המס השקט שכולנו משלמים יעלה - זה ההישג המפוקפק של ישראל

שיעור המע"מ בישראל יעלה בתחילת השנה הבאה בעוד אחוז ויעמוד על 18%. מדו"ח שמפרסם בנק ישראל עולה כי ישראל היא שיאנית שינויי המע"מ מבין חברות ה-OECD וכי מאז שנת 2002 שונה המע"מ 9 פעמים. העשירונים הנמוכים משלמים יותר מחלקן היחסי בהכנסות | וגם: הסקטורים שפטורים ממע"מ

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/05/24 13:18 כד בניסן התשפד

המס השקט שכולנו משלמים יעלה - זה ההישג המפוקפק של ישראל
כסף, קפיצה בשכר המינימום, צילום: CANVA

בתחילת השנה הבאה יעלה המע"מ בישראל בשיעור של אחוז אחד מ-17% ל-18% וזאת כחלק משורת הגזירות שהטילה הממשלה סביב המשבר הכלכלי והוצאות המלחמה. מדו"ח שפרסם ביום (ה') בנק ישראל בנושא עולה כי ישראל היא שיאנית שינויי המע"מ מבין המדינות החברות ב-OECD מאז שנת 2002. במהלך השנים מאז השתנה שיעור המע"מ בישראל 9 פעמים.

איך משפיעים השינויים במע"מ על העסקים בישראל

לצורך השוואה, המדינה הבאה אחרי ישראל היא אירלנד שם שינו את שיעור המע"מ 6 פעמים במהלך השנים ובין 42 מדינות מה-OECD ומה־EU, שבע מדינות לא שינו את שיעור המע"מ כלל ו30- מדינות שינו את שיעור המע"מ בין פעם אחת ל3- פעמים. בדו"ח מציין בנק ישראל כי שינוי בשיעור המע"מ, משית עלויות התאמה על עסקים ועלויות היערכות של רשות המסים למצב החדש.

בנק ישראל

בנק ישראל, ישראל היא שיאנית השינויים במע"מ. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ישנם מספר סקטורים הנהנים מפטור ממע"מ. ההטבה הגדולה ביותר היא הפטור ממע"מ על פירות וירקות, הטבה זו מהווה 52% מסך עלות ההטבות במע"מ. ההטבה השנייה בגודלה היא על שירותי תיירות, והיא מהווה 23% מסך עלות ההטבות. בתחזית המקבילה לשנת ,2022 ההטבה על שירותי תיירות הייתה ההטבה הקטנה ביותר בגובה של 0.66 מיליארד שקלים, פחות מחצי משווי ההטבה כיום.

העשירונים התחתנונים משלמים מע"מ גבוה ביחס להכנסותיהם

בנוסף, מפרסם בנק ישראל את התפלגות גביית תשלומי המע"מ לעשירונים השונים. לפי סקר הוצאות משקי בית, העשירון העליון שילם כ- 16% מסך גביית המע"מ בשנת 2021 בעוד שחלקו בהכנסה ברוטו עמד על .27.6% • לעומתו, כל אחד משני העשירונים הנמוכים שילם כ7%- מסך הגבייה, הרבה יותר מחלקו בהכנסה ברוטו שעמד על כ2.1%- וכ,3.4%- בהתאמה.