"השינויים מקובלים ומספקים. קשיים רבים טרם קיבלו מענה"

מטעם הרבנים שנפגשו עם הרמטכ"ל בנושא פקודת השירות המשותף נמסר כי מעריכים את השינויים שאיזנקוט הכניס לבקשתם, "צעד חשוב המאפשר לכלל חיילי צה"ל לשרת בצבא". עם זאת הם אמרו כי "הדרך עוד ארוכה וישנם ואתגרים רבים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 12/12/17 11:14 כד בכסלו התשעח

"השינויים מקובלים ומספקים. קשיים רבים טרם קיבלו מענה"
בעיות צניעות בגדודים המעורבים? תמונת ארכיון, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

השינויים שהוכנסו בפקודת השירות המשותף התקבלו בשביעות רצון יחסית בקרב הרבנים שהיו בקשר עם הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט. עם זאת הם הדגישו כי ישנם עוד לא מעט קשיים בדרך. 

"בשנה האחרונה פעלנו יחדיו כלל רבני הציונות הדתית וניהלנו שיח מכבד ונוקב עם בכירי הצבא", נמסר בהודעה מטעם קבוצת הרבנים שנפגשה עם איזנקוט פעמיים בתקופה האחרונה בניסיון להכניס שינויים בפקודה שהסעירה את הציונות הדתית.

לדבריהם, "השינויים העיקריים שנעשו לבקשתנו, מתבטאים בביטול חובת הערבוב בין גברים ונשים ככל הניתן שהופיעה בתחילת הפקודה, וכן בשינוי 'סעיף הקצין' ומחיקת האפשרות לשבץ קצין בעל כורחו ביחידות מעורבות. הדברים בנוגע להחרגת הקצינים נמחקו מהפקודה החדשה, ועל כן שינויים אלו מקובלים ומספקים".

מוקדם יותר פרסם צה"ל באתר האינטרנט שלו את השינויים שהוכנסו בפקודת השירות המשותף ובראשם אי החיוב קצין או נגד לשרת ביחידה מעורבת. לצד זה בצבא לא קיבלו את דרישת הרבנים שלאנשי הקבע תהיה זכות וטו בנושא והעבירו את ההכרעה לידי ראש אכ"א כשכל מקרה ייבחן בנפרד.

בקרב הרבנים הוסיפו כי "החלטת הרמטכ"ל לעדכון נוסח פקודת השירות המשותף, הינה צעד חשוב המאפשר לכלל חיילי צה"ל לשרת בצבא תוך כדי שמירת אמונתם ואורחות חייהם, ואנו מביעים את הערכתנו על כך".

עם זאת הם ציינו כי "הדרך עוד ארוכה וישנם קשיים ואתגרים רבים שטרם קיבלו מענה. נמשיך ללוות את תהליכי יישום הפקודה בשטח, מתוך הערכה ואמון בכוחם של הרמטכ"ל ושל צה"ל להשתמש בכלים שעומדים לרשותם בכדי להעניק מענה הולם לכלל המשרתים בצבא, מתוך כבוד לאמונותיהם וערכיהם של כלל חיילי צה"ל. תודתנו לרב הצבאי הראשי על חלקו המשמעותי בדיאלוג חשוב זה".

בקיבוץ הדתי בירכו על השינויים בפקודת השירות המשותף וציינו כי "בשבועות האחרונים לקח על עצמו הקיבוץ הדתי להיות מתווך בין הרבנים לבין המטכ"ל. בין היתר עמדו בקשר מזכ"ל התנועה אמיתי פורת, מנהל רשת החינוך משה קינלי טור פז וראש מכינת רוח השדה הרב עופרן עם ראש אכ"א ועם נציגי הרבנים".

לדבריהם, "הקיבוץ הדתי הפועל ומועדד בנות דתיות להתגייס וששניים ממוסדות החינוך שלו ברשימת המצטיינים באחוזי הגיוס ביקש להביא לשיח ולא לקרע וכעת משרוככה במקצת פקודת השירות המשותף מיהרו לברך את המטכ"ל ומביעים תקווה כי גם הרבנים יאמצו אותה". 

משה קינלי טור פז הוסיף כי "תנועת ורשת הקיבוץ הדתי שמחות על השותפות האיתנה בין הציונות הדתית לבין הצבא. שוב הוכח כי שיח פתוח ומתון מניב תוצרים ראויים לכל הצדדים. נתוני הגיוס שפורסמו בימים האחרונים מראים כי החינוך הקיבוצי דתי תורם תרומה משמעותית לאיתנותו של צה"ל ולחוסנה של המדינה וכי אין סתירה בין הנהגה דתית לבין מחוייבות לפיקוד הצבאי".

יו"ר תנועת 'אמונה', ליאורה מינקה, שלקחה חלק באחת הפגישות עם הרמטכ"ל אמרה כי היא "סומכת על האופן הענייני שבו בחן הרמטכ"ל את הדברים וכן על שיקול דעתו והגושפנקה ההלכתית של הרבצ"ר שתומך בפקודה המעודכנת. נראה שצה"ל מצא את הדרך הראויה להבהיר ולפעול למימוש היכולות של חיילות וחיילים בתחומי הצבא. זאת, מתוך חשיבות הפעילות לביטחון ישראל ותוך התייחסות הוגנת ומכבדת הן לנשים בצה"ל והן לערכים הדתיים של חיילים וחיילות דתיים. תנועת"אמונה" מעורבת בשיח של החברה האזרחית שבין ארגוני הנשים לבין מייצגי החיילים והחיילות הדתיים. נמשיך לפעול למיצוי הראוי של רוח הפקודה, תוך דגש הן על שרות נשים איכותי ומקיף והן על כיבוד אורח חיים דתי".