בית הדין הרבני נגד בית הדין הפרטי: האישה עדיין נשואה

בית הדין הרבני בירושלים, בראשות הדיין הרב אוריאל לביא, שולל את היתרו של בית הדין הפרטי שהתיר את מסורבת הגט צביה גורודצקי, ותוקף אותו בחריפות על עצם התכנסותו. "מעמדה של האישה נותר בעינו כאישה נשואה"

חדשות כיפה יהונתן קליין 25/10/18 15:30 טז בחשון התשעט

בית הדין הרבני נגד בית הדין הפרטי: האישה עדיין נשואה
בית דין רבני. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

אמש (ד') פורסם כי בית הדין הרבני בירושלים פסק, כי סרבן הגט הוותיק ביותר, היושב כבר 17 שנים בכלא, ישוחרר ממאסרו, על פי בקשתה של אשתו, צביה גורודצקי, לה הוא מסרב לתת גט. בהמשך פרסמנו ב'כיפה' את דבריה של עורכת הדין ניצן כספי-שילוני, המסבירה כי בית הדין הפרטי של הרב דניאל שפרבר התיר את האישה, על ידי שימוש בדין 'ביטול קידושין' מכורח 'מקח טעות', שמשמעו כי הקידושין של בני הזוג בטלים מעיקרם וכאילו לא קרו מעולם, ולאחר שהותרה האישה היא פנתה לבית הדין וביקשה לסגור את תיק הגירושין.

אלא שכעת אנחנו מפרסמים את פסק הדין עצמו של בית הדין הרבני, שניתן לאחר בקשתה של גורודצקי לסגור את תיק הגירושין. פסק הדין, אגב, ניתן בהרכב בראשו ישב הרב אוריאל לביא, הדיין הציוני שספג ביקורת חריפה ביותר מהרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף ומהממסד הרבני-חרדי, לאחר שהתיר בעצמו אישה עגונה שבעלה היה צמח ולא יכול היה לתת לה גט.

הפסק של בית הדין הרבני שולל את תוקפו של ההיתר שניתן לאישה, מסביר כי נפלו פגמים רבים בפסק עצמו ובהליך נתינתו, ותוקף בחריפות את בית הדין של הרב דניאל שפרבר, אשר לדברי הדיינים מטיל דופי בבית הדין

הפסק, שאורכו כתשעה עמודים, מכיל פירוט רב לגבי פסק הדין שניתן בבית דינו של הרב שפרבר. הדיינים דוחים את טענותיו של בית הדין, בעניין המקרה עצמו, בעניין הפקעת הקידושין ובעניין עצם ההתכנסות של בית הדין לאחר שמספר רב של הרכבים כבר ישבו בתיק.

פסק הדין מוחה על "הטלת הדופי בבית הדין שכבר ישב על מדין בעניינם, ובמקרה זה, הטלת דופי בהרכבים רבים של בית הדין האזורי ובית הדין הגדול. כידוע, הליך זה מתברר בבתי הדין השונים שנים ארוכות שלא הניחו דבר שלא דנו בו ופסקו, ולאחר מכן מתכנסים שלושה הסבורים שהם חכמים יותר מכל ההרכבים שכבר דנו בתיק ומטילים דופי בדיינים שישבו על מדין ופסקו את דינם". 

לסיכום כותבים הדיינים, הרב אוריאל לביא, הרב דוד לבנון והרב שלמה תם, כי "מאחר שאין ממש בפסק הדין שניתן בבית הדין הפרטי, מעמדה של האישה נותר בעינו כאישה נשואה, ומוטל על כל מי שבידו להביא את הבעל למתן גט לפעול כפי יכולתו".

עוד נכתב כי על פי ההלכה אין לשחרר את הבעל מהכלא, מאחר שהוא סרבן גט, אך על פי החוק הישראלי אין לבית הדין סמכות להשאיר אותו בבית הכלא אם האישה איננה דורשת זאת.

עורכת הדין ניצן כספי-שילוני, המייצגת את צביה גורודצקי, מסרה בתגובה: "תלמידי חכמים רשאים לחלוק זה על זה, ואולם  באשר למחלוקת בין בתי דין שונים ההלכה מורה כי: "בית דין בתר בית דין לא דייקי", כלומר: אין בית דין אחד רשאי לברר האם בית דין אחר טעה.  ולכן שגה בית הדין הרבני בירושלים כשביקר את גופו של פסק הדין של בית דינו של הרב שפרבר בעניין צביה גורודצקי שהיתה עגונה במשך 20 שנה. מכל מקום, גב' גורודצקי, "עשתה לה רב" כשפנתה לרב שפרבר ובית דינו והיא מקבלת עליה את פסק דינם, ואף שוקלת לפנות לערכאות משפטיות לשם שינוי רישום המעמד האישי שלה".