"כשהנגיף משתולל, עלינו לקיים את מצוות הקרבת קרבן פסח על הר הבית"

רבקה שמעון בטור על חוויתה האישית ממגפות, עוד מימי אבותיה ועד לנגיף הקורונה היום. כדי להתמודד מול הנגיף היא מבינה כי על עם ישראל לקיים את קרבן פסח השנה " גם אומות העולם, אם ישתתפו כספית, יוכלו להינצל מהאסון"

רבקה שמעון
ח בניסן התשפ
,
02 באפריל, 2020 12:07
רבקה שמעון

רבקה שמעוןצילום: באדיבות המצולם

אני תוצר של מגיפה. או יותר נכון, צאצאית של ניצול ממגפה איומה ברוסיה. לא כולם במשפחתנו מכירים את הספור, אבל הוא כתוב ומודפס בספר. שושלת משפחתית. מגיפה. קטסטרופה עולמית. כביכול, שואלים אנשים, מה לנו ולמגיפה בעידן המודרני? כשאני עומדת ביום הכיפורים בבית כנסת ומתפללת: "אבינו מלכנו, מנע מגיפה מנחלתך", מקסימום ,חולפת במוחי המחשבה: נו, שפעת, אולי חצבת. אבל נגיף קורונה?

השמועות על חברה קדישא שלא משתלטת על מספר הנפטרים שעליה לקבור ביום בעיר ניו יורק. תמונות של ילדים ממררים בבכי ליד הארון בו טמון אבא או סבא, תחזיותיו של הנשיא טראמפ על מספרי הנפטרים. איך ולמה, ומה עלינו לעשות!

בספר המשפחתי שלנו, "בני יונה", שכתב אברהם ליואי, מתוארת השושלת, צאצאי ר' יונה פרידלנד. יוסף יואל ריבלין, גם הוא צאצא משפחתי, כתב הקדמה לספר בו תיאר את תולדות המשפחה ברוסיה, שהתמחו בשריפת לבנים לבנין.

בשנת תר"י, 1849, ר' יונה ובניו ועוד נכד נסעו לעיר חרסון לפרויקט בניה לממשלה הרוסית, כשהגיעה אליהם הידיעה על מגיפה שפרצה בעיירה קמינקא, שם השאירו את משפחותיהם. כשחזר ר' יונה לעיירה מצא את כולם חללים, הבתים בזוזים והמתים שוכבים על הרצפה ואין קובר.

"ופתאום –עולה מאחרי התנור קול צפצוף, קול תינוק חי. האמנם???... ר' יונה מחיש את צעדיו לשם. והנה לפניו בליל סובין של תרנגולים בכלי, ועל ידו זוחל תינוק חיוור ופועה בקול חלש ודק. רבי יונה מתבונן בו, והנה זה הקטן הוא יעקב מן בן זקוניו..... הוא מאכיל ומשקה את הילד ועוטף אותו בטליתו המצויצת."

בעקבות המגיפה , אחרי כמה שנות התאוששות ,מחליטים ר' יונה ובניו לעלות לארץ, בעש"ק ל' בתשרי א' דר"ח מרחשון תרי"ט , שמיני לאוקטובר 1858, באו לנמל יפו.

יעקב מן הקטן, הניצול בן השנתיים  מהמגפה, הפך את שם משפחתו למן במקום פרידלנד, מן, כקיצור למנחם. הוא היה מבוני ירושלים, תלמיד חכם עצום. הוא השאיר אחריו חותם. גם בבניין וגם בצאצאים רבים. אנשי תורה, רבנים, אנשי חינוך, עסקנים ציבוריים. חברי כנסת. הוא היה אבא של סבא רבא שלי, גם הוא תלמיד חכם מפורסם, ר' חיים מן.

אני שואלת את עצמי היום, מתי יגיעו מעשי למעשי אבותיי? הם הסיקו מסקנה מעשית, בסוף המאה התשע עשרה. לא כל כך מזמן. הם עלו לארץ.

כפעילה בתנועת נשים למען המקדש, אני מבינה מה עלי לעשות. כל השנים הבטתי ממרחק על תרגולי קרבן פסח שעשו חברי לדרך בתנועות המקדש. עכשיו, כשהנגיף משתולל, אני מבינה שעלינו לקיים את מצוות בוראנו, להקריב קרבן פסח על הר הבית בערב חג. גם אומות העולם, אם ישתתפו כספית, יתרמו למדינת ישראל, יוכלו להינצל מהאסון. סיפור לא כל כך מסובך. הבנתי שלוקח שעתיים להקים מזבח. לא צריך בית מקדש בשביל זה. כולנו טמאים, אך טומאה הותרה בציבור. יש כבר כוהנים מומחים, יש כבר ידע נרכש. עשרות אלפים גויים כבר הביעו התעניינות. עיני העולם נשואות אלינו. אני, בורג קטן במערכת, עושה את ההשתדלות הקטנה שלי, פותחת פתח כחודו של מחט והקב"ה יפתח לנו כפתחו של אולם.

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
02.04.2020

1. צודקת (יהודיה)

את צודקת. גם הרב אריאל ממכון המקדש אמר באופן אחר שמגפה קיימת בתנ"ך באין מקדש. אולי צריך לזרז את אנשי מכון המקדש? מפחדים ממי שיקרא לכם הזוי? לא צריך להתקוטט. צריך להגיב: נכון, ולהמשיך. אם תרצו אין זו אגדה.

דווח על תגובה לא ראויה
02.04.2020

2. אסור (יהודי)

אסור להקריב קורבנות עד שיקום בית המקדש, אבל בדורנו אין אמונה יש פמיניזם, כל הכבוד

דווח על תגובה לא ראויה
02.04.2020

3. אין סוף לטיפשות. (גלגל)

וכל אחד ואחת לפי טיפשותו. מי שנותן במה לדרשות של דופי כאלה סתם מבולבל. לא ארחיב - המקום שנותנים לתגובות אינו במה ראויה.

דווח על תגובה לא ראויה
03.04.2020

4. הללוואי והיה אפשר להעמיד במבחן את הצעתך אל מול הצעתי שלי אני הקטן (משה אהרון עו"ד)

בחמלת ה'.

אני הקטן חסר היוחסין מציע לטפל במגיפה שבאה עלינו בהתייחסות לשורשה.
שלדעתי היא באה עלינו במסגרת ה"צירוף" לקראת ימות המשיח.
לצרף אותנו בצרף הצדק החברתי .
לתקן אט אט את כל בכל המפגעים החברתיים שיצרנו במו ידינו .
והנה הגענו לשלב שאי אפשר לדלג לשלב הבא בגאולה בלי תיקון מעוות נורא וגדול :
הזנחת הזקנים והנכים..................
כלכלת ישראל צמחה פלאים התחזקנו וככל שהתחזנו המשכנו להזניח זקנים ונכים.
הותרנו אותם בבדידותם [לכן אנו מבודדים עתה כולנו] בקצבאות עלובות ודלות שלא מספיקות גםלפרוסה וגם לתרופה.
והפתרון התכנסות של "כנסת ישראל" להזמין דודה לכריתת ברית לשנות הכל מהיסוד
להקים רשות חברתית תורנית לאומית שתדאג לזקנים ולנכים להעלות קצבותיהם ולהשגיח עליהם מקרוב.
כריתת ברית שכזו תסיר ומיד את זו המגיפה
שהתרופה מחכה רק לכך

דווח על תגובה לא ראויה
03.04.2020

5. סודו המשיחי של קורבן פסח (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.

סודו המשיחי של "קורבן הפסח".
================================

לא בכדי הקורבן הראשון שניצטווינו ודווקא בכריכה לגאולה [יציאת מצרים]

הוא : "קורבן פסח".

וכל זאת להקדים את כל הקורבנות האחרים ולחדד את ההבדל הגדול ביניהם.

הביטוי "את קורבני לחמי לאישיי" ניתן לפירוש דו משמעי.

הפירוש המידי הראשון :

ולפיו כך אומר הקב"ה : אם אתם מבקשים כמו שאר עובדי האלילים להאכילנו לחם.

אז דעו שהוא לא "מזין" אותי אלא הולך לשווא - למאכולת אש.

ולכן הפירוש השני הוא המשמעותי מבחינה רעיונית ומעשית .

אותו שגם מגלם רעיון קורבן הפסח - את קורבני - לחם לא לאל .

אלא לאנשיו - ברואיו .

אישיי בבחינת - אנשיי.

הנה כי כן הקב"ה לא צריך לפיקציה כאוכל לחם אלא אמת מעשית שתאכיל את ברואיו

וזה מה שמגלם קורבן פסח - הקורבן הראשון והאחרון של ימות המשיח .

שאם כבר זובחים זבח כי אז לא למאכולת אש .

אלא למאכולת בני האדם .

ואכן זה הרעיון של קורבן פסח מצרים שנאמר :"וקחו צאן למשפחותיכם....".

מכאן גם יהיה ברור משמעות שמו העתידי של קורבן פסח .

קורבן שלעתיד פוסח ומדלג על כל הקורבנות .

להיותו שוב הראשון כאחרון כקורבן יחיד רלוונטי
מבחינתו של הקב"ה.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

נפתלי בנט צילום: Sraya Diamant/Flash90

נפתלי בנט חושף: כך משרד הבריאות מנע הגדלה דרמטית של בדיקות הקורונה

קרא עוד