"הבעיה היא שרבני ההסדר שולחים את תלמידיהם העורפיים ל-8200 ולא להשגחת כשרות"

הרבצ"ר, תא"ל הרב קרים, טען כי המחסור במשגיחי כשרות בצה"ל נמצא גם באחריות ראשי הישיבות: "יש דימוי תדמיתי נמוך למקצוע הזה". לדבריו, לנושא יש השפעה על גיוס משגיחות: "בעקבות הפער, כל מי שמסוגל להיות משגיח אנחנו לוקחים"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 15/04/19 19:29 י בניסן התשעט

"הבעיה היא שרבני ההסדר שולחים את תלמידיהם העורפיים ל-8200 ולא להשגחת כשרות"
קורא לרבני ההסדר למלא את החסר. הרב קרים בכנס, צילום: דף הפייסבוק רבנים צבאיים במילואים

הרב צבאי הראשי, הרב תא"ל אייל קרים, האשים בכנס בנושא כשרות, שהתקיים בשבוע שעבר ברחובות, את רבני ישיבות ההסדר בכך שהם לא שולחים את תלמידיהם לשמש כמשגיחי כשרות. כתוצאה מכך, ציין, ישנו מחסור גדול בתפקיד זה וצה"ל מכשיר משגיחות כשרות.

"איוש התקנים בכשרות נמוך", אמר הרב קרים, שדבריו הגיעו לידי חדשות כיפה, בכנס שהתקיים בשלוחה של מכללת אורות ישראל, תחת הכותרת: "עולם ההלכה במציאות משתנה".

לדבריו, "מי שמתאים ללחימה שילך ללחימה. הבעיה היא שרבני ישיבות ההסדר שולחים את תלמידיהם העורפיים ל-8200. ולכן איוש המשגיחים בפועל, מ(בתי ספר) מקיפים דתיים". עוד הוא אמר כי יש "דימוי תדמיתי נמוך למקצוע הזה, וזה האתגר של ראשי ישיבות ההסדר".

הרב הצבאי הראשי ציין לדוגמא את השלכות החוסר במשגיחי כשרות וסיפר כי "במוצבים פלוגתיים, שם אין משגיחים, ההשגחה היא של החיילים עצמם. יש גם מקומות קשים כמו פילבוקסים, דירות הגנת יישובים, סירות דבורה ומטבחוני לשכות. ישנן הנחיות והדרכות וביקורות, אך במקומות הללו היכן שהחיילים עצמם לא יפקחו עין, הם עלולים להיכשל".

משגיח כשרות בצה"ל. למצולמים אין קשר לכתבה

משגיח כשרות בצה"ל. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: אלחנן אלברט

כשאחד מהנוכחים שאל את הרב האם יש משגיחות, הוא ענה שכן וקישר זאת למחסור במשגיחי כשרות בנים. "בעקבות הפער במשגיחי כשרות בסדיר", אמר, "כל מי שמסוגל להיות משגיח כשרות אנחנו לוקחים. סה"כ 10 בנות סיימו, ואחרי פרק זמן אין עליהן תלונות". בהמשך ציין כי בהכשרתה, משגיחת כשרות "עוברת קורס אצלנו, רב היחידה מפקח עליה, והן מוצבות בעיקר במטבחים של רוב נשי".

הרב קרים הדגיש כי הוא לא מאפשר לכל אחד לשמש בתפקיד זה: "חבר'ה רוצים להיות משגיח כשרות או לפרנסה או כי זה שבוע בבסיס שבוע בבית. אני הגדרתי שרק מי ששומר מצוות יהיה משגיח כשרות. ההגדרה הזו גרמה שמי שמסמס בשבת מגיע לוועדה לפסילת מקצוע ועובר לתפקיד אחר. משגיח כשרות שיחלל שבת, יום אחרי זה הוא לא יהיה שם".

מי שלא אהב את הטחת הביקורת ברבני ההסדר, בהקשר נושא משגיחי הכשרות, היה ר"מ בישיבת שדרות, הרב דרור אריה, שאמר לחדשות כיפה כי "מן המפורסמות שאהבתנו ואהבת תלמידינו לצה"ל אינה מוטלת בספק אך עם זאת אנו מחויבים לאמת ולהלכה. מעורר תמיהה ואף מדאיג לראות שיש מי שסובר שמצב הכשרות בצה"ל מוטל על ישיבות ההסדר ולא על צה''ל".

לדבריו, "אנו כמחנכים רתומים בכדי לחזק את צה''ל בכל מקום ותפקיד, אך לא נכחד כי אנו מודאגים מכשרות תנאי השירות הרוחניים של תלמידי הישיבות בצבא ומערבוב המינים במגורי המפקדה, בשמירות וכעת גם במטבחים עם הכנסת חיילות לתפקיד, מה גם שעדויות תלמידים שנשלחו לקורס הכשרות מלמדות כי משגיחות הכשרות רחוקות מלהיות מקפידות ויודעות את הלכות הכשרות והצניעות. עולם הכשרות בצבא נמצא תחת אחריות הרב הצבאי הראשי וכך גם האחריות כלפי קדושת המחנה".

בתנועת נאמני תורה ועבודה לא קיבלו את המשוואה, שרק אי שליחת תלמידי הסדר לשמש כמשגיחי כשרות מובילה לגיוס משגיחות: "אנו מחזקים את ידי הנשים שבחרו לעסוק במשימה החשובה של השגחת כשרות בבסיסי צה"ל. אנו מאמינים וכך גם אלפי הבנות הדתיות שמתגייסות, שניתן לתת אמון ביכולתם של ילדינו לגבש זהות דתית שומרת תורה ומצוות בכל סביבה הגונה. בניגוד לרב דרור אריה שבחר בדרך של השמצה, הרי שהפתרון לאתגרים הכרוכים בשירות לאומי וצבאי אינו טמון בהבדלות ובחיזוקן של חממות נפרדות, אלא דווקא בבנייה של מערכת חינוכית איתנה המאפשרת לחנך למורכבות וליכולת התמודדות עם העולם".

מדובר צה"ל לא נמסרה תגובה.