הצעת חוק: הגדלת ייצוג הנשים בבחירת למועצת הרבנות

ועדת השרים לחקיקה תדון בהצעה שנוסחה ע"י תנועת "אמונה" והוגשה ע"י ח"כ לביא, לפיה יובטח לנשים ייצוג של 20% בקרב נציגי הציבור באסיפה הבוחרת. "ההגינות הציבורית והשכל הישר מחייבים את השינוי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/06/18 14:15 כג בסיון התשעח

הצעת חוק: הגדלת ייצוג הנשים בבחירת למועצת הרבנות
הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, צילום: פלאש 90

כמעט חמש שנים חלפו מאז נבחרה מועצת הרבנות הראשית לישראל, כאשר אישה אחת בלבד – יחידה מבין 150 חברי הגוף הבוחר במינוי על פי החוק – השתתפה אז בתהליך הבחירה. לקראת הבחירות החדשות שיתקיימו בעוד כארבעה חודשים, מבקשת תנועת "אמונה" להיערך מבעוד מועד ולפעול להגדלת ייצוגן של נשים בגוף הבוחר.

חוק הרבנות הראשית קובע כי ב"אסיפה הבוחרת" יהיו 150 חברים: 80 מקומות שמורים לרבנים מכהנים ו-70 המקומות האחרים שמורים לנציגי ציבור, בהם ראשי ערים, ראשי מועצות דתיות, שרים, חכים, רבני ערים, אישי ציבור ועוד. גורמים שונים מנסים בימים אלו לקדם הצעות חוק שונות, שיביאו לאיזון מסוים באשר לייצוגן של נשים באסיפה. 

ביום ראשון הקרוב צפויה לעלות על סדר יומה של ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק בנושא, שנוסחה על ידי היועצת המשפטית של "אמונה" עו"ד ציפורת שימל והוגשה על ידי ח"כ עליזה לביא. ההצעה מבקשת להבטיח ייצוג של 20% לפחות עבור נשים בהרכב נציגי הציבור באסיפה.

ליאורה מינקה

ליאורה מינקהצילום: יוסי זליגר

על פי ההצעה של "אמונה", לא ייערך שינוי במספר חברי הגוף הבוחר, וגם לא ייעשה שינוי בהרכב הרבני-גברי הקיים. השינוי יהיה אך ורק בהרכב נציגי הציבור (70 במספר) – ובו יינתן ייצוג לחברות כנסת, לטוענות רבניות ומשפטניות, וכן לנציגות ארגוני הנשים, על חשבון מקומם של חלק מראשי הערים והמועצות המקומיות והדתיות.

"כל בר-דעת מבין שאבד הכלח על החוק במתכונתו המקורית, הישנה. אין לנו עניין לזעזע את המערכת, אך בהחלט יש לנו עניין להתקדם אל מקום הגיוני, סביר וריאלי, ובהצעת החוק שניסחנו כבר לפני שלוש שנים – יש מענה נכון וטוב לכל הצדדים", אמרה יו"ר "אמונה", ליאורה מינקה, שיחד עם עו"ד שימל, פנתה אל שרים, חברי כנסת ורבנים בבקשה לתמוך בהצעה.

"מבלי להמעיט בשאיפה לייצוג הולם של 50% לנשים, שעניינן מוכרע לא פעם על ידי מוסדות הרבנות הראשית, התיקון שלנו הוא מידתי ומתחשב במציאות, ולכן מסתפק בהבטחת ייצוג לפחות ל-20% מבין חברי האסיפה הבוחרת. הנורמות, ההגינות הציבורית והשכל הישר מחייבים את השינוי", מסבירה שימל.