האב שהגן על ילדיו ונחקר במשטרה: "הפכו אותי לפושע"

אורי ורננה פרץ וארבעה מילדיהם, כבר היו פחות מקילומטר מדלת ביתם באש קודש. אלא שאז הותקפו בידי מחבלים. בניסיון להגן על משפחתו שלף אורי את אקדחו וירה ירייה באוויר. במשטרה החליטו לחקור אותו. עו"ד נתי רום: "נפתח כנגדו תיק פלילי שגם אם נסגר - משאיר כתם על הנחקר"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/09/20 22:31 ה בתשרי התשפא

האב שהגן על ילדיו ונחקר במשטרה: "הפכו אותי לפושע"
צילום: באדיבות המצלם

ביום רביעי בשבוע שעבר חזרה משפחת פרץ מגדיד תמרים בבקעת הירדן לביתה באש קודש שבבנימין, בסמוך לביתם הותקפו בידי מחבלים. "נסענו בכביש מכיוון מגדלים הביתה, אשתי ואני יחד עם ארבעה מתוך ששת הילדים שלנו", סיפר ל'חדשות כיפה' אב המשפחה, אורי פרץ. "בשעה 19:10, בערך חצי ק"מ מהבית באש קודש, פתאום אנחנו קולטים אבנים על הכביש, סלעים מפוזרים על הכביש". פרץ הדגיש כי בקטע הכביש בו נסעו בלתי אפשרי היה לחזור לאחור. "כביש מאוד צר, משמאל תהום, מימין מצוק ומקדימה סלעים".

פרץ המשיך לתאר את האירוע: "באותה שניה מתחילות לפגוע ברכב אבנים. עוד אבן ועוד אבן והשמשה מתנפצת. מאחורי אשתי, ישבה הבת שלנו בת שנה וחצי, צמודה לחלון. הילדים מאחורה צורחים. מדובר בשניות".

לנוכח הסכנה הבין אב המשפחה כי עליו לפעול במהירות: "תוך שניה פתחתי את הדלת, דרכתי את האקדח ויריתי ירייה אחת באוויר. וזהו. אותו רגע שקט מוחלט. הם ברחו באותה שניה, ראינו את הצללים שלהם בורחים על ההר. היה חושך ולא ראינו בדיוק, אבל מתאר לעצמי שאלה ערבים מהכפר קוסרה הסמוך. התחלתי להזיז את הסלעים ולפנות אותם, בהתחלה עם האקדח ביד, בלחץ. רננה תצפתה מהחלון לראות שהם לא חוזרים ואני מפנה את הסלעים. מבחנתנו האירוע נגמר פה".

פרץ אמר כי לקראת סיום פינוי האבנים הגיעו כבר כוחות הביטחון. "התקשרו ושיבחו אותי: 'פעלת נכון וכמו שצריך. הצלת את חיי הילדים שלך'".

מתי החל מבחינתכם האירוע השני?

"ביום שני האחרון הגענו למשטרה בשביל מס רכוש כי האוטו נפגע בצורה קשה. הגענו ובמשטרה אמרו לנו: 'אתה נחקר תחת אזהרה. תתייעץ רגע עם עורך דין'. ואני לא מבין מה זאת אומרת. באתי להגיש תלונה. מה הקשר נחקר?! אמרו לי: 'שימוש בירי. אנחנו צריכים להבין מה קרה בדיוק'. לקחו ממני טביעות אצבעות, צילמו אותי, שקלו אותי ומדדו את הגובה שלי כאחרון הפושעים. פה התחיל האירוע האמיתי מבחינתי. אני לא יכול לעקל את המצב הזה בו לוקחים בן אדם שהציל את חיי הילדים שלו והופכים אותו לפושע, פשוט לא נתפס".

איך הגבתם?

"היינו בהלם. היינו בהלם. דיברנו עם עו"ד מארגון חוננו ומיד אמרו לנו שנתקלנו בנוהל בעייתי ולא משהו אישי נגדנו. הדגישו לנו שנצא מזה בקלות ויהיה בסדר. אני לא חושש לעצמי. אני חושש פה מהסיטואציה בה יש נוהל כזה במדינה. יש גבול". 

תחושת הביטחון שלכם נפגעה?

"אנחנו נוסעים כרגיל בכבישים. נסענו באותו כביש יום למחרת. זו השמורה שלנו. המקום הכי בטוח בעולם, עדיין הכי בטוח בעולם. הילדים שלי מסתובבים כאן בחוץ חופשי. אזור אש קודש וכל גוש שילה זה אזור ללא עבודה ערבית אז מסתובבים חופשי בכל מקום ומישוב לישוב. חיים כאן בתחושה יותר בטוחה מכל מקום אחר בארץ. כך גם בכבישים לא מרגישים חוסר ביטחון". 

ראש מועצת בנימין: "קורא לכל תושבי בנימין לא להסס ולהמשיך להשתמש בכלי נשק נגד הפורעים"

ממשטרת ישראל נמסר: "בעקבות דיווח שהתקבל במשטרה אודות ירי שבוצע בעקבות יידוי אבנים, שוטרים הוזעקו למקום ונפתחה חקירה במשטרה. לצד ביצוע פעולות חקירה שונות לאיתור המעורבים שידו את האבנים, האזרח שביצע את הירי זומן לתחנת המשטרה שלשום ובהמשך שוחרר לדרכו. נמשיך לפעול יחד עם כוחות הביטחון למיצוי הדין עם פורעי חוק שיסכנו את שלומם וביטחונם של משתמשי הדרך".

בעקבות הביקורת, הסבירה המשטרה כי פתיחת חקירה היא נוהל באירועים מהסוג הזה: "כבכל מקרה דומה של ביצוע ירי על ידי אזרח, הרי שמחובת המשטרה לבדוק ולברר גם את נסיבות הירי ותקינותו. ככל שיתברר בסיום החקירה כי הירי היה תקין ומוצדק לא יינקט כל צעד פלילי או אחר נגד האזרח היורה".

ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, אמר בעקבות האירוע: "שוחחתי עם מפקדי האזור. המשפחה פעלה כראוי ובאופן מעורר הערכה. אסור שתפתח חקירה - צריך להעניק תעודת הוקרה וגם מכתב התנצלות למשפחה על המחדל הביטחוני בו פורעים מעזים כך לנסות ולפגוע".

גנץ התייחס לירי של אב המשפחה ופנה לתושביו: "אם כיום המשטרה פועלת מבחינתה 'לפי הספר' וחייבת לחקור כל שימוש בנשק, למרות שגם לה אין ספק שמדובר בפעולה ראויה, זה חייב להשתנות מלמעלה אצל קובעי המדיניות. אני קורא לכל תושבי בנימין לא להסס ולהמשיך להשתמש בכלי נשק נגד הפורעים ולהציל את חיינו. החיים שלנו קודמים". 

"חקירה באזהרה משמעה לחקור אדם כחשוד, נפתח תיק פלילי כנגדו שגם אם נסגר בסופו של תהליך ארוך עדין משאיר כתם על הנחקר", אמר עו"ד נתי רום המייצג מטעם ארגון חוננו. 

"בוודאי שלחקור זה חשוב ואף חובתה של המשטרה לעשות זאת - לקחת דגימות ד.נ.א מהאבנים, לבצע פעולות מודיעין ואיסוף, לאתר את החשודים ולחקור אותם באזהרה כמובן".

בדבריו ביקר עו"ד רום את עבודת המשטרה: "לצערי את כל אלה המשטרה ממעטת לעשות, אם בכלל, כשמדובר במחבלים שזורקים אבנים, אבל את נפגע העבירה שהגיע לקחת טופס למס רכוש החליטו לחקור באזהרה במעמד כחשוד. במקום לחקור היה על המשטרה לגבות עדות פתוחה ולנסות לאתר את החשודים האמיתיים".