5 נושאים שצריכים להיות על סדר יומם של הפוליטיקאים

אחרי שנה של 3 מערכות בחירות, הגיע הזמן שתוקם ממשלה יציבה שתתחיל לתת תשובות. מהרבנות הראשית ועד הקורונה, אזרחי ישראל יבחנו את הממשלה הבאה במבחן התוצאה

עדי מאמו שוורץ עדי מאמו שוורץ, חדשות כיפה 03/03/20 11:57 ז באדר התשפ

5 נושאים שצריכים להיות על סדר יומם של הפוליטיקאים
ישיבת ממשלה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

אחרי שנה בלי ממשלה מתפקדת, הפוליטיקאים יצרכו סוף סוף לשבת ולעסוק בנושאים שהם הבטיחו ב 3 מערכות הבחירות האחרונות לטפל בהם. וזה לא רק תקציב המדינה שעל הפרק

חוק הגיוס
מי זוכר היום שעל זה קמו ונפלו כנסות בישראל? אביגדור ליברמן התבצר, החרדים (נטען ש) עלו על העץ ובסופו של יום, בג"ץ דורש תשובות. האם יגויסו החרדים? באיזה כמות ובאלו תנאים? והאם החשיפה על הדוחות הלא אמינים של צה"ל על גיוס חרדים, ישפיעו על החוק וישומו? והאם ממשלה בלי ליברמן תעביר את החוק כמו שהחרדים ביקשו ובא לציון גואל?
בהנחה שגוש הימין שכולל את הליכוד, החרדים וימינה ירכיבו ממשלה - ככל הנראה חוק הגיוס יעבור בקלות ובהקדם. השאלה תהיה באמת אם צריך עריק או שנים כדי להרכיב ממשלה, ומה תהיה העמדה שלהם.

תחבורה ציבורית בשבת
הרשויות המקומיות ניצלו את המצב שאין ממשלה ואין מי שינחה את הדרך ובעיקר את החוסר רצון של מי מהאנשים להתעמת תוך כדי מערכת בחירות עם השאלה הגדולה – האם לאפשר תחבורה ציבורית בשבת בערים. לבנתיים בערי המרכז אפשר לראות עוד ועוד רשויות שבחרו בתחבורה ציבורית בשבת. אומנם מידי פעם השאלה הזו עלתה במהלך התקופה מול ח"כים שונים, אבל בסופו של דבר כולם התחמקו. ואולי עדיף שזה ישאר ככה. תנו לרשיות המקומיות להחליט מה טוב לערים שלהם. תנו לנציגים בערים להלחם עבור התושבים שלהם.
גם בממשלה שבה משרד הפנים ומשרד הדתות ישארו בידים של ש"ס, יש מצב שאף אחד כבר לא יגע בהחלטות של הרשויות המקומיות. גם סמוטריץ אם ישאר כשר התחבורה, נראה שיעדיף לא להתעסק עם התפוח האדמה הזה. ואולי טוב שכך. 


ריבונות ביהודה ושומרון
נכון, זו סוגיה של החודש האחרון. אבל בסופו של דבר האמרקאים אישרו, ראש הממשלה הצהיר כבר שרק צריך לסגור את המפות, הבחירות בארה"ב באופק, ומישהו צריך להכריז או (חלילה) לא להכריז על ריבונות בבקעה וגם ביהודה ושומרון. אין ספק שהציבור הימני מחכה להכרזה בקוצר רוח. הלחץ על בנימין נתניהו יגבר כדי לקדם את הכרזת הריבנות לפני שהבחירות בארה"ב יתקרבו והרבה לפני שיתחיל המשפט שלו. האם הדברים האלה יהיו בסוף מה שיעכבו את ההכרזה? עכשיו נוכל לראות אם ההבטחות שהיו במהלך הקמפיין יקוימו ומתי. 


הרבנות הראשית
אחד המוסדות שהותקף קשות במהלך השנה האחרונה ויש תחושה שהוא צריך ניעור. אז נכון שככל הנראה ש"ס עדין תשמור על מעמדה בתוך משרד הדתות וברבנות הראשית ועדין, יש מספיק אנשים שהבטיחו לנו שינוי. שינוי בתחום הכשרות (החל מרפורמה ועד הפרטה), שינוי בבחירת הרב הראשי, שינוי ברישום לנישואים. הרבנות הראשית צריכה ניעור וישנה ציפיה, כן גם מש"ס, לעשות שם משהו שיהפוך אותה לקצת יותר ידידותית לאזרח. להחזיר את האימון לא רק במערכת המשפט, אלא גם באחד המוסדות החזקים ששומרים לכאורה על היהדות פה בארץ.

הקורונה ומערכת הבריאות
במפתיע נושא מערכת הבריאות תמיד נשאר לסוף הקמפיין של מערכות הבחירות, למרות שכולם יודעים שזה מעסיק את כולם כל הזמן. מגפת הקורונה שפרצה בחודש האחרון רק הגבירה את הצורך לתת תשובות בתחום. אז המפלגות השונות הבטיחו - אבל האם באמת נזכה לעוד תקנים? האם הממשלה תשכיל להעביר תקציבים לתחום שאמור לעזור לנו להשאר בחיים עם רופאים מתפקדים, בלי מיטות במסדרון ומענה הולם יותר? הרי את הזקנה מהמסדרון אנחנו מכירים מלפני עשור, האם באמת ליצמן (בהנחה שהוא ישאר שר הבריאות) יצליח לעשות שינוי מהותי יותר או שגם במערכת הבחירות הבאה, הזקנה במסדרון שוב ושוב תחזור אלינו ?

אלו לא הנושאים היחידים שיעלו וצריכים לעלות על סדר יומה של הממשלה החדשה,הקורונה מאיימת לשבש את המדינה, חאן אל עמאר עדין ממתין לפינוי, חוק הפונדקאות ממתין להכרעה, מערכת הבריאות ממתינה לניעור והעבודה עוד רבה.
אז שנה שלמה, הפוליטיקאים שלנו היו עסוקים בלהבחר שוב ושוב לתפקיד שעליו הם עכשיו יבחנו. אחרי כל ההבטחות שרצו פה ושעליהם לכאורה הם נבחרו, הגיע הזמן למבחן התוצאה. יש לנו פה סיכוי לכנסת של 4 שנים (יש גם סיכוי לבחירות רביעיות באוגוסט), לא משנה איזו ממשלה תורכב בסוף
, הנושאים האלה יצטרכו להעלות בהקדם על סדר יומה של הממשלה. לממשלת ימין יהיה יותר קל להעביר את החלקים המדינים, לממשלת שמאל - מרכז את החלקים הדתיים. אבל בסופו של יום, מישהו יצטרך לתת את הדעת על הנושאים האלו ולהביא להכרעה