לעבור את המעבר בהצלחה

בעוד כמה ימים תחל שנת הלימודים וכל הילדים יחזרו לבתי הספר, הגנים והמעונות, לקטנטנים שהיו צמודים אלינו כל התקופה האחרונה יכול להיות קשה במיוחד המעבר, רויטל הניג שניר עם כל הטיפים כדי לעזור להם ולנו לעשות את המעבר בשמחה

חדשות כיפה רויטל הניג שניר 29/08/19 17:54 כח באב התשעט

לעבור את המעבר בהצלחה
צילום: shutterstock

כל מעבר הוא התמודדות. יש ילדים שההתמודדות יותר פשוטה להם ויש ילדים שכל מעבר בשבילם הוא קושי. מעבר למסגרת לאחר שהות בבית טומן בחובו התמודדות ואתגר הן להורים והן לתינוקות.

לקראת החזרה ללימודים ופתיחת השנה בבתי הספר, הגנים והמעונות, כתבתי מספר עקרונות שיכולים לעזור לנו ולתינוקות שלנו במעבר למסגרת החדשה:
לתת ביטחון בנוכחות שלנו בזמן שאנחנו ביחד ולא לנסות "להרגיל" תינוק להיות עצמאי או לבד גם בבית. כשאני עם התינוק שלי- אני מחזקת אותו בעצם נוכחותי, תינוק לא צריך להתרגל להיות לבד או עצמאי.

לתת ביטחון ביכולת שלי לשמוח במסגרת החדשה ובמעבר למסגרת. הרבה פעמים המעבר הוא הכרח המציאות (או הכרח חשבון הבנק...) ויש קושי להיות שמחים במעבר, כדאי להיות מודעים לרגש שלנו בתוך המעבר ולתת לו מקום ואם יש צורך גם להיעזר באיש מקצוע על מנת להגיע למעבר שמחים ורגועים יותר. הביטחון הוא גם במיינד וברגש הפנימי שמוקרן החוצה וגם במילים כמו "נלך לגן דובדבן וזה הגן הכי טוב שיש!" או "אנחנו הולכים היום לגן וחדוה המטפלת תשמור עליך ויהיה לך שם שמח וטוב".

להיות ביחד כמה שיותר במסגרת עצמה לפני המעבר. להכיר את הדרך לגן, את הכניסה, את המשחקים, את החצר. אם אפשר מבחינת המסגרת ממש להיות שם עם התינוק ביחד ולשחק איתו, להחליף לו שם חיתול וכדומה. אם התינוק יונק כדאי להניק בגן, השהות בגן עוזרת לאם לייצר נוגדנים שמתאימים למקום וכך לעזור לתינוק לפתח מערכת חיסונית חזקה יותר.

צילום: shutterstock


לקיים פרידה מסודרת שחוזרת על עצמה- לא לברוח! גם אם זה נראה יותר קל ופחות בכי כי לרגע המטפלת הסיחה את דעתו חשוב מאוד לקיים פרידה קצרה כמו "רן מתוק, אימא עכשיו הולכת ואתה נשאר עם חדוה המטפלת שתשמור עליך ותעזור לך במה שאתה צריך ואני אחזור בצהריים לקחת אותך" חיבוק נשיקה וביי ביי עם היד. עדיף תינוק שיודע שאימא הולכת והוא בוכה ומתנגד לפרידה מאשר תינוק שלא יודע מתי אימא הולכת ולא בטוח בנוכחות הטבעית של אימא כשהיא נמצאת.
ברגע הפרידה להשאיר את התינוק בידיים של המטפלת, לא להשאיר תינוק תלוש. תינוק זקוק לדמות בוגרת שתיתן לו מענה פיזי ורגשי ושהוא יידע מי הדמות הזאת, אנחנו בעצם מעבירים את "שרביט ההתקשרות" ממני האימא אל המטפלת וחשוב לקיים מעין טקס מעבר ממני אליה, שיהיה ברור לתינוק שלי מי עכשיו תיתן לו מענה.

כמובן שאלו דברים כלליים ולכל גיל ושלב התפתחותי יש את הדגשים שלו, חלק גדול מדברים אלו נלקחו מהסדנה האינטרנטית שלי "מעבר לגן עירייה כהזדמנות למפגש עם הילד שלי" שמתאים בעיקר לגילאי 3 שנים אבל עם העקרונות האלו אני בטוחה שכל משפחה תעשה כחכמתה.

שיהיה מעבר נעים ומלא בטוב ובשמחה.

לטורים נוספים