חשיפה לסכנות ברשת: אסור שהמענה יישאר טכנולוגי בלבד

ההתייחסות לנזקי הרשת צריכה להיות לפחות כמו למלחמה בתאונות דרכים או לשכחת ילדים ברכב. כן, לשכוח ילד מול רשת פרוצה זה לא פחות חמור מכך. הגיע הזמן ליצור סטנדרט של שימוש ראוי ובטוח באמצעי המדיה

חדשות כיפה יצחק כוכב 12/07/18 16:27 כט בתמוז התשעח

חשיפה לסכנות ברשת: אסור שהמענה יישאר טכנולוגי בלבד
צילום: פלאש 90. סופי גורדון

מחקר חדש חושף שכבר בגיל 8 ילדים נחשפים לתוכן פורנוגרפי ברשת". בעקבות המחקר ברצוני לעלות נקודות וכיווני עשייה.

לפני כל ציר סטטיסטי כזה או אחר אנו צריכים להבין שמדובר פה בנפש צעירה ועדינה שפגיעה בה מולידה השלכות קשות וארוכות טווח, ולכן אסור שהמענה הראוי יישאר בגדר מענה טכנולוגי בלבד של חסימה או סינון. נדרש כאן מענה הוליסטי בכל התחומים הקשורים: חברתי, חינוכי, נפשי-טיפולי, חקיקתי וטכנולוגי.

ההתייחסות לנזקי הרשת צריכה להיות לפחות כמו למלחמה בתאונות דרכים או לשכחת ילדים ברכב. כן, לשכוח ילד מול רשת פרוצה זה לא פחות חמור מכך. במידה רבה זה אף חמור יותר בגלל היקף התופעה, ובעיקר בגלל שאת המוות הנפשי-נשמתי של אלו שעברו התעללות התמכרותית ברשת, ע"י חשיפה ממושכת לתכנים פוגעים ומשחיתים שהשפעתם שווה לסמים קשים - לא תמיד רואים וברוב המקרים הקורבן לא משתף אף אחד…

(יש לנו נתונים מסקר של יניב אפרתי משנת 2012 המדבר על חשיפה של 96% מהצעירים במגזר הדתי לתכנים פוגעניים ומתוכם מעל 80% שעשו זאת באופן מכוון. האם המצב השתפר מאז או התדרדר - כל אחד יכול להעלות את השערתו)

אנו בארגון "לוקחים אחריות - משנים מציאות ברשת" פועלים בכל התחומים הנ"ל, וקוראים לכלל הציבור מכל המגזרים לקחת אחריות ולפעול באופן אישי וסביבתי ליצירת סטנדרט של שימוש ראוי ובטוח באמצעי המדיה, המותאם לעולם הערכים של המשתמש.

הדבר מתבטא בתחום החברתי בכך שיצאנו ממש לאחרונה במיזם "עצומת המאה" הקוראת לכל אחד ואחת להצטרף ולהגיד - אני לוקח אחריות ומקבל על עצמי להשתדל להשתמש ברשת בצורה מבוקרת של זמן ותוכן הגיוניים ומאוזנים, וקורא לשינוי חקיקתי שיאפשר גלישה מוגנת ובטוחה לילדינו מתכנים פוגעניים ברשת.

יצחק כוכב

יצחק כוכבצילום: "לוקחים אחריות - משנים מציאות ברשת"

מיזם נוסף בו אנו עסוקים בימים אלו הוא חלוקת תעודה מיוחדת של תו תקן חברתי למוגנות ברשת אשר תינתן לבתי עסק שיסננו את הוויפי המשודר בבתי העסק שלהם (בתי קפה, מסעדות, קניונים וכו').

בתחום החינוכי אנו פועלים לאורך כל השנה במהלכים חינוכיים המתווכים לתלמידים בשפתם את עולם המדיה על יתרונותיו וסכנותיו ומלמדים אותם כיצד ניתן להשתמש בו בצורה חכמה יעילה ובטוחה.
  
הפעילות מתקיימת תוך התייעצות והכוונה של גורמים מוסמכים בתחום ובעלי ניסיון רב, בראשם יו"ר הארגון הרב מישאל רובין, ובשת"פ מלא עם צוותי חינוך במגוון מוסדות חינוכיים החל מהחטיבה התחתונה, מוסדות תיכוניים - אולפנות וישיבות, תנועות הנוער השונות, ישיבות הסדר-גבוהות ומכינות. לאחרונה נפתחה גם פעילות מיוחדת עם קבוצות סטודנטים מאוניברסיטאות שונות. ראוי לציין שב"ה הפעילות חוצה מגזרים החל ממוסדות חרדיים ועד קבוצות נוער וסטודנטים חילוניים.

ביום ראשון האחרון זכינו בחסדי השם להיות שותפים לראשונה בקיום כנס ייעודי לר"מים ואנשי חינוך, שמטרתו נתינת כלים חינוכיים וטיפוליים ע"מ שיוכלו לעזור לתלמידים בהתמודדויות עם הסכנות הטמונות במרחבי הרשת ועם משברים והתמכרויות הקשורות לתחום זה. 

בכנס השתתפו ראש ישיבת רמת גן ונשיא אינטרנט רימון וחברת נטספרק הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת שבי חברון הרב חננאל אתרוג, ד"ר אליהו אקרמן פסיכולוג חינוכי ויו"ר מרכז בקדושה, ומנכ"ל הארגון נחמיה כהן. כמו כן פרסנו בפני אנשי החינוך את התכנית שנתית שלנו ליצירת סביבה ואווירה טכנולוגית המותאמת לעולם הערכי-חינוכי של כל מוסד ומוסד.

בתחום הטיפולי אנו עומדים בקשר ושת"פ עם מגוון רחב של ארגונים ואנשי מקצוע המתמחים בתחום כמו אתר 'שמור עיניך' מרכז 'בקדושה', איתן זימן מפתח שיטת הגמילה מהתמכרות ברשת 'לב חפשי' ועוד, כפי שניתן לראות באתר שלנו.

בתחום החקיקתי אנו נמצאים בקשר עם מספר גורמים מנבחרי הציבור (ממפלגות שונות ומפתיעות) ופועלים לשינוי חקיקתי שיאפשר ברירת מחדל של גלישה בטוחה ומוגנת במרחב הציבורי. השבוע ניתן היה לשמוע הדים מן העשייה בישיבת הועדה מיוחדת שהתקיימה בכנסת בה מנכ"ל הארגון נחמיה כהן השתתף.

לסיום, בתחום המענה הטכנולוגי - ב"ה כבר כשלוש שנים מאות מתנדבים מטעם הארגון פועלים ומסייעים לחבריהם וסביבתם להתאים את מכשירי המדיה שברשותם (סמארטפון, מחשב, טאבלט) לעולם הערכים האינדיבידואלי של כל אחד ואחת, ע"י מציאת פתרונות טכנולגיים דינמיים ומגוונים הקיימים כיום, וב"ה הולכים ומתפתחים מיום ליום.

כמו כן, לאחרונה פתחנו מוקד ארצי מיוחד העונה לשם "מוקד אור" שתפקידו לתת ייעוץ, הכוונה ועזרה מעשית בהתאמת אמצעי המדיה השונים לשימוש חכם ובטוח לכל דורש לפי בקשתו ורצונו האישי (ללא עלות).

ההבנה והתפיסה שלנו כארגון היא שעל ידי התגייסות חברתית רחבה של הציבור בכללו למתן מענה הוליסטי במגוון התחומים השונים הקשורים לנושא יסודי זה, נוכל בעזרת השם ליצור סטנדרט של שימוש מאוזן בריא וערכי בעולם המדיה המתרחב והולך.

אתם מוזמנים להצטרף!

הכותב הינו פעיל בארגון "לוקחים אחריות - משנים מציאות ברשת"