רוצים ללמוד בליל שבועות? מה עומד מאחורי המנהג

מנהג לימוד התורה בליל שבועות מעלה שאלות - האם באמת כדאי לעשות כך, כשהלימוד בלילה עשוי להיות מעייף ואולי פחות יעיל? ומהו העיקרון החשוב שניתן ללמוד מכך?

חדשות כיפה הרב יוסף צבי רימון 24/05/23 10:36 ד בסיון התשפג

רוצים ללמוד בליל שבועות? מה עומד מאחורי המנהג
הרב רימון, צילום: יהושוע הלוי

רבים נוהגים להיות ערים בליל שבועות וללמוד תורה. שאל אותי נער, האם באמת כדאי לעשות כך? הרי הלימוד בלילה עשוי להיות מעייף ואולי פחות יעיל? המדרש (שיר השירים רבה, א', נז) מספר שעם ישראל ישנו בלילה שלפני קבלת התורה, וה' היה צריך להעירם בקולות וברקים "וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים" (שמות י"ט, טז), ועל כך התלונן שנים רבות אחר כך ישעיהו הנביא ואמר "מַדּוּעַ בָּאתִי וְאֵין אִישׁ קָרָאתִי וְאֵין עוֹנֶה" (ישעיהו, נ', ב).

המגן אברהם (תצ"ד) כותב שיש מנהג קדום להישאר ערים כל הלילה, וכותב כי "כבר נהגו רוב הלומדים לעשות כן". הוא מסביר את טעם המנהג, בכך שעם ישראל לא קם לקראת מתן תורה, ולכן אנחנו מנסים לתקן זאת וללמוד כל הלילה. ר' לוי יצחק מברדיצ'ב הסביר, שעם ישראל ישן לא מתוך עצלות חלילה, אלא בכדי לקבל כוחות לקראת קבלת התורה  (קדושת לוי).

לעתים חשובה יותר המגמה, המטרה והחלום, מאשר כמות הלימוד

האם אכן, עדיף ללמוד תורה בלילה, למרות שיהיה עייף, או ללמוד ביום מתוך כוחות וערנות? מדברי המקובלים עולה שיש ערך מיוחד בלימוד תורה בליל שבועות. דבריהם מבוססים על המשנה (תענית כו:) המתארת את חג השבועות, כיום החתונה בין כנסת ישראל לקב"ה: "ביום חתונתו - זה מתן תורה". עם ישראל לומד כל הלילה, ובכך מתחבר עם ה', בכך מתחבר החתן עם הכלה.

נראה, שיש כאן עיקרון חשוב - לעתים חשובה יותר המגמה, המטרה והחלום, מאשר כמות הלימוד בפועל. הלימוד כל הלילה איננו רק בשביל "הכמות" של הלימוד, אלא בשביל החיבור לתורה, התשוקה לתורה.

לימוד תורה

לימוד תורה צילום: Dror Garti / Flash 90

רק ביחד נוכל להגיע לחיבור אמיתי לתורה

כמובן, שאם האדם לא לומד כלל, אין שום טעם להישאר ער. ולכן, מי שהגיע לרמת עייפות שכזו, עדיף שיחזור לביתו וילך לישון. אולם, מי שמצליח ללמוד כמה שעות בלילה, ואפילו כל הלילה, מצליח להביע בכך את החיבור המיוחד שלו לתורה, מצליח להביע את התשוקה המיוחדת שלו לתורה, ומראה את החלום ואת השאיפה שלו להיות קשור לתורה.

החיבור שלנו לתורה צריך גם להזכיר לנו, שבמעמד הר סיני קבלת התורה התאפשרה רק בכלל שהיה שם חיבור של כל עם ישראל, כפי שחז"ל ביארו, שעם ישראל היו "כאיש אחד בלב אחד". צריכים לזכור זאת גם כיום: רק ביחד, באהבה גדולה של כל עם ישראל, נוכל להגיע לחיבור אמיתי לתורה.

בע"ה שנזכה ללמוד תורה מתוך עומק ומתוך שמחה, ולהתחבר בלימוד לאהבת תורה, ליראת שמים ולאהבת ישראל.

הכותב הוא ראש הישיבה ורב המרכז האקדמי לב, יו"ר סולמות ורבה של גוש עציון.