מה הקצבה המגיעה לכם בעקבות מחלה, תאונה, או טיפול בילד עם צרכים מיוחדים?

מצבים קשים עלולים להפתיע כל אחד מאיתנו במהלך החיים, ואחד הקשיים החדשים שמביאה איתה ההתמודדות הרפואית הוא בפן הכלכלי. פעמים רבות יש הפסקת עבודה או היעדרויות מהעבודה של החולה או ההורים, מה שגורם לירידה מידית בהכנסות. בדקו, האם אתם מקבלים את הזכויות שלכם?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 29/05/23 14:30 ט בסיון התשפג

מה הקצבה המגיעה לכם בעקבות מחלה, תאונה, או טיפול בילד עם צרכים מיוחדים?
צילום: shutterstock

מחלה, תאונה, הולדת ילד חולה, התמודדות נפשית, הורה מבוגר שהופך לסיעודי, אלו מצבים שלמרבה הצער עלולים להפתיע כל אחד באמצע החיים וללא הודעה מוקדמת. ההתמודדות הרפואית היום יומית אינה פשוטה והמשפחה המתמודדת מוצאת את עצמה מתרוצצת בין רופאים, טיפולים, בדיקות, אבחונים. סדר היום וקצב החיים משתנה לחלוטין באחת, ונע סביב הצרכים החדשים של החולה ומשפחתו.

תמיד רציתם לדעת אילו זכויות מגיעות לכם? 

אחד הקשיים החדשים שמביאה איתה ההתמודדות הרפואית הוא בפן הכלכלי. פעמים רבות יש הפסקת עבודה או היעדרויות מהעבודה של החולה או ההורים, מה שגורם לירידה מידית בהכנסות, לעומת זאת, ההוצאות רק הולכות וצומחות על תרופות, ייעוצים, טיפולים. 

בנקודת הזמן הזו חשוב מאוד לא להתמהמה ולפנות לכיוון של מיצוי זכויות רפואיות. כל יום שעובר לא חוזר, ולעיכוב עלולות להיות השלכות כמו הפסד של קצבאות. אלא שכאן יש בעיה – לרוב האנשים אין את הידע אילו זכויות מגיעות להם, והניסיון – כיצד להימנע מטעויות ולקבל את זכויותיהם המקסימליות מכלל המקומות האפשריים. הנה כמה אפשרויות לקצבאות שכל אחד צריך לבדוק.

צילום: shutterstock

הכי בסיסית – קצבת נכות של הביטוח הלאומי

מלבד פרטים טכניים כמו: גיל ורמת הכנסות, הזכאות לקצבת הביטוח הלאומי מתבססת על קביעת אחוזי נכות ואובדן כושר עבודה. נדרשים מינימום של לפחות 40% נכות, ובמקרים מסוימים 60% במצטבר. בנוסף, נדרשת הוכחה ברורה לירידה באובדן כושר העבודה של לפחות 50%. 

אחוזי הנכות ואובדן כושר העבודה נקבעים בוועדות רפואיות, בפניהן החולה יצטרך להופיע לאחר שהגיש תיק רפואי מסודר הכולל תיעוד מלא למצבו. היערכות לקראת הוועדות מתחילה מוקדם מאוד – מיד עם קבלת ההחלטה להגיש בקשה לקצבת נכות. הוועדות יתקיימו בסוף התהליך והחלטתן, האם לאשר קצבה, כמה ועד מתי, תשקף את איכות ומקצועיות ההתנהלות לכל אורך הדרך. 

מצד אחד ישנו החולה וההתמודדות שלו, מצד שני ישנם חוקים, תקנות, ובירוקרטיה רבה. חוק הביטוח הלאומי הוא אחד החוקים המורכבים והסבוכים בישראל ואינו מוכר וידוע, אלא למי שזה תחום העיסוק וההתמחות שלו. כל אילו מהווים מכשולים בדרך למימוש הזכויות השונות, ולכן כדי להתגבר עליהם נדרש ליווי של אנשי מקצוע בעלי ידע וניסיון.

"במשך שנים הביטוח הלאומי דחה אותנו בגלל רושם מוטעה, היום לאחר שעירבנו מומחים לטפל בעניין אנחנו מקבלים קצבה קבועה לכל החיים". מספר דניאל. 

תמיד רציתם לדעת אילו זכויות מגיעות לכם? 

הקצבאות הנוספות של הביטוח הלאומי 

יש קצבאות נוספות כמו גמלת ניידות, קצבת שר"מ (שירותים מיוחדים), קצבה לנפגעי עבודה ונפגעי פעולות איבה – גם אלה קצבאות שמעניק הביטוח הלאומי לאוכלוסיות יעד מוגדרות, ולמי שיעמוד בתנאים. 

רבים לא מכירים את סוגי הקצבאות והמצבים בהם ניתן לקבל אותן. כך לדוגמא, יש אנשים שהבעיה הרפואית שלהם התפתחה בעקבות העבודה, והם לא מודעים כלל לנושא זכויות נפגעי עבודה, לקצבאות ולהטבות הנלוות. 

18 שנות ניסיון, ליווי רפואי ומומחי זכויות – לקבלת מקסימום הזכויות המגיעות לכם

קצבאות גופי הביטוח והממסד

רבים מסתפקים בקצבאות הביטוח הלאומי ולא יודעים שיש להם זכויות גם בחברות הביטוח. האם ידעתם שלכל עובד קיים רכיב בקרן הפנסיה למקרה של נכות? המשמעות היא האפשרות לקבל קצבת נכות מכובדת מידי חודש, נוסף על קצבת הביטוח הלאומי, ככל שישנה עמידה בתנאי הזכאות של קרן הפנסיה. 

בטיפול בתביעות לקצבת נכות מול קרן הפנסיה התנאים שונים, ההליך נפרד, אך הרעיון המרכזי אותו דבר – נדרש ליווי רפואי ושל מומחי זכויות.

ישנם הזכאים לפטור ממס הכנסה, נקודות זיכוי במס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, ועוד זכויות המגיעות, התשובה לכל השאלות היא לברר בכל מקרה רפואי אילו זכויות מגיעות ולקבל סיוע במקומות הנכונים, ולא לוותר בשום אופן על אף זכאות, גם אם טעיתם בדרך וקיבלתם תשובה שלילית - יש מי שיכול לסייע לכם. 

תמיד רציתם לדעת אילו זכויות מגיעות לכם? 

תבדקו שוב – אתם מקבלים מקסימום זכויות?

בסופו של דבר השאלה הגדולה היא, אם אתם מקבלים קצבאות – כמה בדיוק אתם מקבלים. פעמים רבות יש מיצוי חלקי של הזכויות. מקבלים קצבה חלקית בזמן שהמצב הרפואי מזכה בקצבה מלאה. מקבלים קצבה אחת ולמעשה מגיעות עוד כמה קצבאות. מקבלים רק מהביטוח הלאומי ואפשר לקבל גם מחברות הביטוח. המשמעות יכולה להיות תוספת של אלפי שקלים בחודש. ולכן, חשוב תמיד לברר אצל אנשי מקצוע האם אתם מקבלים את המקסימום. 

18 שנות ניסיון, ליווי רפואי ומומחי זכויות – לקבלת מקסימום הזכויות המגיעות לכם