אריה כץ

הרב יובל שרלו ראש ישיבת אורות שאול בתל אביב, וראש המרכז לאתיקה של ארגון רבני צהר

  • בעיקר אמונה

    שלום הרב כמה שנון, מצידי, ריך ה' רחת משנה את כל המשמעות. 1) אם הבנתי נכון, בספר הכוזרי הפילוסוף טוען שיש אלוהים אבל ההתערבות שלו מוגבלת. בזמן האחרון נראה לי שהוא צודק. אני ממש רוצה שמישהו יסתור אותו. איך עושים את זה? ניסים נסתרים? זה שאני נושמת בבוקר ושאר דברים? אולי הכל זה "הסיבה הראשונה" הזאת? 2)יש כל מיני מקורות יהודיים ובהם מופיעים שדים, רוחות ואסטרולוגיה. בקשר לשדים: יש אל אחד או 80000 דברים קטנים שמפריעים לו? בקשר לאסטרולוגיה: איך זה שר' עקיבא הלך לאיצטגנינים? זה לא כישוף? 3)מה זה המשיח? אני חושבת שזה אתר דתי- ציוני. הציונות הדתית מאמינה שהגאולה התחילה. אז מה החלק של המשיח בכל מה שקורה כאן עכשיו? אם אנחנו צריכים להביא את המשיח, למה אנחנו אומרים שאנחנו מחכים לו בכל יום ואף על פי שיתמהמה? אנחנו בעצמנו מעכבים אותו!!! ולמה כל העניין של עולם הבא ותחיית המתים לא מופיע בתנ"ך ובצורה חשודה במקצת מתחיל בתקופה שבה היהודים כבר רדופים ולא רואים שכר בעולם הזה? האם עולם הבא הוא מומצא? 4) מה אם כל ההבטחות לגאולה שניתנו בתקופת חורבן בית I / בניין בית II מכוונות לבית II ובכלל לא אמור להיות בית מקדש שלישי? תשובות שפונות לשכל ולא לרגש יהיו יותר מובנות. סליחה על הניסוח, הוא באמת לא מכובד אבל אני לא מצליחה לנסח אחרת.

    הרב יובל שרלו

    17/08/03 14:07

  • חופה

    שלום! ברצוני לשאול אם בזמן החופה, אם הכלה חייבת לשים עליה כיסוי ראש, או שזה לבחירתה.

    הרב יובל שרלו

    05/08/03 10:22

  • השבת טובה

    "כל אימת שעולה לדיון שאלה מוסרית, ובה אנו מבקשים לנקוט בעמדת המוסר הטבעי, עולה מאליה השאלה מהו אותו מוסר טבעי. שכן תמיהות גדולות קיימות על עצם השימוש במושג זה..."

    הרב יובל שרלו

    04/08/03 00:00

  • דין רודף

    האם מותר מבחינה הלכתית, ואם כן באילו תנאים, לפסוק לראש ממשלה דין רודף?

    הרב יובל שרלו

    28/07/03 08:34

  • אמרת? קיים!

    "ככל היוצא מפיו יעשה - ציווי ממוקד זה מדבר על יסוד מהותי בדמות האדם - על האדם לעמוד בדיבורו. אמת פשוטה זו הייתה צריכה להיות גורם מרכזי המעצב יחסי אדם ורעו..."

    הרב יובל שרלו

    21/07/03 00:00

  • פידיון הבן

    לאחר קיראתי מייל בעניין פידיון הבן אני עברתי בעבר הפלה מהריון לא רצוי. כעת אני לא נמצאת עם אותו אדם שאיתו עברתי את המקרה .היום אני נשואה בעתיד לילד או ילדה. ושאלתי היא האם במצב שיוולד בן זכר(הריון ראשון) יש אפשרות לעשות פידיון הבן? והאם יש אפשרות במצב כזה לעשות בכלל פידיון הבן. יש לציין שבן זוגי ואני מאוד רוצים לעשות פידיון הבן.

    הרב יובל שרלו

    17/07/03 04:22

  • הדרכת כלות וטבילה במקוה

    שלום רב ראשית אני שמחה שיש גוף כמותכם ועל כך תבואו על הברכה. שאלתי: ביתי מתחתנת בעוד כשבועיים. נאמר לה כי עליה ללכת לקבל הדרכת כלות. האם זו חובה? למיטב זכרוני הוקדשה לכך תכנית טלביזיה והובהר שאין חובה כזו. התחושה שלי כאם לכלה, היא קשה. נדמה לי שלא כל הכלות חייבות בהדרכת כלות ועצם החובה לעשות זאת מצד גוף חיצוני מאוד מקוממת. ביתי הבכורה כ. בחרה בגלל הדברים הללו, לוותר על שירותי הרבנות והתחתנה בחו"ל. ביתי א. כששמעה על כך בנוסף לצורך בטבילה במקוה, ( מתחילה להצטער על ההחלטה שלה. אז מה עושים? תודה מראש אמא של כלה יהודיה לכל דבר וענין

    הרב יובל שרלו

    16/07/03 03:22

  • הבו לנו עוד מחלוקות

    "הבו לנו עוד מחלוקות – על רבדים ועל תנ"ך בגובה הראוי, על קולך ועל בניין שלם, על ארץ ישראל ועל הגיור, על מפלגה פוליטית עצמאית או הליכה משותפת עם חילוניים..... על כל הנושאים החשובים באמת לחיינו האמוניים והרוחניים..."

    הרב יובל שרלו

    01/07/03 00:00

  • שברי כוס

    שלום רב ברצוני לשאול שתי שאלות: א.האם לפי ההלכה מותר להכין פמוטים כאשר בתוכם יצוקים שברי הכוס מהחתונה? ב.אבקש עזרה במציאת פסוק מפרשת השבוע לאמירה תחת החופה- אנו אבי וליאורה אדטו מתחתנים בט"ו באב,13.8.03 תודה מראש ליאורה

    הרב יובל שרלו

    30/06/03 14:30

  • פידיו הבן

    דחוף מאוד שלום, אני בהריון בחודשי האחרון לפני לידה. והרופאים אמרו לאחר בדיקה שיש לי בן. יש לציין שזהו ילדי הראשון. אצטרך לעשות לבני העתיד לבוא לעולמי פדיון הבן. הבעיה שבעבר עברתי הפלה ואמרו לי שאם עברתי מקרה כזה לא אוכל לעשות פדיון הבן ברצוני לברר עימכם בבקשה האם הדבר נכון ןמה אצטרך לעשות תודה

    הרב יובל שרלו

    25/06/03 02:07

  • נשים בפוליטיקה הישראלית

    השאלה היא מהי הסיבה ההלכתית שבעטיה המפד"ל לא הריצה נשים לכנסת בעשרים ואחת השנים האחרונות, עד לבחירות האחרונות? סביר להניח שיש סיבות הלכתיות האם ידוע לך מה הן? והאם אתה יודע מדוע במפלגות החרדיות אין כלל ומעולם לא היה? האם זה במקרה? מפני שהנשים בציבור שלהם לא רוצות את מוקדי ההשפעה?

    הרב יובל שרלו

    20/06/03 03:00

  • נשים בפוליטיקה הישראלית

    כן אני יודעת ראיינתי אותה והיא דווקא סיפרה לי שעשרים שנה לא היה מטעמים אידאולוגיים דתיים. אז מה בדיוק הסיפור?

    הרב יובל שרלו

    16/06/03 04:05

  • נשים בפוליטיקה הישראלית

    אני חושבת שזו גם מצווה והיא גם תלויה רק בארץ. האם יש בעיה שנשים דתיות תשתתפנה בהחלטות של המדינה בה הם חיות ותהינה חברות כנסת מן המניין?

    הרב יובל שרלו

    15/06/03 03:12

  • עזרה בחזרה בתשובה

    לא לפרסום האם תוכלו לייעץ לי או להדריך ישירות בחורה המעוניינת להתקרב אל היהדות (כלשונה) היא כבת 30 , גרה בתל אביב ועובדת משרה מלאה 5 ימים בשבוע האם יש פורום או מסגרת מתאימה ? תודה, יובל

    הרב יובל שרלו

    04/06/03 05:16

  • לא תסור

    בס"ד כידוע, קיימת בספר דברים בפרשת שופטים המצווה החשובה "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" מצווה זאת מהווה לדעתי בסיס ליהדות כולה ולכל אורח החיים היהודי מכיוון שמרבית היהדות, החוקים, ההלכות וההרחבות נכתבו בידי חכמים ומצווה זאת נותנת להם תוקף. בתורה שבכתב רשום בד"כ מעט מאוד "הלכה למעשה". התורה עצמה לפי הבנתי רשומה במין קודים ורוב ההוראות וההרחבות הם פירושים של חכמים. לדוגמא, כל השבת, מה מותר ומה אסור, מתוארת באמצעות כ-4 פסוקים מן התורה ואילו ניתן למצוא ספרי הלכה בעלי מאות דפים עם הלכות שבת. הנחת תפילין מתוארת באמצעות כ-2 פסוקים ובשולחן ערוך קיימות עשרות הלכות בנושא וכו'. פירוש מצווה זאת בהתאם לאיך שרבנים מציגים אותה כיום ולאיך שהיא מוכרת ביהדות הוא "החובה לשמוע לפסקי הלכה ולדברי חכמים" אולם, לאחר שקראתי בספר דברים את הפסוקים הרלוונטים למצווה, כמובן עם פירוש, הבנתי שהיא מופיעה בהקשר אחר לגמרי ובפירוש אחר לגמרי. להלן ההשוואה: מבוססת על ספר דברים, פרק י"ז פסוקים 8-13. איך המצווה מוצגת כיום על ידי רבנים ועל ידי היהדות: *מי צריך לשמוע? - עם ישראל *למי צריך לשמוע? - לפוסקי הלכה ולחכמים. לרב האישי. *באיזה מצב צריך לשמוע? - כל מצב *באיזה עניינים צריך לשאול ולשמוע? - כל עניין מהרגע שאדם קם בבוקר ועד שהוא נרדם. ואיך המצווה מוצגת על ידי התורה: *מי צריך לשמוע? - לפי הבנתי עם ישראל *למי צריך לשמוע? - לסנהדרין שנמצא בבית המקדש "וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר ה' אלקיך בו" "ובאת אל הכהנים הלוים ואל השפט אשר יהיה בימים ההם ודרשת והגידו לך את דבר המשפט" "ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר ה' ושמרת לעשות ככל אשר יורוך" מודגש כאן שהשופטים יהו במקום "אשר יבחר ה'" שכיום לצערנו לא קיים. *באיזה מצב צריך לשמוע? במידה ומדובר בעניין קשה לשיפוט שבית דין מקומי לא הצליח להכריע בו. "כי יפלא ממך דבר למשפט" "דברי ריבות בשעריך" לפי פירוש קסוטו: אם יזדמן דבר משפט שהוא יוצא מהכלל, עניין שקשה לדין בו. "דבר משפט שהוא נפלא, קשה לדייני המקום ואינם יודעים מה להחליט, ולכן יש חילוקי דעות בינהם ואין דרך להכריע" באיזה עניינים צריך לשמוע? בדיני נפשות, דיני ממונות ודיני טומאה וטהרה. "בין דם לדם בין דין לדין ובין נגע לנגע" בעיקר דיני מ

    הרב יובל שרלו

    04/06/03 05:14

  • להתמודד עם החיים

    "...כאשר אנו דנים באדם שנפל למצולות, אין אנו יכולים לדון אותו עד שנגיע חס ושלום למקומו. אין אנו יודעים לאילו תהומות פנימיים הוא צלל, ומה עוצמת הכאב שהוא חש, עד שסבר שאין הוא יכול לעמוד בו..."

    הרב יובל שרלו

    28/05/03 00:00