התכנית המדינית של העבודה: נסיגה חד צדדית ופיצויים למפונים

מפלגת העבודה הציגה תכנית מדינית, בבסיסה הפסקת הבנייה ברוב יהודה ושומרון וחקיקת חוק פינוי-פיצוי חדש. גבאי: "אנו מתחייבים להעביר החלטת ממשלה על הגדרת הגושים והפסקת הבנייה מחוץ לגושים, מיד לאחר הקמת הממשלה החדשה"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 27/02/19 14:40 כב באדר א'

התכנית המדינית של העבודה: נסיגה חד צדדית ופיצויים למפונים
עקירת גוש קטיף, צילום: לעמ, עמוס בן גרשום

במסיבת עיתונאים שנערכה היום בצהריים חשפו במפלגת העבודה את היוזמה המדינית שגובשה על ידי הצוות המדיני-בטחוני של המפלגה. 
על פי תכנית מפלגת העבודה: "בימים אלה, עוד בטרם הצגת תכנית המאה של הנשיא טרמאפ, ישראל חייבת תפנית מדינית, הסוללת נתיבים מחודשים להיפרדות מהפלסטינים על מנת לבנות אמון בין הצדדים ולהפוך את המגמות הנוכחיות אשר מסכנות את ישראל. המתווה שפורסם היום מבהיר כיצד ביכולתנו לקחת את גורלנו בידינו, ולסלול דרך בטוחה לשימור צביונה של ישראל כמדינה בטוחה, יהודית ודמוקרטית, ולייצר אופק ונתיב להסדר מדיני עתידי. אנחנו מאמינים ביוזמה ישראלית, ובכוח שלנו לקבוע בעצמנו את עתידנו. היעד שלנו ברור - היפרדות בטוחה מהפלסטינים, על בסיס שתי מדינות לשני עמים, תחת הסדר אזורי רחב.
הצוות המדיני-בטחוני של מפלגת העבודה גיבש תכנית סדורה, עם לוח זמנים ברור ויעדים מוגדרים, להיפוך המגמה המסוכנת של קיפאון וסיפוח, ולהסרת החסמים העומדים בפנינו בדרך להיפרדות".

"במרכז תכנית הפעולה עומדים שלושה צעדים מרכזיים להאצת היפרדות. מהלכים שיהיו דרישה של מפלגת העבודה בכל הסכם קואליציוני לכינון ממשלה חדשה בישראל.
זאת התכנית שהצגנו היום, כדי לפתוח נתיב להיפרדות בטוחה מהפלסטינים, ולשמור על ישראל יהודית, דמוקרטית ובטוחה.
1. הפסקת הבנייה מחוץ לגושי ההתיישבות.
2. חקיקת חוק פינוי פיצוי מרצון מחוץ לגושים
3. משאל עם בנושא מחנות הפליטים וכפרים פלסטינים הנמצאים סביב ירושלים".

תמונת ארכיון מפינוי גוש קטיף

שיחזור המראות הללו? פינוי גוש קטיףצילום: פלאש 90. נתי שוחט

יו"ר העבודה, אבי גבאי, אמר: "תכנית טראמפ תהיה האתגר המדיני המרכזי שיעמוד בפני הממשלה החדשה אשר תקום כאן לאחר הבחירות. העיתוי הזה הוא הזדמנות לדבר על התפיסה והתכנית שלנו, בנושא החשוב ביותר לעתידה ולבטחונה של מדינת ישראל: למפלגת העבודה יש חזון ברור. הסדר אזורי רחב עם מדינות ערב המתונות. היפרדות מהפלסטינים. מדינת ישראל בטוחה עם רוב יהודי מוצק ולצידה מדינה פלסטינית מפורזת.  
זו העמדה שלנו, ואנחנו עקביים בה. "נתיבים להיפרדות", היוזמה שאנו מציגים היום נועדה לסובב את הגלגל. לשנות את הכיוון שאליו אנו הולכים". 

גבאי הוסיף כי המדיניות הנוכחית של הממשלה היא 'חזון בנט': "כל עוד אנחנו ממשיכים לממש את חזון בנט ובונים מחוץ לגושים, אנחנו מגדילים את הבעיה וחותרים באופן חד צדדי למניעת היפרדות. לכן, כדי לעצור את המגמה המסוכנת הזו, אנו מתחייבים להעביר החלטת ממשלה על הגדרת הגושים והפסקת הבנייה מחוץ לגושים, מיד לאחר הקמת הממשלה החדשה". 

אבי גבאי

אבי גבאיצילום: פלאש 90

ח"כ שלי יחימוביץ' הוסיפה: "בכל המפה הפוליטית יש רק מפלגה אחת שמציגה פתרון בקול צלול וברור, שיש בו גם תקווה לשלום וגם שמירה על בטחונה של המדינה: שתי מדינות לשני עמים, ושמירה על גושי ההתיישבות. אנו בנקודת ציון רבת הזדמנויות ותקווה, כיוון ש"עסקת המאה," כפי שהציג אותה ג'ארד קושנר בשמו של נשיא ארה"ב טראמפ, דומה באופן כמעט מלא לתכניתה של מפלגת העבודה. אנו מברכים עליה ושמחים בה, וכמובן שנהיה כח פעיל ליישומה, ולכך שלא תוכשל בידי מי שמבקשים שהסכסוך יהיה נצחי." יחימוביץ גם הזהירה מפני החלשת הרשות הפלסטינית וייבושה, לעומת העברת הכספים לחמאס, ואמרה כי הדבר עשוי לפגוע הן בקידומו של מהלך מדיני, והן בשת"פ הבטחוני המצוין בין הרשות לבין מערכת הבטחון בישראל, המונע פיגועים רבים.

פרטי התכנית המדינית של מפלגת העבודה

במרכז תכנית הפעולה עומדים שלושה צעדים מרכזיים להאצת היפרדות. מהלכים שיהיו דרישה של מפלגת העבודה בכל הסכם קואליציוני לכינון ממשלה חדשה בישראל.

1. הפסקת הבניה מחוץ לגושי ההתיישבות: תאריך יעד: יום הקמת הממשלה החדשה

עם הקמת הממשלה החדשה תכריז ישראל באופן מידי על הפסקה מידית של כל בנייה מחוץ לגושי ההתיישבות. זאת מתוך ההכרה בכך שהתנחלויות ומאחזים מבודדים אינם תורמים דבר לביטחון ישראל ומהווים מכשול להליכי היפרדות עתידיים. הפסקת הבנייה תוכרז בישיבת הממשלה ותהווה הנחיית מדיניות מובילה עבור כלל משרדי הממשלה. 

2. חקיקת חוק פינוי פיצוי. תאריך יעד: בתוך חצי שנה מיום הקמת הממשלה החדשה

חקיקת חוק פינוי מרצון מבטא את רצונה, החלטתה ונחישותה של מדינת ישראל להיפרד מהפלסטינים. חוק פינוי פיצוי, שמטרתו לעודד פינוי מרצון של אזרחים מהתנחלויות מבודדות מחוץ לגושי ההתיישבות, ייקבע בחוק מיוחד, אשר במסגרתו יוגדרו קריטריונים ברורים, מסגרות פיצוי מוסכמות ומנגנונים ארגוניים לביצוע המהלך.

3. משאל-עם על מחנות הפליטים סביב ירושלים: "האם מחנות הפליטים והכפרים הפלסטינים שועאפט, עיסאוויה ואחרים הם חלק מירושלים בירת ישראל הנצחית?". תאריך יעד: בתוך שנה מיום הקמת הממשלה החדשה

שאלת שייכותם של מחנות הפליטים הפלסטינים ומספר כפרים המצויים מסביב לירושלים לא הוכרעה מעולם. על רקע המחויבות לשמר את ירושלים כבירתה הנצחית של מדינת הלאום של העם היהודי, על ישראל להוביל באומץ החלטה עקרונית הנוגעת לעתידם של מחנות פליטים וכפרים אלה. המצב הקיים פוגע בירושלים ומחייב שינוי. על כן, ועל פי המתבקש מחוק יסוד: משאל עם, ממשלת ישראל החדשה תקבע תהליך סדור לביצוע משאל עם בנושא, אשר יבוצע בתוך שנה מיום הקמת הממשלה, ויכריע את עתיד הכפרים על פי הכרעת העם.