תנועת בני עקיבא - תודה על האומץ

"ב 'הפוך על הפוך', לעסוק היום, בשנת 2018, בנושא משפחה, ובכלל זה לדבר על זוגיות ומשפחה כברית, כמוסד מפואר שחשוב לטפח ולשמר- זו בהחלט הליכה כנגד הזרם"

חדשות כיפה ד"ר לאה ויזל 15/11/18 15:00 ז בכסלו התשעט

תנועת בני עקיבא - תודה על האומץ
בני עקיבא. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

נדמה לי שכל בוגר ובוגרת, לא משנה באיזה שבט הוא, מתרגש לשמע ההמנון. וודאי שההתרגשות גואה ברגעי שיא, במוצאי שבת הארגון בזמן שמודיעים בדרמטיות: "ואתם הרא"ה.." ומכריזים על שם השבט  החדש, שם שילווה אותם עד 120 וישייך אותם בכל מקום אליו יגיעו וישלפו נתון ביוגרפי זה.

השנה בחרה התנועה העוצמתית הזו לעסוק בנושא משפחה. לכאורה, מה למשפחה ולתנועת נוער? האם אין כאן סתירה פנימית? נוער, יציאה להדרכה, לשירות- נשמע בדיוק הנקודות בהן מתנתקים מהמסגרת ופורצים תוך בעיטה. לעיתים נדמה שגיל ההתבגרות מחייב זאת , ואם כך, איך יתכן שתנועת נוער תעסוק בנושא כזה יומיומי "רגיל" ואולי בנאלי?

היכן ההתרסה? הצבעוניות?

היא הנותנת. בחירת הנושא מעידה על התבגרות התנועה והבנה שלאחר בניית הקומה הראשונה של הציונות ויישוב הארץ, יש להתעסק בתכנים, ופה מוסד המשפחה בהחלט דורש לימוד ובירור. אי אפשר לסמוך על אינטואיציה. יש ללמוד ואין וואקום. העדר עיסוק יכניס בהכרח רוחות זרות המערערות על מוסד המשפחה. ב 'הפוך על הפוך', לעסוק היום, בשנת 2018, בנושא משפחה, ובכלל זה לדבר על זוגיות ומשפחה כברית, כמוסד מפואר שחשוב לטפח ולשמר- זו בהחלט הליכה כנגד הזרם. די אם תפתחו פרסומת למזגנים ותשמעו שהם מתגאים בכך שבניגוד להחלפת 3 וחצי בני זוג תוך 7 שנים, הם מחוייבים ל7 שנות אחריות..

בניגוד לאטמוספרה הפוסט מודרנית הכללית המפרקת כל בסיס של זהות ומטפחת ערך יחיד ובודד והוא חירות הפרט וזכות הבחירה שלו, יש לתנועה מה להציע כמשנה סדורה בנושא משפחה. אני מניחה שבמשך השנה והחודש נערכו דיונים ועלו שאלות לא פשוטות שהצריכו גם מידה רבה של רגישות למגוון החניכים וסיפורי החיים שלהם.  אך אין זה פוטר מעיסוק בנושא, מאמירת אמירות ברורות וליבון הנושאים הללו במבט של תורה. תורה המחוברת לחיים, המקדמת ערכי משפחה הכוללים נאמנות, מסירות, צנעת הפרט, כבוד ועוד.

הרב קוק לימדנו ש"השלמת הבית באורחות צדק היא ההתחלה להצלחת החברה בכללה". כלומר: מי שפועל לתיקון עולם חייב לעבור דרך תיקון המעגל המשפחתי- הראשוני ולפעול גם במרחב הזה. ההשקעה  במעגל המשפחתי היא היא הבסיס למוסריות המעגלים היותר רחבים. בריאות החיים בתוך הבית, העמקת התקשורת הבינאישיים גם בעידן הוואצאפ היא תורה שיש ללמוד ולתרגל הלכה למעשה.

חידוש עצום הוא לעסוק בנושאים אלו בגיל של בניין האישיות, כחלק מעיצובה של חברה מתוקנת. תורה ועבודה חרטה התנועה על דגלה. בתורה, במרכז עשרת הדברות, נמצאת המצווה המאתגרת של כיבוד הורים, מצווה המאתגרת במיוחד בגיל ההתבגרות, אך היא הנותנת: לאחר שסיימנו לייבש ביצות, אנו עוברים לעסוק בקומת התוכן, תיקון היחיד והחברה, תיקון העובר דרך המשפחה.
שאפו גדול לתנועה שבחרה לעסוק בנושא זה ועושה זאת ברצינות ובהעמקה.

בב"ח לתו"ע!

ד"ר לאה ויזל, דיקנית במכללת אורות ישראל. מרצה למשפטים וליהדות