יתעסק בפלשתינים או יקרוץ לסעודים? | מפת האינטרסים של ממשל ביידן בביקורו בישראל

ביידן מגיע לארץ ביום רביעי הקרוב, בתזמון רגיש לישראל אך גם לארצות הברית, האם ירצה להראות לצד השמאלי שהוסגייה הפלסטינית עוד מטרידה אותו או שמה יעדיף לקרוץ לסעודיה ולדבר על איראן? | למאמר המלא

חדשות כיפה עודד רביבי 11/07/22 12:17 יב בתמוז התשפב

יתעסק בפלשתינים או יקרוץ לסעודים? | מפת האינטרסים של ממשל ביידן בביקורו בישראל
ביידן., צילום: shutterstock

בעוד יומיים יבקר בישראל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, על רקע ההחלטה הישראלית לצאת לבחירות קשה לנחש איזה ביידן ישראל תפגוש. זה שכבר ארבעים שנה קורא לפרק את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון ורמז כי תמיכתו בסיוע לישראל תלוייה במדיניותה כלפי ההתיישבות  או זה שמקפיד להצהיר על זכותה של ישראל להגן על עצמה ועל היותי החבר הטוב ביותר של ישראל בארה"ב?

ההצהרות שיצאו מביקורו יהיו מיועדות למספר קהלים, זה היהודי בארה"ב, לקהל הישראלי קצת לפני שהוא הולך אל הקלפיות, לאוזני הממשל בטהרן, לרשות הפלסטינית וגם למדינות המפרץ. לא בטוח שיבקש לרצות את כולם.

כשבגין ענה לביידן: "באשר  להתנחלויות, לא אקבל איומים, אני גאה כמותך, אינני רועד"

במברק שנשלח על ידי שגרירות ארה"ב בוושינגטון למשרד החוץ בירושלים תיארו הנציגים הישראלים שנכחו בשיח שבין חבר וועדת חוץ ובטחון של הסאנט את השיח שהתפתח בין חבר הוועדה ביידן לראש הממשלה מנחם בגין כשזה האחרון ביקש סיוע ותמיכה בצעדי ישראל המלחמתיים בלבנון ביוני 1982

"ביידן :אני במקרה תומך בפעולה שלכם בלבנון, הביון שלנו אמר לנו במשך השנה האחרונה שתיכנסו ללבנון... עם זאת מדיניות ישראל גורמת נזק. ביידן התנבא שאם מדיניות ההתנחלויות תימשך ישראל לא תקבל 50 קולות בסנט. ביידן הבחין בין התנחלויות אזרחיות לבין היאחזויות צבאיות. אדוני רה"מ אני סבור כי הסיוע האמריקני חשוב לישראל חשוב לביטחונה.

רבים מעמיתי מנומסים ולכן לא יאמרו לך הרבה בפנים.." צוטטו דבריו של ביידן במברק וצורפה גם תגובתו של רה"מ בגין "חשב לרגע שביידן מגנה פעולות ישראל ישראל בלבנון. באשר  להתנחלויות, לא אקבל איומים, אני גאה כמותך, אינני רועד. נכון שארה"ב תומכת בישראל פיננסית ומוכרת לנו נשק. אנו מודים לה על הסיוע, עם זאת זכור סנאטור, אין זה רחוב חד צדדי - אנו שומרים על האינטרס של העולם החופשי במזה"ת, ללא ישראל הייתם שולחים חיילים אמריקניים לאזור..".


המברק הזה בין 40 שנה בדיוק משקף היטב את הנשיא ביידן לתפיסתי גם היום. דוגמא לכך ראינו גם בעת ביקורו האחרון בישראל כשיצא בתקיפות נגד ההחלטה הישראלית לאפשר בנייה בגבעת המטוס בירושלים. אלא שמאז הביקור ההוא משהו נוסף קרה במזרח התיכון, הסכמי אברהם בהובלת הנשיא לשעבר טראמפ ורה"מ לשעבר נתניהו ייצרו מפת אינטרסים שונה ממה שהיה מוכר בעבר.

האם ביידן יבחר להיות ממלכתי ואובייקטיבי במערכת בחירות? או שמא יקרוץ למועמד שקרוב אליו?

מדינות שבעבר הציבו את ההתיישבות כמכשול לשלום בכל זאת בחרו לחתום על הסכמים שכאלה עם ישראל, הכלכלה מצד אחד והאיום האיראני מצד שני הם האבא והאמא של אותם הסכמים. הם מתקיימים גם היום, במידה ויעלה ניסיון להציף שוב וביתר שאת את "ההתנחלויות" מצד נשיא ארה"ב יזכה לתמיכה בשמאל הישראלי וברשות הפלסטינית, לא בטוח שישרת כלל את מנהיגי מדינות המפרץ ואחרות שמבחינתן מעדיפות להתעלם מהבעיה הפלסטינית כדי להתמודד עם האתגר האיראני שמאיים ומטריד הרבה יותר.

ביידן גם לוקח בחשבון שישראל במערכת בחירות והוא יצטרך לבחור האם הוא ממלכתי ואובייקטיבי לכל הפחות בהצהרות ובחיבה שיפגין כלפי המתמודדים נתניהו ולפיד או לחילופין לנקוט חיבה יתרה ללפיד ולספק הצהרות שיחייבו "יישור קו" מצד הפוליטיקאים הישראלים כלפי שמאל ומתוך כך להראות מי מהשניים מעדיפים בבית הלבן.

יועצייו של ביידן צפויים להזכיר לו את היהודים בארה"ב, השפעתם הפוליטית, כוחם הכלכלי ועוד, וגם כאן יצטרך לבחור האם הוא פונה לאוזניהם של הג'יי סטריט המזוהה עם השמאל מרכז ישראלי או דווקא לאייפאק שמזוהה יותר עם הימין מרכז.

אם ביידן יחליט להתמקד בסוגייה הפלשתינית הוא עלול לעורר תסיסה מחדש 

הקו היחיד שיכול לחבר את מדינות המפרץ, האינטרס הישראלי והאינטרס של יהדות ארה"ב הוא האיום האיראני, מותר לממשל ביידן להטיל ספק בדרך ההתמודדות מול איראן אסור לו להטיל ספק בצורך להיאבק בה, למנוע ממנה גרעין, לפרק את משמרות המהפכה ובצורך לפגוע בגרורותיה שמסביב לישראל. אם ידע נשיא ארה"ב לסמן בעיקר את איראן בביקור ויבקש לדון יחד בדרכי ההתמודדות הוא יצליח להלך בין הטיפות, להישאר מחוץ לפוליטיקה הישראלית ולהשיג שוב אמון במפרץ לאמריקנים, דבר שיעודד ויחזק את הממשל בסעודיה להתקרב עוד לישראל בקדמת המה או מאחוריה.

אולם אם יחליט ביידן להתמקד בסוגייה הפלסטינית, בשאלת ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון הוא ייוותר עם קבוצה אחת בישראל שתביע כלפיו אהדה, הוא ישמע תלונות מצד מדינות המפרץ, הוא לא יצליח לקדם את יחסי ישראל סעודיה והוא יותיר ספקות בנושא האיראני. גרוע מכך הוא עלול להביא לתסיסה מחדש, לתסכול פלסטיני ולייאוש ישראלי. איראן על השולחן תשרת בעת הזו את כולם, הרשות הפלסטינית, קבוצה קטנה ושאיננה רלוונטית במגרש המדיני הגדול. זו הבחירה שעומדת בפניי ביידן על אף אמונתיו רגע לפני הביקור בישראל

הכותב עודד רביבי ראש מועצה מקומית אפרת ולשעבר ראש תחום יחסי החוץ במועצת יש"ע