הבריאות שבהומור: איך משפיע הצחוק על איכות החיים בגיל השלישי?

"אדם לא מפסיק לצחוק משום שהוא הזדקן, הוא הזדקן משום שהפסיק לצחוק". האם יש קשר בין ההומור לבריאות בגיל הזיקנה, ואיך איכות חייהם של אנשים בגיל השלישי משתנה בעקבות הצחוק. עו"ד מירית הופמן בטור על השפעות הצחוק בחיינו

חדשות כיפה מירית הופמן 06/02/20 10:13 יא בשבט התשפ

הבריאות שבהומור: איך משפיע הצחוק על איכות החיים בגיל השלישי?
צילום: shutterstock

"סבתא בואי שבי איתנו וספרי לנו בדיחה" מבקשת מיה, הנכדה של גב' כהן.

"את יודעת, סבתא שלי היא הסבתא הכי מצחיקה בעולם", מספרת מיה לחברתה שירה מהגן..

ההומור הוא דרך אוניברסלית ויעילה ליצירת תקשורת בין בני אדם,הוא גם מהנה, מרפא ומרגיע ועוזר לבני אדם להתמודד עם מצוקות, מצבי לחץ ואפילו טראומות ואסונות.

בהתאם לפרופסור דוד גוטמן, "הצחוק מחזק את המערכת החיסונית, מעשיר את כמות החמצן בדם, מפעיל את השרירים, וגורם להרפיה עמוקה ממתח. הצחוק משמש תרופה בדוקה כנגד מרירות, מפח נפש ויאוש הוא גם מונע מחלות לב בכך שהוא משחרר כימיקאלים המרפים את כלי הדם". 

מחקרים רפואיים שנערכו לאחרונה בארה"ב הראו שהצחוק מפיג כעס אשר מהווה גורם חשוב בהיצרות כלי הדם. לכן אנשים הצוחקים מכל הלב לעיתים קרובות, נוטים פחות לחלות במחלות כלי הדם. יתר על כן, הצחוק הוא כלי המסייע לכל אדם, כל שכן בזיקנה, להתמודד ולהשתחרר ממועקות, כגון: בדידות, אובדן והתדרדרות החושים.

במחקר שנערך לאחרונה, באוניברסיטת חיפה בדקו את הקשר שבין הימצאותו של חוש הומור לבין בריאותם הפיזית והנפשית של אנשים מבוגרים (זקנים), על פי דיווחיהם הסובייקטיביים.  במקביל, דיווחו רופאי המשפחה של אותם מבוגרים על מצבם הבריאותי, הנפשי, והפיזי של המטופלים שלהם והעריכו את רמת חוש ההומור שלהם.

תוצאות המחקר הצביעו על קשר חיובי חזק ומובהק, שנמצא בדיווחיהם של אותם המבוגרים, בין הימצאותו של חוש הומור לבין רמת בריאותם הפיזית והנפשית של המשתתפים: ככל שהמבוגר דיווח על רמות גבוהות יותר של חוש הומור כך תיאר את רמת בריאותו הפיזית כגבוהה יותר. רופאיהם של אותם המבוגרים דיווחו על רמות בריאות נמוכות בהרבה מאלו שלגביהן דיווחו המבוגרים המטופלים על ידם. הערכתם את רמת חוש ההומור של הזקנים היתה דומה מאוד לזו שעליה דיווחו המבוגרים עצמם.
 

צילום: shutterstock


מתוצאות המחקר הסיקו כי חוש הומור הינו מנגנון התמודדות עם אירועי חיים שליליים ומצבי בריאות וחולי מסוגים שונים.  צחוק הוא גם דרך נהדרת להתקרב לדור הצעיר, בייחוד כיום כאשר הרבה סבים וסבתות לאחר גיל הפרישה מבלים שעות רבות יותר עם הדור הצעיר, על מנת להקל על העומס המוטל על המשפחה, שבה גם הבעל וגם האישה עובדים בהיקף מלא בתפקידים מחייבים.

הזקנה היא כבר לא השד האיום שהייתה בעבר, והיום כבר יש מגוון רחב של סיבות לחייך ולצחוק, גם כשהשיער כבר אפור והשרירים קצת עייפים. כך בעצם לא רק שהחיים שלנו מוארכים בגלל ההומר אלא שזו טקטיקה נהדרת להתקרב לדור הצעיר במשפחה- win-win  לכולנו!

ולסיום, אשתף במדבקה שיש לי על המקרר: "אדם לא מפסיק לצחוק משום שהוא הזדקן, הוא הזדקן משום שהפסיק לצחוק".

מירית הופמן, עו"ד לתכנון פיננסי ולגיל השלישי
 

לטורים נוספים