שוויון בנטל? על מי אנחנו עובדים

אלי ברק לא מאמין בשיוויון בנטל, מפני שלעולם לא נוכל להשוות בין שק"מיסט ופקיד ללוחם בגולני או בשריון. דעה

חדשות כיפה אלי ברק 31/05/13 11:42 כב בסיון התשעג

שוויון בנטל? על מי אנחנו עובדים
דובר צהל, צילום: דובר צהל

הגיע הזמן להכניס את זה לראש- אין דבר כזה שוויון בנטל! מעולם לא היה ולעולם לא יהיה. אני לא מדבר על חרדים שלא מתגייסים, לא על ערבים וגם לא על סתם משתמטים. אני דווקא מדבר על אלה שכן מתגייסים לצה"ל ומשרתים שירות מלא. אצלם אין שוויון בנטל.

האם מוכר בשק"ם נושא באותו העול שנושא לוחם גולני? האם פקידה בקריה נותנת מעצמה כמו שנותן טירון במסלול המפרך בשייטת? האם חייל ב-8200 שבא בשמונה ומסיים בחמש נושא בעול כמו חייל בתותחנים שעושה, למשל, חצי שנה 8-8 במחסום בשטחים?

יש בצבא הרבה תפקידים, חלקם חשובים יותר וחלקם חשובים פחות. בהחלט ייתכן שאיש המודיעין חשוב יותר במערך הצבאי מאשר לוחם פשוט בגדוד קרבי, אבל ודאי שאין שוויון בעול המוטל על כתפיהם. וזה עוד לפני שדברנו על מילואים.

לפני כמה ימים, ראיין רזי ברקאי רב חרדי ודרש ממנו לחנך את תלמידיו להתגייס לצבא בשם קדושת השוויון בנטל. כשהסתיים הראיון פנה רזי כבכל יום אל החיילת באולפן שתיתן דיווחי תנועה ותנגן את השיר הבא. כשהחיילת הזו תשחרר בעוד מספר חודשים מצה"ל היא יכולה להגיד "נתתי 3 שנים למדינה". האמנם? היא נשאה בנטל?

לפני עשרות שנים החליט הצבא שבמסגרתו יתקיימו גם תפקידים שאינם תפקידים צבאיים קלאסיים. יש חיילים המשרתים בלהקות צבאיות, יש תיאטרון צה"ל, תזמורת צה"ל, גל"צ, גלגל"צ, מש"קיות חינוך, במחנה, מורות חיילות ועוד עשרות תפקידים החוסים תחת כנפי צבא ההגנה לישראל למרות שהמרחק בינם לבין צבאיות רחוק כרחוק מזרח ממערב. כל אחד בשירותו הצבאי נתקל בעשרות חיילים מיותרים כאלה.

יש אוכלוסיה גדולה מאוד במדינה שמאמינה שלימוד תורה חשוב וחיוני לעם ישראל לא פחות מחצוצרן נפלא בתזמורת צה"ל או מש"קית חינוך נהדרת. אפילו יותר מלוחם שייטת וטייס F-16. הקבוצה הזו, ההולכת וגדלה, מאמינה בלב שלם שלימוד התורה הוא ששומר, מקיים ומחזק את מדינת ישראל.

אם הצבא או המדינה החליטו לפני שנים ששירות בצה"ל אין פירושו בהכרח להחזיק רובה או לירות פגז אלא זו מסגרת שלמה שכוללת בתוכה תפקידים לא צבאיים, והיא רואה חשיבות בקיומן של מסגרות שתפקידן הוא בעיקר מוראלי, עליוה לאפשר גם לחרדים לשבת וללמוד תורה.

אם המדד הוא החיול ותעודת החוגר אז אולי ניתן להגיע לסיכום עם החרדים שבניהם יחויילו בגיל 18 וימשיכו לשבת בישיבה ולעסוק בתורה. בגיל 21 הם יגיעו לבקו"ם וישתחררו. הם יוכלו לעשות את זה על אזרחי כמו חיילים רבים בצה"ל שכך מעבירים את רוב השירות שלהם. ואגב, נסו לשבת ימים שלמים וללמוד תורה 12 שעות ביום. דעו לכם שזה נטל כלל לא פשוט.

בסופו של דבר אין שוויון בנטל ולא כל צה"ל הוא "צבאי" ועל כן יכולה המדינה ואפילו צריכה, לאפשר לאותם בחורי ישיבה הלומדים תורה (ורק אלה הלומדים באמת) להמשיך בלימודם ולסייע, בדרכם, לעם ישראל.

הכותב הוא יועץ תקשורת