מתקשים לחזור לשגרה בשדרות זועמים: "הפסדים של 80 אחוז, אולי פיקוד העורף חזר לשגרה"

יום לאחר ההסלמה בדרום, העסקים בשדרות מתקשים לחזור לשגרה. "ראיתי עוד כמה יירוטים והבנתי שסיימנו את יום העבודה" אומר רומן, בעל גלידריה בעיר לחדשות כיפה. הפיצויים על ההפסדים, קטנים עד לא קיימים: "אני כבעל עסק לא מרוויח על אותם ימים"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 03/05/23 14:58 יב באייר התשפג | עודכן בתאריך 03/05/23 15:01

בשדרות זועמים: "הפסדים של 80 אחוז, אולי פיקוד העורף חזר לשגרה"
פגיעה ישירה בשדרות, בעלי העסקים נפגעים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ההסלמה בדרום: לאחר עוד יום של הסלמה, הזעקות ורקטות, בשדרות מנסים לחזור לשגרה. למרות שדובר צה"ל הודיע כבר הבוקר (ג') על עסקים כרגיל, תושבי העיר עדיין לא חוזרים לשגרה מלאה. בין הנפגעים הרבים של המציאות הקשה, נמצאים בעלי העסקים שצריכים להתמודד עם ההפסדים הרבים שנמשכים גם הרבה אחרי שצה"ל מודיע על חזרה לשגרה. בשיחה עם חדשות כיפה, אומר רומן וייזמן, בעל גלידריה בשדרות: "בבוקר הודיעו על חזל"ש אבל אף אחד לא חזר לשגרה".

וייזמן בעלי גלידריית ג'טלק בעיר, משתף איך הכל החל: "בסביבות השעה 15:00 הייתי בדרך חזרה לשדרות ושמעתי את הודעת פיקוד העורף להיכנס למרחבים מוגנים, זה התרעה די הזויה ובדרך כלל יש התרעות כלליות יותר, לא בדקה ה-90. אני לא מבין מה הייתה בדיוק הציפייה?" הוא אומר, "שכולם יהיו צמודים לרדיו וחדשות וכשיראו את ההתרעה ישר יקפצו למיגונית?". 

גלידריית ג

גלידריית ג'טלק, גם היום הכיסאות ריקים צילום: ללא

"אולי פיקוד העורף חזר לשגרה, לא שאר התושבים"

"כשהתקרבתי לשדרות" משתף וייזמן ברגע שהבין כי יום העסקים כבר לא יחזור, "ראיתי מעליי יירוט ראשון ואז ראיתי עוד כמה יירוטים והבנתי שסיימנו את יום העבודה, התקשרתי לעובדים שלי ואמרתי להם ואמרתי להם להתמגן". וייזמן מספר איך תוך כמה דקות התרוקן כל מתחם הקניות: "כשאני הגעתי לעסק, כל המתחם של החנויות התרוקן לחלוטין, כשיצאתי מהעיר חצי שעה קודם, הכל היה מלא, כל החנויות והחניות. נשארו רק העובדים של העסק".

שדרות

שדרות, לוקח מספר ימים לחזור לשגרה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"אחרי ההודעה על חזרה לשגרה שום דבר לא חזר לשגרה, אולי פיקוד העורף חזר לשגרה, לא שאר התושבים" מותח וייזמן ביקורת על הודעות פיקוד העורף, "אף אחד לא יצא ולא האמין שחזרו לשגרה, אנחנו יודעים שאם יש ירי של טילים, הוא לא ייפסק בדקה, זה לוקח כמה ימים ואף אחד לא יצא החוצה".

ההשפעות על העסק ביום ההסלמה היו מיידיות: "קיזזנו את המשמרות של העובדים, הבנו שלא תהיה עבודה. אנחנו רגילים לסגור כל לילה בשתים עשרה. אתמול, מעשר כבר היה שקט מוחלט, חלק מהעסקים פשוט סגרו מוקדם". גם הבוקר, השפעות יום הלחימה עדיין מורגשות: "עד השעה אחת בצהריים נכנסו אלינו אולי 3-4 לקוחות כשבדרך כלל זאת שעה עם תנועה".

תקיפת צה"ל בעזה

תקיפת צה"ל בעזה, התושבים באי וודאות צילום: Atia Mohammed/Flash90

"זה לא מפצה על האבדן, זה מן סימן וי שרק מאפשר לך לשרוד"

וייזמן מסביר איך עובד מנגנון הפיצויים ואומר כי הוא לא נותן מענה אמיתי לעסקים: "אנחנו נמצאים בהפסד של 70-80 אחוז מהקופה שאנחנו רגילים לסגור בימים רגילים, במיוחד בימים חמים. יש קרן פיצויים שנועדה לאירועים כאלה אבל רק על אחת משתי סיבות, או פיצויים על עובדים, להם שולמו שעות עבודה כשאין עבודה, או על נזק כספי ביחס לשנים הקודמות, כשהם משתתפים רק בחלק מסויים מההכנסה הזאת" הוא מסביר.

"צריך לקחת בחשבון" מוסיף וייזמן, "שבשנים קודמות הייתה קורונה כך שהמחזור הכספי היה נמוך, גם גידול בהכנסות העסק לא נרשמות. זה לא מפצה על האבדן, זה מן סימן וי שרק מאפשר לך לשרוד ומחזיר את השכירות והחשמל של אותם ימים. אני כבעל עסק לא מרוויח על אותם ימים, אני כבעל עסק לא מעניין. הקרן הזאת באה יותר לכותרות של חדשות ולא באמת כדי לעזור לנו".
 

תגובת קרן הפיצויים תובא לכשתתקבל