למה ד' ברא חיידקים? הרב אבינר משיב

"כאשר אנו שואלים שאלה כגון למה ד' עשה, התשובה לא תהיה מבחינתו יתברך, אלא מבחינתנו: מה אנו יכולים ללמוד מכך ולעשות". הרב שלמה אבינר על שאלת הנגיפים בעולם

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 01/04/20 08:01 ז בניסן התשפ

למה ד' ברא חיידקים? הרב אבינר משיב
נגיף הקורונה, צילום: shutterstock

שאלה: למה ריבונו של עולם ,שהוא טוב לכל ורחמיו על כל מעשיו, ברא חיידקים ונגיפים, שגורמים למחלות ולמגיפות, ולסבל ולמות? וכי אינו יכול לברוא עולם בלי כל אלה?

תשובה: קודם כל, איננו יודעים את הסודות של הקדוש ברוך הוא. החקר האלוה, תמצא?! לית מחשבה תפיסא ביך כלל. יש דברים שאפשר לשאול ולקבל תשובה, יש דברים שאפשר לשאול ולא לקבל תשובה, ויש דברים שאפילו אי אפשר לשאול.

לכן, כאשר אנו שואלים שאלה כגון למה ד' עשה, התשובה לא תהיה מבחינתו יתברך, אלא מבחינתנו: מה אנו יכולים ללמוד מכך ולעשות.

אם כן, יש לדעת שבאופן כללי, חיידקים הם חיוניים לחיים. זמן רב לפני הופעת האדם, וגם בעלי חיים, וגם צמחים, שלטו חיידקים, המכונים פרוקריוטיים על פני כדור הארץ, מלפני 3.8 מיליארד שנה, במשך 2 מיליארד שנה. ומהם התפתחו אחר כך תאים עם גרעין, המכונים איקריוטיים, וכן צורות חיים יותר משוכללות, עד האדם, ועד האדם בצלם אלהים. כמובן, כל זה תהליך אלהי, דרך משרתיו הנאמנים, כוחות הטבע.

אותן בקטריות גם פעלו על שינוי האטמוספרה והאוקיינוסים כדי לאפשר הופעת חיים יותר מורכבים.

וגם עתה, העולם זקוק לכל מיני בקטריות בשביל האיזון האקולוגי, כדי לחסל מיקרואורגניזים אשר התרבותם מסוכנת, ולשחרר חומרים מזינים שהעולם נזקק להם.

אף בתוך גוף האדם יש הרבה מאוד בקטריות שפועלות לטובה, כלומר מאה אלף מיליארד, מחמש מאות סוגים, במשקל כולל של 2 ק"ג, יותר ממשקל המוח. במיוחד, הפלורה האינטסטינלית, העוזרת לעיכול ולוחמת בזיהומים, מה שגם נקרא מיקרוביוטים.

כמובן, נשארת השאלה על הבקטריות שמזיקות לאדם, כלומר החיידקים, ועוד יותר מהם הנגיפים.

יתכן, שלכתחילה כולם היו טובים, אבל עברו מוטציות לרעה. זה הרעיון הידוע שהכל יורד טוב מן השמים, אבל עלול להסתבך בידי האדם. ויתכן, שהיו מיועדים לבעלי חיים, ושוב עקב מוטציות עברו לאדם. האמת היא, שאיננו יודעים.

אך, באופן כללי,הרמב"ם מאריך להסביר במורה נבוכים (ג, יב), שבעולמנו הטוב הרבה יותר מרובה מן הרע, ויש לראות הכל בפרופורציה. ומה שיש בכל זאת רע, זה מעין מחיר זוטר על הטוב. המים ודאי טובים, אך לעיתים אדם טובע. השמש ודאי טובה,אך לעיתים נגרמת שרופה. ראה את מבנה גוף האדם המופלא, ההרמוניה האדירה בכל המערכות - אילו פינו מלא שירה כים אין אנו מספיקים להודות ל"רופא כל בשר ומפליא לעשות", ולעומתם כל החיידקים והנגיפים הם בטלים באלף. גם לגוף יש מערכות מלחמה נגדם, וכן האדם מוסיף בזכות צלם אלהים שלו שמתגלה בשכל המדעי.

זאת תשובת הרמב"ם: ביטול בשישים, ביטול באלף. אך חכמי הרזים אומרים שגם הרע המועט הזה הוא לטובה. כלומר אמנם הוא אינו טוב, אך תצא ממנו טובה יותר גדולה. כמובן, לא תמיד אנו יודעים מה היא זאת הטובה, אך אנו יודעים שהדין הוא דין אמת. ובסופו של דבר אנו אומרים: וירא אלהים כי טוב, כי טוב מאוד.