חולים בגלל התנאים במשרד? המחקר שאתם צריכים להראות לבוס שלכם

המוסד לבטיחות וגהות פרסם המלצות חדשות עבור מעסיקים כדי לשמור על עובדיהם בריאים ויעילים: הכירו את תסמונת "הבניין החולה" והדרכים להימנע ממנה

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/07/23 19:45 ט באב התשפג

חולים בגלל התנאים במשרד? המחקר שאתם צריכים להראות לבוס שלכם
משרד, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

גם אתם נהיים חולים ברגע שאתם נכנסים למשרד - ומרגישים יותר טוב ברגע שיוצאים ממנו? זה לא רק פסיכולוגי: עובדים השוהים במבנה חשים לעתים אי-נוחות או תסמינים בריאותיים קליניים כמו בעיות במערכת הנשימה, שיעול יבש, יובש וגירוי בגרון, בעיניים ובעור, עייפות, כאבי ראש, בחילה וסחרחורת, קשיי ריכוז ורגישות לריחות, המפריעים לתפקוד התקין שלהם.

התסמינים מחמירים עם העלייה במשך השהות במבנה, ולרוב, חולפים בעת עזיבת המבנה. למצבים האלה לרוב יש הסברים והם נובעים מחומרים שונים שהריכוז שלהם בחלל המבנה גבוה מדי, תנאי תאורה, אוורור, טמפרטורה. אם לא נמצא הסבר לתסמינים התופעה מכונה "תסמונת הבניין החולה" (Sick Building Syndrome).

למעלה משליש מהעובדים שהשתתפו בסקר הביעו אי שביעות רצון מחלל העבודה

מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות משנת 2022, שנערך בהשתתפות 1171 עובדים, בחן את הקשר בין איכות סביבה פנים-מבנית לבין בריאות ותפקוד מקצועי, בקרב 'עובדי משרדים' וביניהם בתי חולים, תחום התעשיות, משרדים בבית ספר, חנויות בקניון ועוד.

עבודה מהבית, צילום: shutterstock

למעלה משליש מהעובדים שהשתתפו בסקר הביעו אי שביעות רצון מחלל העבודה. כ-44% מהמשתתפים דיווחו על הופעת לפחות תסמין בריאותי אחד שמפסיק עם היציאה מסביבת העבודה. הגורם העיקרי שנמצא קשור הן לשביעות הרצון הכללית מאיכות סביבה פנים מבנית והן להופעת תסמינים הוא איכות האוויר הנתפסת כמו: מחנק, זיהום וריח.  

כך תשמרו על העובדים במשרד 

מנכ"ל המוס"ל ד"ר מיקי וינקלר, מציע למעסיקים כמה דרכים ליצירת סביבת עבודה בטוחה ובריאה לעובדים:

  • בכדי לשפר את איכות האוויר בחלל העבודה יש להאריך את משך זמני ההפעלה של מערכת המיזוג בכדי לשמור על בקרה תרמית של אזור העבודה, תוך וידוא כי המסננים נקיים ולא קיימים מחסומים ומכשולים בפתחי האוויר המסופק והחוזר. בחללים הממוזגים עם מערכת מיזוג מרכזית יש לוודא תחלופת אוויר מספקת.
  •  חשוב  לאחסן צבעים וחומרי ניקוי בחלל נפרד מחלל העבודה. כמו כן, יש לפעול לסילוק מקורות מים עומדים במערכת האיוורור, אשר גורמים להתרבות של גורמים מיקרוביאליים. 
  • בכדי להימנע מרעשים מזיקים בחלל העבודה המשותף, יש תחילה לקחת בחשבון את הרעש שמייצר המכשיר בעת קניית הציוד המשרדי. במקרים בהם קיים ציוד מרעיש, יש לרכז את המכשירים בחלל אחד סגור, מבודד עד כמה שניתן מהעובדים. לבסוף, יש לבצע תחזוקה נכונה של הציוד כמו: טיפול בכיסאות חורקים, ושימון דלתות הזזה ופריטים נוספים הסובלים משחיקה.
  • יש לפעול ע"פ התקן הישראלי לתאורה בתוך מבנים המתייחסת לעוצמת תאורה הנדרשת בכל חלק במשרד. ככלל, יש להשתמש במספר מיתקנים בעוצמה נמוכה יחסית ולא במיתקן תאורה אחד בעל עוצמת הארה גבוהה יותר. יש להחליף או להסיר מיד נורות שרופות בחלל העבודה. יש למקם את מיתקני התאורה בכיוון נכון ביחס לעובד, כך שכמות האור המוחזר אל עיני העובד תהיה קטנה ככל הניתן. יש למקם את עמדות העבודה כך שהחלונות מקבילים לקו הראייה של העובד ולהמנע ממישטחים מבריקים במשרד. מומלץ להתייעץ עם ארגונום/ית וגהותן/ית על ליקויים בסביבת העבודה.