איך תשפיע הצהרת ביידן בנושא אנטישמיות על כולנו

הנשיא ביידן יצא בהכרזה נגד האנטישמיות מצד אחד אך השאיר פתח לקריאות אנטי ציוניות וקריאות בגנותה של ישראל ושלילת קיומה של ישראל כמדינת העם היהודי. אז איפה עובר הגבול?

חדשות כיפה רחלי ברץ ריקס 29/05/23 10:03 ט בסיון התשפג

איך תשפיע הצהרת ביידן בנושא אנטישמיות על כולנו
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

במבט קר ובפנים קפואות לבוש במדי צבא שחורים, על זרועו סרט אדום ובידיו תת מקלע  עולה רוג'ר ווטרס על הבמה בברלין. הוא אחז בכלי הנשק ודימה ירי לכל עבר בעוד הקהל מוחא כפיים בהתלהבות. חזיר המקושט במגן דוד נתלה לקישוט ועדיין בשנת 2023 עולה השאלה האם זאת אנטישמיות?!

אין הרוגים הפעם! ודמות הדיקטטור הינה רק חלק מהמופע, אך המעשה המזעזע הזה עדיין שנוי במחלוקת בין משטרת ברלין אשר פתחה בחקירה בגין הסתה כלפי יהודים ובין בית המשפט בפרנקפורט שאישר הופעה נוספת מסוג זה, אילו כדורי סרק הפעם – אף יהודי לא נפגע – היום! 

אירוע זה הוא אחד מני רבים בהם נשאלת השאלה איפה עובר הגבול בין הסתה, אנטישמיות ובין אמנות? כנראה שבקרוב קו הגבול יהיה קצת יותר ברור ומוסכם, שכן ארצות הברית יצרה ביום חמישי האחרון תקדים מדיני היסטורי במאבק הבלתי פוסק באנטישמיות.

הכרזתו של הנשיא ביידן כי ארצות הברית לא תעמוד מנגד ולא תשקוט עוד אל מול העלייה בגילויי האנטישמיות במרחבה, התקבלה בתשואות ובהוקרה רבה על ידי ראשי קהילות יהודיות, מדינאים, פוליטיקאים וארגונים שונים במדינה ומחוצה לה.

בסרטון שפורסם מכנה הנשיא ביידן את השנאה ואת האנטישמיות כ"אש שקיבלה יותר מדי חמצן" ועכשיו הוא לוקח אחריות ואומר כי על כולנו חלה האחריות לכבות אותה. הוא קורא לאומה האמריקאית והרשויות השונות להילחם באש, לכבות אותה ולוודא שגחליה יכבו לנצח ולא יוצתו מחדש. באמצעות תוכנית הפעולה הראשונה בהיסטוריה של ארצות הברית תווה הממשל האמריקאי תוכניות ופעולות בעלות דרך ברורה לפעולות מיגור האנטישמיות והשנאה ובהם: הגברת המודעות, שיפור הביטחון והאבטחה של הקהילות, ביטול הנורמליזציה, מאבק באפליה ויצירת חוסן קהילתי שילחם בגילויי האנטישמיות והשנאה. תוכניות אלה יכנסו בכל אחד ממשרדי הממשל. כל סעיף בפני עצמו מהווה פריצת דרך בהתייחסות, בהבנה, בחשיבות ובמשמעותה הרבה שיש לגילויי אנטישמיות על חייהם של יהודי ארה"ב בפרט והיהודים בעולם בכלל. כל סעיף בפני עצמו מדגיש כי כל צורת ביטוי של אנטישמיות ושנאה הינה צורה פסולה מן היסוד ויש לעקור אותה מן השורש.

חובתנו להסתכל על חצי הכוס המלאה ולברך על מאמציו של הנשיא ביידן אולם יש להתייחס לטענת קבוצות רבות בארה"ב כי עודנה תלויה עננה אפורה מעיבה, וזו בחירת מילותיו של הנשיא מתוך הגדרת IHRA (כוח המשימה הבין-לאומי להנצחת זכר השואה) ולא אימוצה במלואה. בהכרזתו יוצא הנשיא ביידן נגד האנטישמיות מצד אחד אך משאיר פתח לקריאות אנטי ציוניות וקריאות בגנותה של ישראל ושלילת קיומה של ישראל כמדינת העם היהודי.

טוב עשתה משטרת ברלין שפתחה בחקירה על מה שהתרחש במופע, מעשה זה מהווה אזהרה והרמת דגל אדום לכל אלה המנסים לקרוא לפגיעה ביהודים או בישראל. טוב עשה הנשיא ביידן שאמר בקול נחוש וחד משמעי שאנטישמיות ושנאה הם אש ושכולנו הכבאים ועלינו חלה האחריות לוודא שהיא לא תרים ראשה, לא עכשיו ולא בעתיד – אולם  גם חייב להיות ברור לכולם כי זכותה וקיומה של מדינת ישראל להתקיים הוא לא משהו שמוטל בספק – או שניתן לערער עליו, וכי ערכים של דאבל סטנדרט כלפי מדינת ישראל זו אנטישמיות לשמה.

הרובה שהוצג במערכה הראשונה של רוג'ר ווטרס עלול לירות ביהודי במערכה הבאה ולכן חובה על כולנו לפעול ולהיאבק באנטישמיות במלוא העוצמה.

רחלי ברץ ריקס – ראש המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי – ההסתדרות הציונית העולמית