הצעת חוק: המדינה לא תממן טיפול רפואי למחבלים

לפי יוזמתה של ח"כ ענת ברקו, בשיתוף השר גלעד ארדן, ישראל תקזז את עלות הטיפולים במי שלקח חלק בפעילות טרור מכספי הרשות הפלסטינית, "הפכנו להיות החמור שמממן ומאכיל את רוצחינו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 23/10/18 15:22 יד בחשון התשעט

הצעת חוק: המדינה לא תממן טיפול רפואי למחבלים
לא יקבלו טיפול רפואי במימון המדינה? ארכיון מחבלים בבית משפט צבאי, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

האם המדינה תפסיק לממן טיפולים רפואיים למחבלים? ועדת העבודה, הרווחה והבריאות דנה היום (שלישי) בהצעת החוק שיזמה ח"כ ענת ברקו מהליכוד.

לפי הצעת החוק, שנהגתה בשיתוף עם השר לביטחון פנים גלעד ארדן וח"כים נוספים, תישלל הזכאות לביטוח בריאות ממלכתי ממי שהיה חלק מפעילות טרור, זאת באמצעות תיקון לחוק השולל מימון טיפול רפואי על ידי השב"ס. כמו כן הוצע כי הכספים יקוזזו מכספי הרשות הפלסטינית.

בוועדה הוצגו נתוני השב"ס, לפיהם הוקצו יותר מ-40 מיליון שקלים לטובת טיפול רפואי במחבלים ואסירים ביטחוניים. כ-7 מיליון ש"ח למימון תרופות, 4 מיליון ש"ח מיקור חוץ, כ-3 מיליון ש"ח לאשפוז בבתי החולים.

ח"כ ענת ברקו

ח"כ ענת ברקוצילום: מרים אלסטר/פלאש 90

ח"כ ברקו אמרה בדיון כי "הפכנו להיות החמור שמממן ומאכיל את רוצחינו. אנחנו הצד ההומני בסיפור הזה, אבל ההומניות הזו פוגעת באזרחי ישראל". לדבריה, "החוק נולד מתוך הבנה כי היו אזרחים ישראלים שחברו לדעאש (לפחות 100 אזרחי ישראל), יצאו מגבולות המדינה, ולאחר שנפצעו כתוצאה ממלחמת הטרור של הארגון, הם קיבלו טיפול רפואי על חשבון משלם המיסים הישראלי".

יש לציין כי הצעת החוק, שתעלה בעוד שבועיים להצבעה לקראת קריאה ראשונה בוועדה, מפרידה בין עצם מתן הטיפול לבין מימונו ואינה נוגעת לטיפול ראשוני מציל חיים, אשר עדיין יינתן וימומן על ידי המדינה, כמתחייב בחוק הבינלאומי. על פי הנוסח המוצע, אזרחי ישראל שעונים על ההגדרה לעיל ידרשו לממן בעצמם טיפולים רפואיים ואילו עלות הטיפול בתושבי הרשות הפלסטינים תקוזז מכספי המיסים המשולמים על ידי המדינה לרשות. 

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף מכולנו הוסיף כי הוא "גאה להיות שייך למדינה שמטפלת באסירים, גם אם אין לי שום אמפתיה אליהם ושמח שהפרדנו בין עצם הטיפול למימונו. "