ההיסטוריה מחייבת אותנו לרגישות כלפי הזרים בתוכנו

חובתנו המוסרית צריכה להיות מופנית בראש ובראשונה לדאגה לרווחת תושבי השכונות ולפתרון מצוקתם, אולם צו התורה הוא " וגר לא תונה כי גרים הייתם בארץ מצרים". תגובה לרב אבינר

חדשות כיפה הרב רונן נויברט 03/06/12 18:02 יג בסיון התשעב

ההיסטוריה מחייבת אותנו לרגישות כלפי הזרים בתוכנו
Augapfel-cc-by, צילום: Augapfel-cc-by

סוגיית המסתננים איתה מתמודדת החברה הישראלית הינה סוגיה מורכבת וכל עמדה אשר מציירת תמונה בשחור ולבן, לכל כיוון שהוא, חוטאת למציאות.

חובה עלינו להכיר בקשיים הרבים איתם מתמודדים תושבי השכונות בתל אביב ולהזדהות עם כאבם. מציאות של עשרות אלפי מסתננים מייצרת תחושת פחד ופוגעת בתחושת הביטחון של התושבים המקומיים. על השלטונות ורשויות החוק לזרז את מלאכתם ליישוב המשבר, על מנת להגיע לפתרון הולם לבעיה בהקדם האפשרי בטרם יצא המצב משליטה.

עם זאת, אין בסיטואציה הקשה אליה נקלענו כדי להצדיק כל אלימות פיזית או מילולית כלפי חפים מפשע. ההיפך הוא הנכון, חובה עלינו לכבד כל אדם באשר הוא. יש לגנות בחריפות וללא סייג את כל גילויי האלימות מכל סוג ולמחות בתוקף כנגד כל הסתה לאלימות ואמירות גזעניות. זו אינה דרכה של תורה אשר "דרכיה דרכי נועם". על הציבור להשאיר עבודה מורכבת זו לשלטון החוק.

חובתנו המוסרית צריכה להיות מופנית בראש ובראשונה לדאגה לרווחת תושבי השכונות ולפתרון מצוקתם שהרי "עניי עירך קודמים". מי שמתעלם ממצוקתם ומרצו מופנה רק לדאגה לרווחת המסתננים, חוטא למוסר ולצדק החברתי. עם זאת, עלינו לזכור את הצו המוסרי של התורה "וגר לא תונה כי גרים הייתם בארץ מצרים". ההיסטוריה של העם היהודי אשר מרביתה הייתה בגלות, מחייבת אותנו לרגישות יתר למצבם של הזרים החיים בקרבנו. המורכבות הזו הינה מרכיב אינהרנטי בזהות היהודית החל מימי אברהם אבינו אשר שאף להיות אוניברסלי - "אב המון גויים", אך על מנת להגיע לשם הוכרח להיות גם "אברהם העברי" אשר עומד מעבר אחד בעוד כל שאר העולם נמצא מעברו האחר.

מורכבות זו באה לידי ביטוי במקומות רבים בכתבי הרב קוק (לדוגמא - מידות הראי"ה - ערך אהבה), ברם יותר מכל ראוי לצטט פיסקה קטנה ואיכותית מערפילי טוהר המבטאת בעוצמה את הדילמה והמורכבות: "אני אוהב את הכל, איני יכול שלא לאהוב את כל הבריות, את כל העמים. רוצה אני ממעמקי בתפארת הכל, בתקנת הכל. אהבתי לישראל היא יותר נלהבת, יותר עמוקה, אבל החפץ הפנימי מתפשט הוא בעזוז אהבתי על הכל".

כאמור, קל מאוד לשפוט לכאן או לכאן ממגדל השן, ללא ירידה לשטח ומפגש עם המציאות. ארגון "בית הלל" אשר פרסם עמדה ציבורית ברוח הדברים הנ"ל, יערוך ביום רביעי הקרוב בע"ה ביקור באזורי החיכוך, על מנת להכיר מקרוב את המצב בשטח ולבחון באלו דרכים יש בידינו לסייע למציאת פתרונות ברוחה של תורה שיש בה הגינות, סובלנות, ואהבת הבריות. אנו נחזק את ידי התושבים המקומיים ונקרא להם לשמור על החוק ולפעול לשיפור מצבם בדרכי נועם.

הרב נויברט הוא ממייסדי ארגון הרבנים "בית הלל".