטנר מתל אביב, ועו"ד דוד איגל מוילמינגטון, דלאוור. לטענת התובעים: "החברה נכנעה ללחצים של תנועת ה-BDS, אשר פועלת למען דה-לגיטימציה של ישראל".

כחלק מהתביעה מביאים בעלי הנכסים כמה דוגמאות שרלוונטיות לאזורי סכסוך בעולם, מהם בחרה החברה להתעלם. לטענתם, Airbnb לא נקטה מדיניות דומה

נגד בעלי בתים באזורים אחרים עם מחלוקת פוליטית, כגון: צפון קפריסין, סהרה המערבית, חצי האי קרים או טייוואן.

מאות בעלי נכסים אחרים בישראל שנפגעו מההחלטה, יוכלו להצטרף לתביעה האזרחית נגדה בעתיד. לדברי נשיאת ארגון "שורת הדין", עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר: "מדיניות האפליה החדשה של החברה הפכה אותה לנער הפוסטר של תנועת ה-BDS הגזענית. בעלי הבתים היהודיים-אמריקנים נדהמו מהכללת נכסיהם ברשימה השחורה, ובכוונתם להיאבק באופן חוקי במדיניות השנאה החדשה הזו".

עורך הדין בניו יורק, רוברט ג' טולצ'ין, אמר: "תארו לעצמכם שהחברה הייתה מחליטה שלא לפרסם בתים של מוסלמים באוקלנד, משום שהיא מתנגדת להתפתחותה של הקהילה המוסלמית שם. אף אחד לא היה סובל את זה לרגע".