המלחמה נגד הגרעין ברמת השרון היא רק יריית הפתיחה

זה התחיל בדרישה לשנות כמה עמודים בספרי הלימוד וכעת מגיע לכוונה לסגור ישיבת הסדר. בנימין שינברג מזהיר שאם המאבק, בעידוד הקרן החדשה לישראל, נגד תושביה הדתיים והמסורתיים של רמת השרון יצליח, בעתיד כולנו עלולים לסבול מכך

חדשות כיפה בנימין שינברג 03/01/18 12:52 טז בטבת התשעח

המלחמה נגד הגרעין ברמת השרון היא רק יריית הפתיחה
למצולמים אין קשר לכתבה. הפגנה נגד הגרעין התורני ברמה, צילום: ללא קרדיט

שמעתם על המאבק בגרעין התורני ברמת השרון? בגדול, משהו מעורפל, עבר לכם ליד האוזן? כן, כך היה גם אצלי, עד שקיבלתי פנייה מחברת הגרעין שהכניסה אותי קצת יותר לעניינים.

אז מה הסיפור? מצד אחד הגרעין התורני וישיבת ההסדר בעיר, מולם קבוצת חילונים רדיקלים שמתנגדים לכל סממן של יהדות בעיר. במסגרת המאבק החילוני כל האמצעים כשרים, כולל כאלה שמזכירים תקופות אחרות. תקיפות פיזיות ומילוליות של אנשים בעלי חזות דתית, השמצות ברשתות החברתיות ואיומים על בעלי עסקים הם רק חלק ממה שחווה הציבור הדתי לאומי ברמת השרון בשנתיים האחרונות.

ולמה כל זה מעניין אותנו, מלבד הסולידריות הבסיסית? כי רמת השרון היא רק פיילוט. מי שמוביל את המלחמה החילונית בעיר הם חברי 'רמת השרון חופשית' שמקבלים השראה מהארגון הארצי 'ישראל חופשית'. ומי מוביל את המהלך? ניחשתם נכון, 'הקרן החדשה'. מיזמים אנטי-דתיים רבים ברחבי הארץ זוכים לתמיכה כלכלית של הקרן. רק כדי לסבר את האוזן, מנכ"ל הקרן החדשה הוא מיקי גיצין, שבתפקידו הקודם היה מנכ"ל 'ישראל חופשית'.

במשך חודשים ארוכים מתנהל בארץ קמפיין אדיר כנגד 'ההדתה'. פעילויות לחיזוק הזהות היהודית זוכות לתחקירים מושקעים שמטרתם ליצור דמוניזציה של הדתיים. כעת מנסים למנף את האווירה הציבורית העוינת לכדי צעדים מעשיים, והמבחן הראשון הוא ברמת השרון. כאן כבר לא מדובר על שינוי של כמה שורות בספרי לימוד; כעת מנסים לסגור ישיבה ולגרש בפועל את תושבי הגרעין התורני מהעיר.

לא לחינם נעשה הניסיון הזה דווקא ברמת השרון. היא נבחרה מן הסתם בגלל הרוב החילוני הגדול שיש בה. אנשי 'רמת השרון חופשית' חשבו שהם יזכו לקונצנזוס בעיר, אבל להפתעתם נתקלו בהתנגדות משמעותית. רבים מתושבי העיר החילונים יצאו להגנת חברי הגרעין תוך שהם מציינים לשבח את תרומתם לקהילה (חפשו ברשת 'רמת שרונים לא שונאים').

על גבי התמיכה המקומית עלינו להוסיף את הגיבוי הציבורי. אנשי הגרעין צריכים לדעת שהם לא לבד ולהרגיש שהציבור הדתי עומד מאחוריהם. המאבק המקומי-לכאורה ברמת השרון הוא מערכה נוספת במלחמת התרבות על זהותה היהודית של מדינת ישראל. מה שמתחיל היום ברמת השרון עלול להגיע בקרוב לקהילה הקרובה אלינו.

הכותב הוא חבר 'התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית'