בלעדי מומחה לאיראן מסביר: "כל מי שעוזר לתקוע אותם מבורך, לא משנה מי זה"

על רקע תקיפת מחסן התחמושת באיראן ואיומי האיראנים כלפי ישראל, מסביר פרופ' רונן כהן כי "איראן יכולה להעריך בנחרצות מי תקף" | על ההפגנות באיראן הוא אומר: "לאנשים יש זיכרון קצר, מהפכה טובה היא כזו שלוקחת זמן"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 01/02/23 18:44 י בשבט התשפג

מומחה לאיראן מסביר: "כל מי שעוזר לתקוע אותם מבורך, לא משנה מי זה"
פרופסור רונן א כהן, צילום: באדיבות המצולם

התקיפה באיראן: לפני שלושה ימים דווח כי בתקיפה חשאית, הושמד מפעל טילים איראני אסטרטגי בעיר איספהאן במדינה. מאז האיראנים כבר הספיקו לאיים על ישראל ולייחס לה את התקיפה תוך שהם מאשימים גם כוחות כורדים בשיתוף פעולה. בשיחה עם חדשות כיפה אומר פרופ' רונן א. כהן מהמחלקה ללימודי המזרח התיכון, ראש היחידה לבינלאומיות באוניברסיטת אריאל כי ישראל בכל מקרה נהנית מהשיח סביבה בנושא: "גם אם תאורטית לא עשינו את זה, לא אכפת לנו לגזור קופון, כך או כך זה משרת את האינטרסים האמריקאים והישראלים".

כהן מסביר כי הדבר תלוי בסופו של דבר במדיניות שמוביל ראש הממשלה שהוא לדבריו "האחראי הבלעדי למערכה מול איראן". "איראן לא טיפשה, היא יכולה להעריך בצורה נחרצת מי עומד מאחורי הדברים" אומר כהן ומוסיף: "ביבי פלט את הדברים בצורה כזו או אחרת, יכול להיות שזה מחושב" הוא מתייחס לראיון שנתן אמש נתניהו ל-CNN' גם אחרים פלטו, אולמרט וברק. אני חושב שהפליטות האלה מכוונות, חצי מרומזות".

צילום: shutterstock

הקשר הרומנטי של ישראל ואזרבייג'אן

על האפשרות של שיתוף פעולה עם המחתרת הכורדית כפי שפורסם באיראן, הוא מגיב בספקנות ומסביר: "המחתרת זה שם נזיל למליציות קטנות שקמות שם. יש לציין שזה לא בהכרח הכורדים עצמם, אלא בני מיעוטים נוספים שסובלים שם מאוד והחליטו להצטרף ולהיות זה שתוקע את איראן". בסופו של דבר האיראנים יכולים בדרך זו להזהיר אוכלוסיות מיעוט שמאיימות עליהם, "כל אחד שעוזר לתקוע את איראן, מבורך, מה זה משנה מי זה" כהן מסכם.

פרופ' כהן שם דגש גם על היחסים המתפתחים של ישראל עם אזרבייג'אן, שאף תפתח בקרוב שגרירות בישראל: "זה יכול להיות גם מאזרבייג'אן" הוא אומר, "שכנה מאוד משמעותית של איראן. שכבר לא מסתירה את הקשר המאוד רומנטי שיש לה עם ישראל".

תחנת כוח בדרום איראן, ארכיון

תחנת כוח בדרום איראן, ארכיון צילום: shutterstock

החיג'אב מסמל את המרידה בשלטון

כהן מסביר מדוע למרות המחאות הקשות באיראן, זה לא מעיד על כך שהמשטר נמצא בקשיים אמיתיים שם: "משטר חכם כמו באיראן יודע לזהות את העצימות ולתת לציבור להוציא את הזעם. המשטר די שמח להראות לעולם אנחנו לא דיקטטורה ויש הפגנות", אבל הוא מסביר כי הפעם יש מרכיב מסויים שלא היה בעבר והוא נושא החיג'אב. החיג'אב מסביר כהן הוא סמל חשוב של השלטון האיראני ובמשך השנים הם נתנו לתושבות להחליט על סוג וצבע החיג'אב, אבל כשזה הגיע למצב של מחאה נגד החיג'אב עצמו, זה כבר חצה קו אדום עבור המשטר.

"חשוב לזכור שהחברה האיראנית כן עובדת על תהלכיים חברתיים אחרים. החיגאב השתנה לאורך השנים, באורך ובצבע" מסביר כהן ומסביר מדוע דווקא מחאת החיג'אב נתפסה על ידי השלטון כאיום "המשטר אומר הלכנו איתכם כברת דרך, זה כבר לא צ'אדור שחור שמכסה את כל הגוף, זה כבר פריט אופנתי. נעשו צעדים. אבל אתם- הציבור- נלחמים איתנו על ציפור נפשנו, לזה אנחנו לא מסכימים" 

"במהפכה הקודמת הייתה מנהיגות וכתובת אידיאולוגית. פה אין"

כשאני שואל את כהן לגבי הפיכה משטרית אפשרית באיראן, הוא מסביר לי על הכלל הכי חשוב במזרח התיכון: "כלל ברזל- מהפכות במזהת תמיד מביאות תוצאה גרועה יותר ממה שהיה קודם", הוא מוסיף ואומר: "מהפכה יש לה תהליכים וקווים, ככל שההכנה ארוכה יותר כך ההצלחה גדולה יותר. מהפכות מיידות קורות רק בסרטים". פרופסור כהן מסיים ומסביר מה החולשה הגדולה ביותר של האופוזיציה האיראנית: " הבעיה היא שאין מנהיגות. במהפכה הקודמת הייתה מנהיגות וכתובת אידיאולוגית. פה אין. אין גורם דומיננטי שאפשר להצביע עליו ולומר- אנחנו רוצים שהוא יחליף את השלטון".