אינטליגנציה זוגית - המפתח לזוגיות מאושרת

מחלוקות בין בני הזוג הינן חלק בלתי נפרד מהזוגיות. ישנם זוגות שצולחים מחלוקות אלו ומתפתחים באופן אישי וזוגי ואילו אחרים נכשלים. השאלה המתעוררת היא, מהי אותה אינטליגנציה רגשית שמאפשרת לצלוח את המחלקות?

חדשות כיפה רונית בן זמורה 30/03/21 13:37 יז בניסן התשפא

אינטליגנציה זוגית - המפתח לזוגיות מאושרת
צילום: shutterstock

אחת התכונות המבוקשות ביותר מבן זוג שיהיה בעל אינטליגנציה גבוהה, אך המציאות היום יומית מוכיחה כי תכונה זאת אינה ערובה לכך שבן הזוג יהיה בעל יכולת טובה לנהל זוגיות, לכן יש לחפש אינטליגנציה אחרת שתהווה מפתח לזוגיות טובה.

אינטליגנציה מצביעה על היכולת לפתור בעיות הדורשות חשיבה בצורה יעילה והיא מהווה מפתח להצלחה בלימודים, בעסקים ובעבודה. האם נתן לומר כי מי שניחן באינטליגנציה גבוהה יכול לפתור בעיות בזוגיות בצורת חשיבה יעילה ומוצלחת?

מבחן אינטליגנציה כפי שהוא מוכר (כמו ווכסל, סטנפורד- בינה)  בודק יכולת חשיבה לוגית ויכולת חשיבה מילולית. הוא נעדר יכולת לנבא הצלחה בתחום הזוגיות, כי לשם כך נדרשות כישורים שאין ביכולתו לתת מענה לכך. רק בשנת 1983 סבר הפסיכולוג הווארד גרדנר, כי  אין ביכולת מדידה של מבחני האינטליגנציה הנוכחים להסביר את מכלול  ההתנהגויות ויש להרחיב ולמצוא אינטליגנציות נוספות שמאפשרות לפתור בעיות בתחומים חברתיים ותרבותיים. הוא בחן ומצא 7 סוגים של כישורים שבעזרתם ניתן לפתור בעיות חשיבה  בתחום החברה ובתחום האישי. וכינה אותן "אינטליגנציות מרובות". זו הייתה הפעם הראשונה שהמושג אינטליגנציה התייחס גם  למודעות עצמית של היחיד, למשמעת עצמית והבנת המניעים של ההתנהגות, הלכי רוח והיכולת לפתח רגישות כלפי האחר, שבאה לידי ביטוי ביכולת לגלות אמפטיה, לזהות את מצב הרוח, רגשות וכוונות של הזולת. התפתחות נוספת בתחום זה,  חלה לקראת סוף שנות השמונים בו פסיכולוגיים החלו להתייחס למושג "אינטליגנציה רגשית". והגדירו אותה: כיכולת לזהות רגשות שונים של היחיד והזולת ולנהל בצורה יעילה את מערכת היחסים.

מחלוקות בין בני הזוג הינן חלק בלתי נפרד מהזוגיות, ישנם זוגות שצולחים מחלוקות אלו ומתפתחים באופן אישי וזוגי ואילו אחרים נכשלים. השאלה המתעוררת מהי אותה אינטליגנציה רגשית שמאפשרת לצלוח את המחלקות, מה המרכיב הסודי הטמון בה.

תשובה לשאלה זאת נמצאת בספרם של הזוג ויסמן "אינטליגנציה זוגית", לפיהם יש לשם לב להתנהלות הרגשית והתקשורת הזוגית דווקא במקומות שהזוג חלוק זה עם זו. כדי להיות בזוגיות יש צורך להעלות את המודעות ולהיות עם אינטליגנציה רגשית וזוגית. לשם כך,  יש לבדוק ולבחון כיצד הזוג פותר קונפליקטים זוגיים. האם חילוקי הדעות מהווים מקור להתרחקות וכאב או משמשים כמקור לשדרוג ושיפור מערכת היחסים. יש לבדוק, אם במצב של ויכוח, האם המטרה היא לנצח את השני או  שבן הזוג מבטל את עצמו, בשני המקרים בן הזוג צובר מטענים שליליים שהורסים את הקשר. ההתנהלות של הזוג במצבים אלו תלויה באינטליגנציה הזוגית שלהם המורכבת משלושה מרכיבים הניתנים לשיפור.

שלושת המרכיבים של האינטליגנציה הזוגית לפי הזוג ויסמן

1. מחויבות - היכולת של כל אחד מבני הזוג להירתם למען הצלחת הזוגיות. בן הזוג משקיע את כל כוחו לקיום הקשר והוא מחויב מחויבות מלאה ואמיתית לשני ולא נותן מקום לספקות. הוא רואה בשני בן ברית נאמן והוא מתייחס בכבוד, באהבה ובשיתוף. 

מכאן ככל שרמת המחויבות גבוה יותר האינטליגנציה הזוגית גבוהה יותר.

2. תקשורת - כיצד מתנהל הזוג במקומות של חילוקי דעות. האם חשוב להם לנצח בוויכוח או לנצח בזוגיות. על בן הזוג לדעת , כי כאשר הוא פועל על מנת לנצח בוויכוח, לא תמיד נתן אחריה לשקם את הזוגיות. כדי לנצח בזוגיות יש לפתח יכולת הקשבה לצרכים ולרצונות של כל אחד מבני הזוג.

מכאן ככל שהזוג מצליח לפתור קונפליקטים במצב של WIN-WIN ( שהזוגיות  תנצח ולא אחד מהם) אזי רמת האינטליגנציה גבוהה יותר.

3. מצב רוח - מצב הרוח, המזג והרגשות של כל אחד מבני הזוג המלווה אותם בעת ויכוח. מערכת זוגית צריכה לקחת בחשבון גורמים אלו בעת ניהול התקשורת בניהם ולתת להם מקום כדי לנצח בזוגיות.

מכאן ככל שהזוג מצליח לנהל את השיחות הקשות בניהם לאחר שנרגעו ובצורה אפקטיבית, אזי ניתן לומר שהאינטליגנציה הזוגית גבוהה יותר.

בבסיס האינטליגנציה הזוגית עומדת ההנחה שכל אחד מבני הזוג אינו מושלם ועליהם לקבל אחד את השני על חוסר השלמות, לשם כך יש לשפר את המערכת הזוגית ולהביאה לשיתוף פעולה אמיתי, איכותי ויציב לאורך זמן. ניתן לעשות זאת  על ידי הבנת הצרכים של כל אחד מהם לעומק ולמצוא שיווי משקל חדש, נכון ומתאים לזוג.

ישנם זוגות שהינם בעלי אינטליגנציה זוגית גבוהה. זוגות אלו מוצאים איזון בין הצרכים המנוגדים שלהם ומתפשרים באופן הדדי. הם מכירים בצורך התמידי  לנהל תקשורת שוטפת, המאפשרת לכל אחד מהם להביע את צרכיו. קבלת  החלטות נעשית  תוך כדי וויתור כדי שהזוגיות תנצח. לעומת זאת זוגות בעלי אינטליגנציה זוגית נמוכה, חשוב להם לנצח בוויכוח ולא לוותר, כי השגת צרכיהם קודמת לצרכי בן הזוג. הניצחון האישי מכרסם ובא על חשבון הניצחון הזוגי. לכן הם מתקשים בניהול קונפליקטים בניהם, כתוצאה מכך, מידת שביעות הרצון של בני הזוג מהקשר הולכת ופוחת עם הזמן. על מנת  שזוגיות זו תשרוד יש לפתח אצל בני הזוג הללו את האינטליגנציה הזוגית.

כיצד מפתחים את האינטליגנציה הזוגית

השאלה הנשאלת כיצד רוכשים את אותה אינטליגנציה זוגית ומתגברים על קונפליקטים בחיים המשותפים. נכון הוא שכל אחד מהזוגות מפתח דרכים משלו כדי להתמודד עם קונפליקטים. עם זאת יש לציין כי  קיימים זוגות שרבים הרבה  והם בעלי אינטליגנציה זוגית גבוהה ואילו זוגות  אחרים שרבים מעט, אולם הם בעלי אינטליגנציה זוגית נמוכה. המרכיב הקובע את רמת האינטליגנציה הזוגית הוא אופן המריבה. לדוגמא: ישנם זוגות שטוענים כי אצלם הכול בסדר, אך מתחת לפני השטח רועמים התותחים ומצביעים על חוסר שביעות רצון, אולם זוגות אלו לא מוכנים להתעמת עם הקונפליקטים ומשטיחים אותם. לזוגות אלו אינטליגנציה רגשית נמוכה.

לפי הזוג ויסמן,  בניית זוגיות וקשר זוגי טוב, נתן לשיפור באמצעות הדרכה ומידע מתאים. כדי לנצח בזוגיות יש צורך בהכשרה ובלמידה כמו כל מיומנות אחרת שהאדם רוכש. לכן נתן לפתח ולהעמיק את האינטליגנציה הזוגית כדי להתמודד בדרך מטיבה עם הבעיות שעולות במהלך הזוגיות.

השלב הראשון בהעלאת האינטליגנציה הזוגית היא הנכונות של הזוג להירתם למשימה זאת ולהביע מחויבות מלאה ואמיתית  אחד לשני, כך שכל אחד מהם ירגיש זאת. כמו כן עליהם להחזיק  באמונה שעל כל אחד מהם לשנות דפוסי גישה ורגלי התנהגות המושרשים בו בעבר. לאחר הפנמת שלב זה יש לעבוד על שינוי סגנון המריבה, כך שאין מצב שאחד "מפסיד" והשני "מרוויח", כי מצב זה יוצר מציאות בה שניהם מפסידים. אימוץ דרך זו תביא לכך שחילוקי הדעות בניהם יהוו דרך לקרבה ועונג.