חשש במערכת הביטחונית: חיל האוויר ישאר ללא מסוקי יסעור במשך שנה

חלם זה כאן: מבקר המדינה קבע שיש להוציא את היסעורים משימוש ב־2025, אך מסוקי ה־K יגיעו רק ב־2026. בחיל האוויר מנסים לגשר על הפער עם הארכת חיי המסוקים המיושנים, אף שנקבע כי הם מסכנים חיי אדם

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/11/21 07:44 ג בכסלו התשפב

חשש במערכת הביטחונית: חיל האוויר ישאר ללא מסוקי יסעור במשך שנה
מסוק יסעור, צילום: Ofer Zidon/Flash90

אם לא יימצא פתרון יצירתי בקרוב, מדינת ישראל צפויה להישאר ללא מסוקי יסעור במשך כשנה - כך נודע ל"ישראל היום". הסיבה היא ששני מסוקי היסעור החדשים הראשונים לא יגיעו לישראל לפני שנת 2026, ואילו מבקר המדינה קבע כי לא ניתן יהיה להאריך את חיי מסוקי היסעור המיושנים לאחר שנת 2025.

מערך היסעור המיושן הגיע לישראל בסוף שנות ה־60 ותחילת שנות ה־70. חיל האוויר הצליח שוב ושוב להאריך את חיי המסוקים, תוך שהוא מתריע על התיישנות המערך ודורש ממקבלי ההחלטות להאיץ את בחירת דגם המסוק החדש. בפועל, בשל בעיות המשילות והתקציב בשנים האחרונות, נדחתה ההחלטה על כלי הטיס החדשים בחיל האוויר, ורק בחודש פברואר האחרון התכנסה ועדת השרים להצטיידות ודנה בנושא. כך מפרסמת הבוקר (א') לראשונה, כתבת צבא וביטחון של "ישראל היום", לילך שובל.

הוועדה אישרה את תוכנית הרכש הגדולה של חיל האוויר, שתעמוד על כתשעה מיליארד דולרים מכספי הסיוע האמריקני, מבלי להיכנס לפרטים המדויקים. כמה ימים לאחר מכן, הודיע שר הביטחון בני גנץ כי הוא בחר ב"סופר יסעור", מדגם CH-53K ומתוצרת "לוקהיד מרטין", כמסוק התובלה החדש של צה"ל, ובעצם העדיף אותו על פני הצ'ינוק מתוצרת חברת בואינג.

ה"סופר יסעור" או בקיצור ה־"K" הוא המסוק המערבי המתקדם והכבד בעולם, שיכול לשאת משקל כבד של יותר מ־12 אלף קילוגרמים למרחק של 110 מיילים. יתרון נוסף הוא שמדובר בדגם חדש לחלוטין, ואורך חייו בשירות יכול להגיע גם ל־50 שנים.

בישראל מתכננים לרכוש 12 מסוקי K בשלב ראשון, ושישה נוספים בהמשך, בהתאם למגבלות התקציביות שאותן כרגע מנסים לפתור באמצעות הלוואות על חשבון כספי הסיוע האמריקני העתידיים. בפועל, מאז חודש פברואר האחרון ועדת השרים להצטיידות לא התכנסה שוב כדי לאשרר את העסקה, והיא טרם נחתמה סופית עם הפנטגון האמריקני.

https://www.youtube.com/watch?v=DtKEzIVMcgo
(מסוקי היסעור).