מושב בבית הכנסת תמורת 50 אלף שקלים? עסקנות וחילול שם שמיים

ימי החגי תשרי מובילים מאות אלפי מתפללים לבתי הכנסת. עורכי הדין ורד כהן ורענן בר–און מבקשים לשים סוף למחירים המופקעים שבהם נמכרים מושבים ועליות לתורה וטוענים כי מדובר בנוהג נפסד, הרומס את המטרה האמיתית לשמה נועד בית הכנסת

חדשות כיפה עורכי הדין ורד כהן ורענן בר–און 17/09/18 13:41 ח בתשרי התשעט

מושב בבית הכנסת תמורת 50 אלף שקלים? עסקנות וחילול שם שמיים
להגביל בבתי הכנסת? מכירה פומבית, צילום: פלאש 90. מיכל פטל

תפילת "כל נדרי" נמכרה תמורת עשרות אלפי ₪ !!! מקום ישיבה בבית הכנסת בראש-השנה נמכר תמורת 1,800 ₪ ובמקומות מסויימים הגיע ל- 50,000 ₪ ! מכירת מושבים, פתיחת ארון הקודש ועליות לתורה נמכרות בסכומי עתק, ומהווים מקור הכנסה חשוב מאוד לבתי הכנסת השונים.

במקומות רבים מבוצע טקס מכירה פומבית בפני הקהל, לפני תחילת התפילה, כאשר מי שהציע רכישה במאות ₪ מוצא עצמו נדחק ומפסיד למי שמוכן ויכול לשלם אלפי ולעתים עשרות אלפי ₪.

ימי החג והמועד השתא מציפים, כמדי שנה, את הבעייתיות שבמכירת מושבים וכיבודים שונים בבתי כנסת תמורת ממון רב. זאת, במיוחד בתקופה הימים הנוראים, עובר לימי חג הסוכות ושמחת תורה.
הנתונים מלמדים, כי עלות מקום ישיבה בבית כנסת בחגים הינה החל ממאות שקלים חדשים וכלה  בעשרות  אלפי  שקלים  !

לא רק מקומות ישיבה, אלא גם תפילות החג, וכן ברכות וזכויות שונות בתפילות, נמכרות בממון עתק.
בהיעדר חקיקה מתאימה, פרוץ התעריף ונקבע על ידי כל בית כנסת, וגבאי בית הכנסת, באופן עצמאי.
זאת, בהתאם לגורמים משתנים : גודל בית הכנסת, יוקרתו של בית הכנסת, מיקום המושבים בבית הכנסת, זהות החזן (למשל זימון חזן חיצוני לתפילות יום הכיפור – מאמירה את המחיר) וכן הלאה.

במקרים רבים מתבצעת מכירת המושבים והתפילות   במכירה  פומבית ,  לכל המרבה במחיר, תוך דחיקת כל מי אשר אין ידו משגת לשלם סכומים נכבדים ו"להתחרות" ברכישת המושבים / התפילות.

המצב הנוהג כיום מקפח, באופן מובהק, יחידים ומשפחות, אשר אין ידם משגת לשלם סכומים כה נכבדים לצורכי תפילה. זאת, לרבות – אך לא רק – משפחות מרובות ילדים, משפחות נזקקות ועוד. מעמדות כלכליים חילחלו, זה מכבר, לבתי הכנסת.

בשנת 2007 הונחה על שולחן הכנסת "הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון – תעריפים מרביים בבתי כנסת), במסגרתה הוצע, כי התעריף המירבי עבור מושב בבית כנסת לא יעלה  על  -.50  ש"ח .
עוד הוצע במסגרת הצעת החוק האמורה, כי מי שבבעלותו, בניהולו או בפיקוחו מצוי בית כנסת, לא יהיה רשאי לדרוש ממי שילם את הסכום עבור מושב בבית הכנסת כל תרומה או כל סכום נוסף אחר.
הצעת החוק לא הבשילה לחוק, והתיקון שהוצע לא הוכנס לספר החוקים הישראלי.

כך, אין בנמצא הסדר חקיקתי כלשהו לענין התעריפים הנגבים בבתי הכנסת. למרבה הצער, מאפשר הדבר מכירת מושבים, תפילות וברכות בבתי כנסת, בחגים בכלל, ובימים הנוראים בפרט.

לעניות דעתנו, "ספסרות" במושבי תפילה, ובתפילות עצמן - מקפחת זכויות יסוד, ואף עלולה לגרום   לחילול   שם   שמיים. זאת, גם כאשר משמשים הסכומים שנגבים לצורכי בית הכנסת. עסקינן בנוהג נפסד מאין כמוהו, הרומס את המטרה האמיתית לשמה נועד בית הכנסת – לתפילה, כוונה וקידוש שם שמיים. 

בית הכנסת הינו מקום לתפילה (בבחינת "ברוב עם – הדרת מלך"), ומשמש כ"מקדש מעט", מעין זכר לקדושת בית המקדש, ויש להגן ולשמור, מכל משמר, על כבודו ומעמדו ככזה. מתפללים שאין להם אמצעים כספיים נשארים לא פעם מתוסכלים, שכן בעלי הממון זוכים במקומות הישיבה הטובים יותר, ואילו הם אינם יכולים להרשות לעצמם מצוות וכיבודים.

בימות החג, ובמיוחד ראש השנה ויום הכיפורים, מספר הברכות גדול בהרבה. מתפללים שאינם "קבועים" מגיעים לבתי הכנסת, ורוכשים את הכיבודים השונים בסכומי כסף נכבדים. המתפללים הקבועים, שמקפידים להגיע בכל ימות השנה לבית הכנסת, רואים עצמם לעתים מזומנות מקופחים, ונוצרת אצלם תחושת תסכול ומרמור.

לא יעלה על הדעת שמקום ישיבה בבית הכנסת, או הזכות לשאת תפילה כלשהי, ימשיכו לשמש סמל סטטוס, מעמד. כך, יש לפעול להפסקת התופעה הרווחת, לפיה בעלי היכולת הכלכלית ירכשו מקום ישיבה ליד כבוד הרב ו/או ליד המזגן ו/או ליד החלון ו/או בשורות הראשונות, קרוב לארון הקודש ו/או ירכשו לעצמם כיבוד כזה או אחר בבית הכנסת, ואילו מי שידם אינה משגת יידחקו רק בשל כך לקרן זווית בבית הכנסת.

יש ליצור מצב, לפיו כל מי אשר חפץ לבוא להתפלל בבית הכנסת מוזמן באהבה לעשות כן, ורשאי לשבת בכל מקום שירצה, קרוב לארון הקודש ו/או לכבוד הרב וכיו"ב, לבחירתו, על בסיס מקום פנוי.
יש לשרש את תופעת קניית הכיבודים. והרי  כולנו  שווים  בפני  הקב"ה .

במדינה בה בתי הכנסת בפרט, ושירותי הדת בכלל, מתוקצבים ע"י המדינה, אין זה ראוי, אין זה תקין, ויש לאסור בחקיקה, כל ספסרות במושבי תפילה ובכיבודים אחרים בבית הכנסת.  השילוב בין כסף לתפילה, קל וחומר "מכירת" תפילות לכל המרבה במחיר – כשלעצמו הינו בעייתי, וקביעת המחירים בחוק הינה בבחינת הרע במיעוטו.

הגיעה העת לקבוע גובה תעריף מירבי של מושב בבית כנסת, ולאסור "מכירת" תפילות וכיבודים אחרים בבית הכנסת. יוחזר הכבוד והיקר השמור לבתי הכנסת כמקומות קדושים לתפילה, הרחק מחיי מסחר ועיסוק בחומר ובממון.  כך גם נזכור כולנו, כי כל המתפללים שווים הם, וכל התפילות ראויות הן באותה מידה ממש, ונימצא כולנו נשכרים.

הכותבים הם שותפים במשרד 'בר–און כהן' המומחים בתחום  הליטיגציה - התדיינות  בבית  המשפט ,  דיני  משפחה, דיני  ביטוח, נזיקין ורשלנות רפואית.