בלעדי ראש ענף הלכה בצה"ל: "חייל במשימה מבצעית מצווה הלכתית לאכול ביום הכיפורים"

סא"ל הרב אודי שוורץ מספר בשיחה עם חדשות כיפה על ההכנות ליום כיפור: "היום עם הכי הרבה שאלות הלכתיות זה ערב יום כיפור", ומסביר מה תפקידו של ענף ההלכה: "הייעוד המרכזי שלנו זה הנחייה הלכתית בשגרה ובחירום"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 04/10/22 12:04 ט בתשרי התשפג

ראש ענף הלכה בצה"ל: "חייל במשימה מבצעית מצווה הלכתית לאכול ביום הכיפורים"
סא"ל הרב אודי שוורץ, צילום: דובר צה"ל

סא"ל הרב אודי שוורץ נכנס לתפקידו כראש ענף הלכה (רע"ן) לפני כחודשיים, וחזר למקום בו שירת בעבר. בתפקיד זה התחיל את שירותו ברבנות הצבאית, הרב הצבאי הראשי תא"ל הרב אייל קרים, לפני למעלה מ-14 שנה. בשיחה עם חדשות כיפה, סיפר הרב שוורץ על חשיבות ענף הלכה ועל ההכנות לחגי תשרי ויום כיפור.

בראייתו של הרב שוורץ, חזון ענף ההלכה הוא להוביל את עולם התוכן ההלכתי ברבנות הצבאית, בשגרה ובעתות חירום, תוך חיבור מתמיד למציאות המבצעית בצה"ל. 

רמ"ט הרבנות אל"ם אבנר כהן, עם סכך לסוכות |

רמ"ט הרבנות אל"ם אבנר כהן, עם סכך לסוכות | צילום: דובר צה"ל

הרב שוורץ מספר: "חמישה-שישה ימים אחרי כניסתי לתפקיד פרץ מבצע 'עלות השחר', היו אלה 48 שעות של שישי-שבת ומיד לאחר מכן תשעה באב והסתיים המבצע. זה אומר שאלות בהלכות שבת, שאלות שנוגעות בצום, וזה בסופו של דבר הייעוד המרכזי של הענף - הנחייה הלכתית בשגרה ובחירום". 

"חייל במשימה מבצעית מצווה לאכול ביום הכיפורים"

יש תקופה מסוימת בשנה עם יותר שאלות הלכתיות?

"היום עם הכי הרבה שאלות הלכתיות זה ערב יום כיפור, אין יום דומה לו מבחינת עוצמת בקשת ההלכה בקרב חיילי צה"ל. אני לא אשכח איך פעם, בערב יום כיפור, מתקשרת אלי חיילת כשהיא ממררת בבכי ועושה משימה מבצעית לכל הדעות, אבל אומרת לי 'מעולם לא אכלת ביום כיפור, אין דבר כזה'. המשימה שלנו היא לתווך את זה נכון ולהסביר שמי שציווה את יום הכיפורים - ציווה על 'וחי בהם'. יש תפילה שמבוססת על ניסוח ממחזורים עתיקים, תפילה שאומרת 'לשם יחוד קודשא בריך הוא, אני מכוון לקיים מצוות אכילה ביום כיפורים'. חייל במשימה מבצעית מצווה לאכול ביום הכיפורים. היכולת לתווח את המציאות הזאת לחיילים היא ממש בליבת העשייה של ענף ההלכה".

"האתרוגים של חיילי צה"ל מקבלים נבדקו אחד-אחד"

משימה נוספת של ענף הלכה בצה"ל אמונה על תו התקן ההלכתי על כלל ציוד הדת ולציוד אותו רוכשת הרבנות הצבאית. בין היתר, ענף הלכה בודק שהציוד שמביאים הספקים שזכו במכרז של משרד הביטחון מגיע כמו שצריך.

הרב אודי: "בימים ראשון ושני שלפני ראש השנה היינו באחד המושבים בדרום ומיינו קרוב ל-20 אלף אתרוגים ומהם בחרנו בערך 6,000. האתרוגים של חיילי צה"ל מקבלים נבדקו אחד-אחד. אנחנו במוצאי שנת שמיטה אז הכל מטעם אוצר בית דין. כך עשינו גם עם בדיקת 15,000 הלולבים. חיילי צה"ל מקבלים את הסחורה הכי טובה ואיכותית שעומדת על פי התקן ההלכתי שקבענו. זה ברף גבוה בהחלט, זה מה שמגיע לחיילי צה"ל". 

בודקים אתרוגים |

בודקים אתרוגים 

אתרוגים צבאיים מהודרים |

אתרוגים צבאיים מהודרים | צילום: דובר צה"ל

מה לגבי שופרות?

"השופר שלעצמו לא כל כך מורכב והשופרות עומדים בתקן ההלכתי. בעבר הלכתי עם הרב מחפוד, היינו במפעל וראינו בדיוק מהם השופרות שהרבנות מקבלת, כולם עומדים בתו התקן ההלכתי, זה לא מסובך. האתגר הגדול הוא לוודא שהשופרות מגיעים לכל פינה, שיש בעל תוקע בכל מוצב ובסיס ולדאוג לזה. באישורי התכניות של הרבנות לקראת חגי תשרי על כל בסיס, גם המרוחק ביותר, כתבנו מי יהיה שם בעל תוקע. שלא יהיה חייל שלא ישמע קול שופר".

 

מחזורים צבאיים

מחזורים צבאיים | צילום: דובר צה"ל

"הרב אמנם לא מסתער עם הכוח הלוחם, אבל הוא נמצא במפקדת החטיבה וחשוף לכל המידע המבצעי"

החייל הדתי נתקל פעמים רבות במהלך שירותו הצבאי, ודאי כלוחם, במצבים בעיתיים מבחינה הלכתית. קורה שאתם מצרפים חיילים שלכם לפעילות מבצעית כדי לענות על שאלות ממקום מבין יותר?

"בדרך כלל חייל מהרבנות לא יוצא לפעילות מבצעית יחד עם הכוחות".

לא קשה להבין את האתגרים של הלוחמים מהחדר הממוזג?

"כמו כל מערך בצבא, הרבנים הצבאיים הם חלק מהמטה. כלומר, הרב אמנם לא מסתער עם הכוח הלוחם, אבל הוא נמצא במפקדת החטיבה וחשוף לכל המידע המבצעי. אני יכול להגיד לך כחלק ממטה הרבנות, שאנחנו יכולים להגיע דרך שרשרת הפיקוד לכל נקודה. אני יודע שהרב שיש לנו בקצה המבצעי מתואם האופן מלא עם המח"ט וכך פסיקת ההלכה שאנחנו מוציאים לא יושבת בבית המדרש עם 'המשנה ברורה', את זה יכול לעשות כל אחד. זה הערך המוסף שלנו. כך אנחנו מגיעים לפסיקה ההלכתית המדויקת ביותר". 

סא"ל הרב אהוד שוורץ

סא"ל הרב אודי שוורץ צילום: דובר צה"ל

"החייל יכול למצוא את כל ההלכות שרלוונטיות עבורו"

ענף הלכה כותב, עורך ומפרסם את המדיניות ההלכתית של הרבנות הצבאית. למשל, ספרי 'תורת המחנה' שמקיפים את כל 'אורח חיים' של 'שולחן ערוך'. עד היום יצאו שלושה כרכים והרביעי כבר בדרך. 

מעבר לשורת ספרי ההלכה בהם ניתן להעמיק, הרב אודי מספר על חומרים פרקטיים יותר שמופקים לקראת החגים: "יש חוברות במהדורת כיס, 'הלכה כסדרה', אין שם חידוש הלכתי אלא נגזרת מתוך הספר תורת המחנה. החייל יכול למצוא את כל ההלכות שרלוונטיות עבורו. יש חוברות לראש השנה, יום כיפור וחג סוכות. בנוסף יש חוברת קטנה על הלכות ארבעת המינים שמגיעה בתוך הקופסה של האתרוג אותה מקבל החייל. בכל מקרה, כל המידע אותו מקבלים החיילים נגיש באתר האינטרנט של הרבנות הצבאית דרך אתר צה"ל".

"התקשר אלי לאחרונה ר"מ מאחת ישיבות ההסדר עם שאלה על חייל שהשתחרר ממאסר בכלא הצבאי. הרב שאל האם אותו חייל צריך לברך ברכת הגומל, שכן אחד מאותם מי שצריכים לברך הגומל הוא מי שהשתחרר מבית האסורים. במקום להתחיל ולענות לו העברתי לו בוואטסאפ קישור לסעיף בתורת המחנה בתוך אתר צה"ל עם התשובה המפורטת".