טור דעה "עסוקים ביח"צנות וגביית תשלומים": זאת הסיבה שהמנהלים בחינוך הדתי לא שורדים בעבודה

המנהלים החמ"ד לא שורדים בבתי הספר, כאשר הסיבות המרכזיות לכך הן כי הם עסוקים ב"דברים אחרים" על חשבון זמן הניהול החינוכי, בנוסף לכך שההפרדה המגדרית מגבירה את קשיי בעיות המשמעת מה שמוביל לשחיקתם

חדשות כיפה שמואל שטח 11/08/22 15:47 יד באב התשפב

"עסוקים ביח"צנות וגביית תשלומים": זאת הסיבה שהמנהלים בחינוך הדתי לא שורדים בעבודה
ועידת החמ"ד. ארכיון, צילום: דוברות החמ"ד

מנהל מצויין בחר לסיים את עבודתו ארוכת השנים בממ"ד אחד ולעבור לממ"ד אחר באותו ישוב. זה לא קל כשהמנהל המוצלח מחליט לעזוב וצפוי שהורים יהיו עצובים. הבוקר, ראש מועצת אפרת עודד רביבי תאר בעמוד הפייסבוק שלו באילו מילים נקטו אנשים מסויימים כלפי אותו מנהל: "תקע לנו סכין בגב", "לא תוכל ללכת ברחוב", "'איך יסתכלו עליך בבית הכנסת?" ועוד התבטאויות קשות יותר.

המנהל, שאין עוררין על היותו טוב ומוצלח, ראה את התגובות האלימות, עשה חושבים ובחר לחשב מסלול מחדש. בשנה הבאה הוא לא ינהל באותו ישוב. סיפור נקודתי זה שארע השבוע אינו אלא דוגמא קטנה למכה מגזרית שעל כולנו לפעול לתיקונה.

ב-50 בתי ספר של החמ"ד אין מנהל

מידי שנה, לקראת סוף חודש יולי, מתפרסמת רשימת משרות הניהול הפנויות במערכת החינוך: ברשימה שפורסמה בסוף יוני 2022 נמצאים 162 בתי ספר ללא מנהל/ת, מתוכם 50 בחינוך הדתי. כלומר, 30% מכלל בתי הספר של החמ"ד נמצאים במעבר של מנהל/ת ועדיין המכרז לא נסגר. 

כאשר מצמידים זאת לאחוז בתי הספר של החמ"ד מכלל בתי הספר בישראל, הרי שבחודש יולי 2022, ישנם 849 בתי ספר חמ"ד, מתוך 5,440 מוסדות. אם כן, החמ"ד מהווה 15% בלבד מכלל בתי הספר בישראל ואולם ב-30%, פי שניים מאחוזו היחסי, עדיין חסרים מנהלים. כלומר, בכל שנה יש בחמ"ד יותר מפי שניים מוסדות שאין להם מנהלים בדקה התשעים.   

המנהלים בחמ"ד עסוקים יותר מידי ביח"צנות, בגיוס תלמידים וסינונם, גביית תשלומי הורים ומשחקי שרידות

בדיקה של השנים הקודמות, באותו פרק זמן לקראת שנה"ל תשע"ט ותש"פ העלתה נתונים דומים אם כי אז היו בחמ"ד יותר מפי 2.8 מוסדות ללא מנהל וכעת פי 2. חל קיטון קל במספר והדבר אולי מעיד, לפחות זמנית, על שיפור קל ביציבות המנהלים. בכל מקרה, עדיין מדובר בפי שניים וזה המון.

עד כאן הנתונים וכעת מתחיל שלב ההשערות כיצד זה קרה. מדוע בחינוך הדתי יציבות המנהלים קטנה יותר מאשר במוסדות אחרים. שוחחנו עם הרבה מנהלים וקשה לשרטט את התמהיל אך עיקר הדברים נסובו על סוגיית גודל בתי הספר. התחרות הקשה בין בתי הספר בחינוך הדתי, הגודל הקטן של המוסדות ובגלל מאפיינים של הפרטה, - המנהלים בחמ"ד עסוקים יותר מידי ביח"צנות, בגיוס תלמידים או בסינונם, בגביית תשלומי הורים ובמשחקי שרידות. זמן עבודה זה בא על חשבון זמן הניהול החינוכי שלשמו באו. מנהלים רבים מדווחים שהתחרות שוחקת ומקשה על שגרה חינוכית וניהולית ראויה. כמו כן, ביחס לבתי ספר מסויימים עולה כי ההפרדה המגדרית מגבירה את קשיי בעיות המשמעת, דבר המוכח כמרכיב מרכזי בשחיקת אנשי חינוך.

כל שינוי או ניסיון לתיקון, נצבע מיד בקרב הורים מסויימים כ"בגידה" או "חתירה נגד התורה"

בהתאם לכל אלה על מערכות החינוך הדתי לפעול למען הגדלת המוסדות וליישומם של כללי תחרות הוגנת ומניעת סינונים, דבר שיגדיל את יציבותם ויחזק את יכולות הניהול. כמו כן, על ראשי המערכת לבחון מחדש את המחירים של ההפרדה המגדרית, ודאי בחינוך היסודי. 

אך זה לא הכל. מנהלים רבים ציינו את העובדה שאנו חברה אידאולוגית מידי ובלתי ניתן לנהל, כאשר כל הורה בטוח שהוא כבר למד בישיבה "כיצד יש לחנך ילדים על פי התורה". הדבר מביא לכך שכל שינוי או ניסיון לתיקון, נצבע מיד בקרב הורים מסויימים כ"בגידה" או "חתירה נגד התורה" וכל התעסקות טכנית בצורת עיטוף הספרים, הופכת לפולמוס אידאולוגי שוחק ומעייף. מנטור מנהלים ותיק העיד בפני, שמניסיונו, ככל שבית הספר נחשב כתורני-אידאולוגי יותר, כך קשה יותר למנהל לשרוד.

עלינו להעמיד את המתקיפים על צורת דיבורם ובמקביל לחזק בכל רגע את המנהלים

אכן, ההורים הנזעמים הם מיעוט שבמיעוט ואינם מייצגים את הרוב הדומם שמעריך ומוקיר את אנשי הניהול. ועדיין, בעולם של אינדיבידואליזם, קולם של אותם הורים תופס מקום נרחב מידי ומצליח להעיב ולהעכיר את האוירה גם במקום המוצלח ביותר. בפעם הבאה שאנו רואים בקבוצת הוואטסאפ, התנפלות לא ראויה של הורה כלפי הצוות הניהולי, מחובתנו למחות.

עלינו להעמיד את המתקיפים על צורת דיבורם ובמקביל לחזק בכל רגע את המנהלים. גם הם בני אדם ואם לא נוודא שכבודם נשמר נשאר עם מנהלים שאינם בני אדם. עולם הפוליטיקה תמיד היה נגוע בכך והמחיר הוא שאנשים טובים נמנעים מלהיכנס אליו. האם זה גם מה שאנו רוצים שיקרה בחינוך של ילדינו?

שמואל שטח הוא מנכ״ל תנועת נאמני תורה ועבודה.