בעיית גובה שכר הלימוד היא בעיקר בפנימיות

הרב ישראל רוזן לא מבין איך ועדת דל שעסקה בהורדת שכר הלימוד במוסדות החינוך של הציונות הדתית, התעלמה מהפנימיות הדתיות – שם הורי התלמידים קורסים תחת הנטל

חדשות כיפה הרב ישראל רוזן 29/08/12 15:42 יא באלול התשעב

בעיית גובה שכר הלימוד היא בעיקר בפנימיות
מכון צומת, צילום: מכון צומת

בשנתיים האחרונות קמה צעקה רבתי על עלות שכר הלימוד בחינוך העל-יסודי הדתי. הורים 'קורעים את עצמם' לעמוד בנטל הנדרש, ובמשפחות מרובות ילדי תיכון הם נדרשים להרים בו-זמנית מעמסה כפולה ומשולשת. מנהלי רשתות החינוך מצביעים על התייקרויות רבות ועלויות יחודיות לחינוך הדתי שאינן מכוסות מתקציב משרד החינוך. אפילו משרת 'ראש ישיבה תיכונית', שהיא אלמנטרית במסגרת כזו, אינה מוכרת למתקצבי המוסדות. לדידם, "מי שרוצה ראש ישיבה - שישלם!"

זעקות ההורים הצמיחו ועדה מקצועית שהוקמה ביזמת ח"כ זבולון אורלב לבדיקת עלויות הלימוד. נציגי הרשתות, ההורים ונוגעים-בדבר נוספים פרשו את היריעה בפני חברי הועדה, בראשות בנצי דל, מנכ"ל החינוך לשעבר. לפני כשבועיים התפרסמה המלצתם לתשלומי הורים בסך כ-550 ₪ לחודש (12 חדשים) בחטיבות הביניים וכ-650 ₪ לחודש בכיתות ט-יב. אינני בקי בתשלום שנדרש עד כה, אך מתוך היכרות עם חלק מהנפשות הפועלות חזקה עליהן שהוציאו דבר מתוקן מתחת ידם, בנסיבות הקיימות. האם ההמלצות ימומשו?

ועדין קול עולה במחנה; הועדה לא טיפלה כלל במוסדות פנימיתיים, היקרים פי כמה, כהנה וכהנה. ואף אנכי מצטרף לתמיהה?

אכן, דבר נפל בישראל בעשור האחרון (לפחות); העדפת ההורים מוסדות חינוך, גם תורניים, ללא פנימיה. חוששני שלא העדר יכולת כספית של ההורים גרמה לכך, אלא פינוק ואגואיזם מסוים, בשיתוף הילדים שאינם אוהבים הגבלות ופיקוח בשעות הפנאי. חבל, משום שאני מעריך כי ברוב הפנימיות הישיבתיות והאולפנות קיימת אוירה חינוכית יותר מבית הורים ממוצע, כולל בשבתות, בערביהן ובמוצאיהן. לצערי, הורים ותלמידים מעדיפים לתת פרשנות מצומצמת למושג 'מוסד חינוכי' כבית לימוד ומכונת ידע בלבד.

בצד שאלת המחיר אני מציע 'להקים ועדה', כמובן, שתבדוק איך אפשר להחזיר לפנימיות את 'גאוות היחידה' ולשווק אותן כ'יחידות עילית'. ואז - הורים ישלמו את המחיר, ונדיבי עם יסבסדו בני-עניים.

בחינוך העל-יסודי הדתי מתבלטות והולכות שתי מגמות מהופכות, שאולי מאזנות זו את זו ואף עולות בקנה אחד; מחד - רשתות חינוכיות 'רוכשות' מוסדות חינוך תיכוניים, ישיבות ואולפנות, ופורסות מצודתן עליהם בתהליך של שליטה ריכוזית. הכוונה לרשתות כמו אור-תורה, אמי"ת, 'מרכז ישיבות בני עקיבא' ו'נעם-צביה' (לפי סדר א"ב), ואולי נוספות שנשמטו מעטי. אינני מכיר את התנהלותן הפנימית, אך לכאורה ריכוזיות כזו מבורכת לא רק בשל יעילות מינהלית אלא גם בקטע של הכשרת המורים, תוכניות לימודים ותוספים אשר הסיטונאות יפה להם.

המגמה המהופכת היא הקמת מוסדות יחודיים על בסיס רמה דתית, מדעית, מגמות לימוד, גוון חינוכי או תרבותי שונה. מגמה זו נוגדת לכאורה את מגמת ההתכללות ברשתות-על, אשר אולי מטשטשות את היחודיות הספציפית של המוסד החינוכי. בפועל, כנראה שניתן לשלב את המגמות, באשר הרשתות השכילו לאפשר יחודיות מוסדית. יתר על כן, לעתים תחת אותה קורת גג, ובאותו מוסד לימודי עצמו, קיימות מגמות לימודיות שונות, ולברכה.