בבית היהודי לא צריכים לבחור מנהיג, אלא מנהיגה. ויש גם 2 המלצות חמות

המנצח הגדול של ישיבת מרכז הבית היהודי הוא בצלאל סמוטריץ, שדרכו לראשות המפלגה המאוחדת נסללה על ידי ההחלטה ללכת לפריימריז. ובכל זאת, מי השתיים שיכולות לדחוק אותו למקום השני?

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 18/01/19 07:02 יב בשבט התשעט

בבית היהודי לא צריכים לבחור מנהיג, אלא מנהיגה. ויש גם 2 המלצות חמות
זמן להנהגה נשית? חברי הבית היהודי, צילום: דוברות הבית היהודי

1. 64% מחברי מרכז האיחוד הלאומי בחרו השבוע בבצלאל סמוטריץ' לראשות המפלגה. בשנים האחרונות, תפקיד זה הספיק רק למשבצת הסגן של יו"ר הבית היהודי והמפלגה המאוחדת.

כשחברי האיחוד הלאומי המליכו את סמוטריץ במקומו של אורי אריאל, הם קיוו שעם שלל היכולות שהפגין בקדנציה האחרונה, הוא יצליח לכבוש את ראשות המפלגה של הציונות הדתית. במערכת הבחירות הנוכחית, לראשונה מזה שנים רבות, יש להם באמת הזדמנות לעשות זאת ולהפוך למפלגה המובילה במגזר.

קל זה לא יהיה, מכיוון שעם כל השבר בבית היהודי, הכבוד שנרמס בעקבות עזיבת שקד ובנט, ואי הוודאות בנוגע לאופן בחירת הרשימה, במפלגה עדיין חשים שהבכורה ניתנה להם ובכל מצב הם אלה שצריכים להוביל את הציונות הדתית גם ביום שאחרי המפץ הסרוג הגדול.

משא ומתן פשוט בהחלט לא יתקיים, אך לפני שבכלל מחלקים את עור הדוב, כפי שאמר השבוע סמוטריץ ל'כיפה', צריך לצוד אותו ונכון לסוף השבוע, 80 יום לפני הבחירות, לצד השני במגעים עדיין אין מנהיג חדש, לא רשימה לכנסת, ואפילו לא החלטה סופית כיצד לבחור את המועמדים.

בצלאל סמוטריץ

בצלאל סמוטריץ', יו"ר האיחוד הלאומי והבית היהודי?צילום: הלל מאיר

2. במשך 6 שנות כהונתם, טענו רבים בבית היהודי נגד בנט ושקד שהם לא סופרים את הרבנים. מאז שהשניים עזבו, נראה שבכירי המפלגה הנוכחיים מנצלים זאת להשלמת פערים וחסכים. ישיבות בביתו של הרב דרוקמן, התייעצויות עם הרב סדן, השתתפות בכינוס רבנים מיוחד, ואפילו הצעות לשריון רבנים כמנהיגים פוליטיים.

נדמה שהנהגת הבית היהודי לא כל כך הבינה את הביקורת שהוטחה במנהיגים הקודמים. כשטענו נגד המפלגה שהיא לא משתפת רבנים בהחלטותיה, התכוונו בעיקר לנושאי דת ומדינה, לעניינים הלכתיים שמתכתבים עם העולם הפוליטי וכן, גם להתייעצויות בנושאים מדיניים. כמעט אף אחד לא כיוון לכך שהרב דרוקמן יקבע את שיטת בחירת הרשימה, או שהרב סדן יתעסק בזהות חברי הועדה המסדרת.

רבנים, ובטח הגדולים שבהם, מבינים בהרבה מאוד תחומים והתייעצות עמם היא ברכה לא פחות מהתייעצות עם כל איש רוח אחר. אך אני לא בטוח שבספרי הקודש, גם הנסתרים ביותר, כתוב האם ועדה מסדרת עדיפה על שיטת הפריימריז.

חברי הבית היהודי

חברי הבית היהודי והרב דרוקמןצילום: יחצ

3. שיבוץ נשים במערכת הפוליטית זה כבר לא טרנד פמיניסטי חולף, אלא עובדה של ממש שהגיעה גם למחוזות היותר שמרניים בציונות הדתית. באיחוד הלאומי שמור מקום של כבוד לאורית סטרוק וגם בבית היהודי, מנסים לדאוג לכך שאשה תשובץ לפחות במקום השלישי. זה הלך הרוח במפלגה שקיבל אישור תורני מצד הרבנים המייעצים. האמת? רעיון טוב ונחמד, אבל לא מספיק.

במקרה שאישה אכן תשוריין במקום השלישי, ובהתחשב בכך שאורית סטרוק נבחרה למקום השלישי באיחוד הלאומי, איחוד בין שתי המפלגות בשיטת הריצ'רץ' (השיטה הסבירה ביותר לאור מאזן הכוחות המחודש) יוביל את נשות המפלגה המאוחדת למקומות 5-6 שכרגע הם ספק ריאליים.

גילוי נאות: למרות שהצבעתי בעבר לבית היהודי,  אין לי עדיין מושג למי אתן את קולי בבחירות הקרובות. בנוסף, אני חלילה לא שוביניסט אך גם לא פמיניסט כל כך גדול. ובכל זאת, אם יורשה לי לשמש לרגע כיועץ לוועדה המסדרת, לחברי המרכז, או למתפקדים (תלוי מי יקבע בסוף את זהות היו"ר) הייתי ממליץ להם לבחור לראשונה מאז הקמת המפלגה לא במנהיג, אלא במנהיגה.

בציבור הכללי, וגם בזה הדתי, נשים כבר מזמן התברגו בתפקידי מפתח בכירים בשלל תחומים. בעוד 3 שנים תחגוג תנועת הפועל המזרחי המנוחה, ולימים המפד"ל המנוחה, ולימים הבית היהודי, 100 שנות פעילות. זמן טוב לפרוץ דרך נוספת ולא להסתפק בפירורי שריונים לנשים, אלא להציע להן לקחת מנהיגות אמיתית.

תקבל פניה? העצני כהן

תקבל פניה? העצני כהןצילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

בדקתי השבוע את השטח וביקשתי מחברים וחברות במפלגה שימליצו לי על דמויות נשיות לראשות הבית היהודי. לצערי, לא קיבלתי ולו שם אחד. לכן, חשבתי ודסקסתי עם עצמי ועם חברים ולבסוף החלטתי להציע 2 נשים שלדעתי מסוגלות לחולל פלאים בגוויה הסרוגה (שוב גילוי נאות: הקשר היחידי שיש לי עם אותן דמויות מסתכם ביחסי עיתונאי - מסוקרת או מראיין - מרואיינת).

הראשונה היא שרה העצני כהן. יש שיראו בה את איילת שקד 2.0, אך למרות קווי הדמיון הרבים בין השתיים להעצני כהן יש רקע מעט שונה. בניגוד לשקד, היא גדלה באחד ממעוזי הציונות הדתית ומפעל ההתיישבות - קרית ארבע.

היא מכירה את השפה הציונית דתית ואת הנפשות הפועלות הרבה יותר מאשר שקד של תקופת טרום הבית היהודי. ואם שרת המשפטים הפכה לדמות כל כך אהובה במגזר (גם אחרי שעזבה את הבית היהודי), אין סיבה שהעצני כהן לא תלך בעקבותיה. בהנהגתה, הבית היהודי בהחלט יכולה לצאת לדרך חדשה ואף לשאוב קולות מהימין החדש.

הדמות השנייה היא סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי. נכון, היא חברת ליכוד ואולי אף תמונה לשרה מטעמו של נתניהו, והיא גם התבטאה לא פעם בצורך לצאת מגבולות המגזר. אך היא גם בשר מבשרה של הציונות הדתית שכבר הוכיחה את יכולותיה הפוליטיות.  חוטובלי עשויה להיות מוסכמת הן על הצד הליברלי במגזר הסרוג והן על הצד השמרני.

במידה ויציעו לה להנהיג את הבית הפוליטי של הציונות הדתית, לא בטוח שהיא תמהר לסרב. מכיוון שכפי שכבר נאמר בעבר - באומנות, אין דבר כזה שאין דבר כזה. ופוליטיקה היא אומנות לכל דבר.

תסכים להנהיג את הבית היהודי? חוטובלי

תסכים להנהיג את הבית היהודי? חוטובליצילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון