המורה האגדי למתמטיקה סוגר 50 שנה: "המלצתי לבן שלי לעשות 3 יחידות"

אם הכל יילך כשורה, יפתח אלי קופר את שנתו ה-50 כמורה למתמטיקה. עם מעל 8,000 תלמידים שהגיש לבגרות הוא בטוח: "טוענים שהנוער של היום זה לא הנוער של לפני 40-50 שנה, זה לא נכון" | וגם: למה לעולם לא יבקש מתלמיד לגשת ללוח, ומה הדבר היחיד שיגרום לו לצאת לפנסיה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 31/08/23 16:01 יד באלול התשפג

המורה האגדי למתמטיקה סוגר 50 שנה: "המלצתי לבן שלי לעשות 3 יחידות"
אלי קופר, פותח את שנתו החמישים, צילום: באדיבות המצולם

עבור הורים ותלמידים רבים, פתיחת שנת הלימודים היא אירוע מרגש במיוחד, אך יש אדם אחד במערכת החינוך שיעשה מחר (ו') צעד משמעותי ביותר, קוראים לו אלי קופר, הוא בן 71 והוא יתחיל את שנתו ה-50 כמורה למתמטיקה. בראיון ל"חדשות כיפה" משתף קופר איך בכלל הגיע ללמד מתמטיקה, מה הוא חושב על הנוער של ימינו ואיך יצא שבמשך חמישים שנה לא לקח ולו יום חופש אחד.

קופר יתחיל השנה את שנתו ה-18 בישיבת ב"ע בגבעת שמואל ובמקביל את שנתו ה-47 באולפנת ב"ע צפירה כשבעבר גם לימד 37 שנים בישיבת כפר הרא"ה. "מעולם לא יצאתי לשבתון, אני לא זקוק לזה ואני יודע לשמור על עצמי. כשרציתי להתקדם, עשיתי את זה במהלך השנה או בחופשת הקיץ" הוא אומר, "אני מאוד אוהב את ההוראה, זה מחייה אותי ומשאיר אותי צעיר ורענן ולכן לא לקחתי מעולם שנת שבתון" מסביר קופר.

ההישג של קופר: הכי הרבה תלמידי 5 יחידות

עד היום הגיש קופר מעל 8,000 תלמידים ותלמידות לבגרות והוא נחשב למורה שהגיש הכי הרבה תלמידים ל-5 יחידות מאז קום המדינה. "יש לי סבלנות של ברזל, שואלים אותי מתי אני יוצא לפנסיה ואני עונה שהתלמיד הראשון יגיד לי שהוא מרגיש שאיבדתי את הסבלנות או לא עונה על השאלה בכיף, אני למחרת יוצא לפנסיה" הוא אומר, "אבל אני מרגיש שאני רק בתחילת הדרך, אני רואה בזה עבודת קודש, שליחות אמיתית. בקיצור, אני נולדתי להיות מורה".

ישיבה תיכונית, יותר מ-8,000 בוגרים

ישיבה תיכונית, יותר מ-8,000 בוגרים צילום: מרכב יב"ע

איפה אתה התחברת לראשונה למתמטיקה?

מאיפה הגיעה האהבה של קופר למתמטיקה? "מהמורה שלי במדרשיה בפרדס חנה" הוא אומר. "מאוד אהבתי את שיעורי המתמטיקה והייתי מחובר למורה שלי למרות שהיום אני עובד בשיטה הפוכה לחלוטין ממנו".

כשמדברים עם קופר על דרכו החינוכית, הוא אומר מראש כי רוב מוחלט של המורים לא בהכרח יסכימו עם דרכו, אך הוא מסביר כי "אם מישהו רוצה לדעת האם השיטה טובה, אפשר להתקשר לכל אחד מ-8,000 התלמידים שלי או ההורים שלהם".

לא מעלה תלמידים ללוח ולא עורך בחני פתע

"מתמטיקה זה מקצוע מאוד מלחיץ, אבל כשילד טוב במתמטיקה, זה משליך גם על שאר המקצועות" קובע קופר ופורש את משנתו: "אני מוריד מהם לחץ ומתח. אני אומר לתלמידים כל שנה ביום הראשון ללימודים: 'חבר'ה אני לא הולך לעשות בחנים, אין אצלי את המושג בוחן פתע'. אני לא רוצה שתלמיד או תלמידה יקומו ב-4 בבוקר עם כאבי בטן".

כיתה, "מתרגש כמו בפעם הראשונה"

כיתה, "מתרגש כמו בפעם הראשונה" צילום: מרכז יב"ע

"אני מעולם לא מעלה תלמיד ללוח" הוא ממשיך , "זה בזבוז זמן ואני לא אלמד מזה שום דבר על התלמיד. אני מודיע להם על כל מבחן שבועיים שלושה מראש, אני אומר להם איך יראה המבחן וממה הוא בנוי ואני גם אומר להם מאיפה אני לוקח את השאלות". יחד עם זאת הוא מוסיף: "כל מורה צריך ללמד בשיטה בה הוא מאמין, אם הוא מאמין בשיטה בה הוא מלמד אז היא הטובה ביותר".

הילדים שלך גם התחברו לתחום?

"הבן הגדול שלי היה תלמיד שלי בישיבת כפר הרא"ה, בחור מאוד מוכשר ולא בגלל שזה הבן שלי" הוא אומר על בנו, פרשן הכדורגל אורי קופר, "הוא התאים מאוד ל-5 יחידות אבל אמר לי בסוף כיתה י"א 'אבא, עם כל הכבוד לך, אני לא בנוי לשבת כל כך הרבה שעות ואני רוצה לרדת ל-4 יחידות ולקבל שם 100'. לא הסכמתי איתו אבל לא הייתה לי הרבה ברירה".

"בתור אבא המלצתי לו לגשת לבגרות 3 יחידות"

קופר משתף כי שני בניו הנוספים ניגשו ל-3 יחידות כאשר לבנו הצעיר היה זה קופר בעצמו ששיכנע אותו לרדת מ-4 יחידות: "הוא רצה לעשות בגרות 4 יחידות ואני בתור אבא המלצתי לו לגשת לבגרות 3 יחידות, אמרתי לו שאני בטוח שהוא יכול לעבור ב-4 יחידות אבל זה ידרוש ממנו המון זמן שיפגע במקצועות האחרים ופשוט חבל".

"לפעמים במסיבות הורים באים אליי הורים של תלמידים ובעיקר תלמידות ומתחננות אליי בתור רכז המקצוע באולפנה לעבור להקבצה גבוהה יותר, ואז תוך כדי שאני מסביר להם, אני מספר להם גם על הבן שלי. קרה כבר הרבה פעמים שמרו לי 'אם הבן של קופר סיים עם שלוש יחידות אז לא נורא שגם הבת שלי תסיים עם 3 יחידות'.

מעל 8,000 בוגרים

מעל 8,000 בוגרים צילום: מרכז יב"ע

"הם מסתדרים טוב מאוד עם מתמטיקה אבל הם לא יודעים חשבון"

מה אתה חושב על התלמידים של היום?

"זה דור אחר, הכל השתנה. כשאני התחלתי ללמד לתלמידים לא היה מחשבונים, עבדנו עם לוח לוגריתמים עד 1982. זו אחת הבעיות היום, שתלמידים לא יודעים חשבון. הם מסתדרים טוב מאוד עם מתמטיקה אבל הם לא מכירים פעולות פשוטות בחשבון כי הם מקבלים מחשבונים כבר בכיתה א'" אומר קופר.

יחד עם זאת, הוא סבור שהנוער של ימינו לא נופל מהנוער של פעם למרות כל הסטיגמות: "אז הנוער היה נהדר, וגם היום הוא נהדר, חבר'ה נהדרים, נמצאים המון בעשייה והתנדבות. הם מוכשרים, אינטליגנטיים" אומר קופר, "הרבה טוענים שהנוער של היום זה לא הנוער של לפני 40-50 שנה, אני אומר שזה לא נכון" הוא קובע.

"לילה לפני פתיחת שנת הלימודים אני בקושי מצליח לעצום עין"

מה מרגישים בשנה החמישים?

"אני כל שנה בפתיחת שנת הלימודים ממש מתרגש, אני מאוד אוהב את האווירה ואת התלמידים, אני חוזר בשמחה ואהבה לבית הספר" הוא אומר. קופר מתאר את הימים שלפני החזרה ללימודים: אני כבר מחכה להיכנס לכיתה וללמד את התלמידים והתלמידות שלי. כל שנה לילה לפני פתיחת שנת הלימודים אני בקושי מצליח לעצום עין".