הרמטכ"ל סיכם: נשים ישובצו כלוחמות בטנקים מגדריים של חיל הגנת הגבולות

הליך בחינה שארך כשנתיים וכלל תקופת הכשרה בעלת קריטריונים שאינם זהים ללוחמי חיל השריון - קיבל הרמטכ"ל את המלצת מפקד זרוע היבשה, וקבע כי התנסות שירות לוחמות הטנקים בגבולות הסתיימה בהצלחה: "סומך עליהן שיבצעו את משימת ההגנה בגבולות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/10/22 13:00 ב בחשון התשפג

הרמטכ"ל סיכם: נשים ישובצו כלוחמות בטנקים מגדריים של חיל הגנת הגבולות
לוחמת בחיל הגנת הגבולות, צילום: דובר צה"ל

בתום הליך בחינה שארך כשנתיים וכלל תקופת הכשרה עם קריטריונים שהוגדרו מראש ושאינם זהים ללוחמי חיל השריון, ובתום תקופת פעילות מבצעית - קיבל היום (ה') הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, את המלצת מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, וקבע כי התנסות שירות לוחמות הטנקים בגבולות הסתיימה בהצלחה, ובקרוב הן ישובצו באופן קבוע בתפקידן שימולא בטנקים מגדריים.

נדגיש כי בינואר 2020, סיכם כוכבי כי הפיילוט הצביע על פוטנציאל לשילוב נשים בטנקים במשימת הגנת הגבולות, אך גם הצביע על פערים בעמידה בכשירויות הנדרשות. על מנת להשלים את כלל הנתונים הנדרשים לקבלת החלטה, קבע בזמנו הרמטכ"ל כי נכון יהיה להמשיך ולהתקדם לשלב הבא בתהליך בחינת שילוב נשים בטנקים במשימת הגנת הגבולות, לפי - 1. קביעת פרמטרים רלוונטיים למיון בהתבסס על תובנות הפיילוט. 2. הרחבת היקף הלוחמות והרחבת פרק ההתנסות המבצעית. 3. הכשרה מותאמת לנשים בהיבטי הרפואה, התזונה והאימון הגופני. 4. טנקים מגדריים.

 "אני סומך על לוחמות הטנקים שיבצעו את משימת ההגנה בגבולות"

כוכבי אמר: "אנו מסכמים בהצלחה תהליך מקצועי ומעמיק, כחלק מהתפיסה לפיה צה"ל פותח יותר ויותר תפקידי לחימה לנשים. אני סומך על לוחמות הטנקים שיבצעו את משימת ההגנה בגבולות, באופן מקצועי ובהצלחה רבה, ויהוו חלק משמעותי במאמץ המבצעי של צה"ל".

מדובר צה"ל נמסר כי "תהליך בחינת הלוחמות בטנקים, החל בהתנסות ראשונה, אשר ממצאיה הצריכו בחינה נוספת. לאור זאת, הוחלט על קיום התנסות נוספת, אשר תבחן לעומק את האפשרות לשלב לוחמות טנקים במערך הגנת הגבולות, על פי קריטריונים מוגדרים וברורים. בתום התנסות נוספת ובחינה של כלל הפרמטרים המקצועיים, הוחלט על שירות לוחמות בטנקים במערך הגנת הגבולות".

הגנת הגבולות |

הגנת הגבולות | צילום: דובר צה"ל

פלוגת הטנקים תהווה חלק ממערך חיל הגנת הגבולות

ההחלטה התקבלה לאור שיקולים מקצועיים ומבצעיים ובהתאם לצורכי הצבא, וזאת לאחר שהלוחמות עמדו בקריטריונים שהוגדרו מראש ושאינם זהים ללוחמי חיל השריון. ההתנסות כללה שלושה מחזורי גיוס והכשרה מלאים (מטירונות ועד פיקוד) ותקופה של שנה בפעילות מבצעית. הלוחמות ביצעו תעסוקה מבצעית בחטיבה המרחבית "פארן" כפלוגה תחת גדוד "קרקל" במשימות ההגנה השונות. 

בצה"ל סיכמו בהצלחה את ההתנסות, זאת "לאור עמידה בקריטריונים המקצועיים ברמת הצוות ואנשי הצוות, הצלחה בפעילות מבצעית לאורך זמן, שמירה על מוטיבציה להמשך התנדבות במסלול, לפיקוד ולקצונה, ונתוני נשר כללי ורפואי בשיעור שאינו חורג מהמקובל בקרב לוחמות במערכים אחרים".

כפועל יוצא מהחלטת הרמטכ״ל, המסגרת הפלוגתית הקיימת תהפוך למסגרת קבועה, והגיוסים השנתיים למסגרת מחלקתית יהפכו לקבועים. פלוגת הטנקים תהווה חלק ממערך חיל הגנת הגבולות כחלק מחיזוק גדודי ההגנה המרחבית וביסוס ההגנה, למניעת הישגי אויב ולשלילת יכולותיו במרחב הגבול. 

"מטרתו של צה"ל הוא להכריע את האויב, ולא להיות שדה ניסויים ל'שוויון' מדומה"

מארגון תורת לחימה נמסר להחלטה: "מצער שהרמטכ"ל מכריז על 'הצלחות' שהוא עצמו לא מאמין בהן - בלחץ בג"ץ. הפיילוט הראשון נכשל בשנת 2015 בטענה שהלוחמות לא עומדות ברף הפיסי שנקבע, לאחריו בוצעו עוד שני פילוטים נוספים בלחץ בג"ץ והפמיניזם הרדיקלי, שלא למטרת בניית חוסנו של צה"ל וגם הם כשלו. 'לפתע' הפיילוט הצליח. מטרתו של צה"ל הוא לנצח ולהכריע את האויב, ולא להיות שדה ניסויים ל'שוויון' מדומה, שלא ראינו אפילו בעולם הספורט".

יו"ר נעמת, חגית פאר מסרה בתגובה להחלטת הרמטכ"ל: "מדובר בהחלטה נכונה ונדרשת - מקצועית וציבורית. המבחן היחיד צריך להיות היכולות האישיות והמקצועיות של החיילות ולא המגדר שלהן. זוהי תקרת זכוכית נוספת שמתנפצת והיא לא האחרונה- נשים בישראל תשתלבנה בכל המקומות ובכל התפקידים, בוודאי בצה״ל , צבא העם".