בבית היהודי דורשים רפורמה בתקציב התרבות

במפלגה טוענים כי 40% מתקציב התרבות בישראל מושקע בתל אביב בלבד. הרפורמה שמציעה המפלגה מבקשת לחלק מחדש את התקציב ולהשקיע את רובו דווקא בפריפריה

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 14/01/13 11:55 ג בשבט התשעג

בבית היהודי דורשים רפורמה בתקציב התרבות
justin.holton-cc-by, צילום: justin.holton-cc-by

בישורת האחרונה לפני הבחירות, ב“בית היהודי“ ממשיכים לשדר כי בכוונתם לעסוק בעניינים אזרחיים-פנימיים, ולא רק לעסוק בענייני ארץ ישראל. בימים האחרונים חשפו במפלגה תוכנית לרפורמה בתרבות בישראל, שתכליתה לחלק מחדש את תקציב התרבות - תוך העדפה לפריפריה.

במפלגה טוענים כי כ-40% מתקציב התרבות בישראל מגיע היום לתל אביב - ואליה בלבד. הרפורמה תחלק מחדש את תקציב מנהל התרבות העומד על למעלה מ-600 מיליון שקלים, לשלטון המקומי ובכך תיצור הקצאה צודקת ושוויונית יותר שתסייע לקידום הפריפריה.

כיום מוקצה התקציב על ידי מנהל התרבות, גוף בירוקרטי המעביר את התמיכות לגופים על פי שורה של קריטריונים. אופן הפעולה של גוף זה מנציח מציאות בה מרב ההקצאות, ובעקבותיהם יוזמות תרבותיות חדשות כמו גם מוסדות מבוססים מתרכזים במקום אחד. תוכנית התרבות מבקשת לשנות את שיטת התקצוב, ובעקבותיה את מפת התרבות של ישראל. במקום מנהל אחד, יחולקו כ-80% למחלקות תרבות בעיריות, מועצות אזוריות ומקומיות על פי מפתח שיכיר בגודלן היחסי מכלל האוכלוסיה, ובפרמטרים סוציו-אקונומיים. 20% הנותרים יוקצו על ידי ועדה מיוחדת למוסדות שלקיומם במתכונת הנוכחית ישנה חשיבות לאומית.

ב“בית היהודי“ מציינים כי החשיבות של תקציב התרבות חורגת בהרבה מגודלו בתקציב המדינה, ומצביעים על כך שלמוסדות תרבות ולחיי תרבות עשירים ישנו תפקיד מרכזי בשגשוג כלכלי.

ב-2012 חילק מנהל התרבות למעלה מ-640 מיליון שקלים בין מאות מוסדות נתמכים הכוללים תיאטראות, קרנות קולנוע וגופים בתחום הספרות, המחול והמורשת. אלא שבניגוד לכוונה המוצהרת של הממשלה המבקשת לסייע ולקדם את הפריפריה זוכה דווקא מרכז הארץ לעדיפות משמעותית בהקצאת כספים אלו. תל אביב בה חיים כ-5% מתושבי המדינה, זוכה ל-40% מתקציב התרבות של ישראל, מה שמנציח את מעמדה כבירת התרבות.

חלק מהמוסדות המצויים בתל אביב מהווים כשלעצמם מוסדות מתקצבים וקרנות, והריכוז הן של האדמיניסטרציה והן של הפעילות התרבותית המתוקצבת ישירות בעיר אחת רק מחזק את הכוח היחסי שלה הן כמוקד ליצירה, והן כמוקד עלייה לרגל ליזמים תרבותיים שנוטשים ומחלישים את הפריפריה. על השקעה של עשרות מיליארדי שקלים בתשתיות רכבת, כבישים ובניית עיר הבה"דים המיועדים לחיבור המרכז והפריפרייה, תוסיף תוכנית זו מאות מיליוני שקלים שיושקעו בתרבות ויצרו מוקדי משיכה אלטרנטיביים לאלו שבמרכז, שתוביל לרנסנס של יצירה ישראלית, לצד פריחה עסקית, תעסוקתית והתיישבותית.