שמעתם על טרנד "תמנון לכל פג"? עכשיו הוא חשוב יותר מתמיד

פרויקט "תמנון לכל פג" החל בדנמרק והתפשט לעשרים וחמש מדינות בעולם, כולל גם בישראל. הערך הכפול שהוא מספק גם עבור התינוקות הפגים, וגם עבור הסורגים עבורם. מקבל משנה תוקף בימי הקורונה, בהם אנשים מחפשים לחוש משמעותיים יותר, כלפי עצמם וכלפי החברה

חדשות כיפה מירית הופמן, עו"ד 15/10/20 11:27 כז בתשרי התשפא

שמעתם על טרנד "תמנון לכל פג"? עכשיו הוא חשוב יותר מתמיד
תינוק פג, צילום: shutterstock

גמילות חסדים-זו אחת מהתכונות החזקות הטבועות אצל הוריי. לכן, כאשר אמא שלי סיפרה לי באחת מהשיחות שלנו, כי היא נרשמה להתנדבות בעמותה העוזרת לבני הגיל השלישי אשר מבודדים כעת באמצעות קיום שיחות עידוד טלפוניות, לא התפלאתי בכלל.

רק כדי להבהיר, ההורים שלי בני שבעים פלוס, בני הגיל השלישי בעצמם, ולא ממש יוצאים מהבית מאז פרוץ הגל הראשון של הקורונה. "אם אני יכולה דרך שיחת טלפון יומית, לעשות טוב למישהו אחר, ולהפיג ולו במעט מן הבדידות בה הוא נמצא, אז למה לא", והוסיפה, "גם ככה אני בבית, אז למה לא לנדב מזמני למשהו טוב?". למה לא באמת?

לאה, לקוחה לשעבר, כבר חודשים רוטנת על הבנות שלה שלא מתייחסות אליה מספיק, "דווקא עכשיו כשאני תקועה בבית, וזקוקה להן יותר מתמיד", היא נעלבה מהן כל כך, שעלתה אצלה המחשבה לשנות את הצוואה ולהדיר אחת מהן. דווקא היא התקשרה לבשר לי בשמחה, שהחלה לסרוג תמנונים לפגים בבתי חולים, במסגרת פרויקט התנדבותי ארצי שהחל לתפוס תאוצה.

"רתמתי את כל החברות שלי לסיפור הזה", סיפרה לי בהתרגשות, "וכולנו יושבות עכשיו לסרוג. את לא מבינה כמה כיף לקום בבוקר עם מטרה. המחשבה שאני יכולה לעזור לפג להתפתח דרך הסריגה שלי, עושה לי חשק לסרוג עוד ועוד. במיוחד עכשיו כשאין לי הרבה מה לעשות ואני לא יכולה ללכת לשום מקום". לאה מצאה משמעות חדשה וכיוון בחייה. ועל הבנות היא הפסיקה להתלונן.

פרויקט "תמנון לכל פג" החל בדנמרק והתפשט לעשרים וחמש מדינות בעולם, כולל גם בישראל. הצוותים הרפואיים מסבירים, כי הבובות משרות שלווה על התינוקות, וגורמות להם למשוך בזרועותיהן, אשר מזכירות להם את חבל הטבור של אימם, במקום בצינורות האינקובטור. מה שכמובן מגביר אצלם את תחושת הביטחון שכה חסרה להם.

יש כל כך הרבה דרכים  לתרום. הרי כל אחד מבני הגיל השלישי צבר מומחיות מסוימת בתחום עיסוקו, או בכלל במשך השנים. למה לא לנצל את המומחיות הזאת כדי לעזור לאנשים אחרים להרוויח מהניסיון שצברתם? ניתן לעשות זאת דרך העמותות השונות, דרך העיריות או באופן פרטי.

אין דבר מספק יותר מאשר לעזור ולתרום כדי להרגיש משמעותי. פעולת ההתנדבות עושה טוב לכולם, לאלה המקבלים אותה ועוד יותר לאלה שעושים אותה. פעילות התנדבותית מסייעת בהפחתת מתח, ועוזרת להילחם בדיכאון. חוקרים גילו, על ידי מדידת ההורמונים ופעילות המוח, כי להיות מועיל לאחרים, מספק הנאה עצומה. ככל שאנחנו נותנים יותר, אנחנו מרגישים יותר מאושרים.

כאשר מרגישים משמעותיים זה משפיע על הרגשת השייכות, הביטחון העצמי, ומחזק את תחושת הקהילתיות. מחקרים מצאו, כי לאנשים מתנדבים יש שיעור תמותה נמוך יותר מאשר אלה שאינם. ההתנדבות יכולה גם להפחית את הסימפטומים של כאב כרוני ולהפחית את הסיכון למחלות לב.

עלינו להפנים, שהקורונה תישאר עימנו כנראה עוד זמן מה. לכן, חשוב למצוא תעסוקה במגבלות הקיימות, במיוחד לבני הגיל השלישי אשר מוגבלים כרגע יותר מכולנו. זו ההזדמנות נהדרת להצטרף לעשייה התנדבותית.

בפתח הסתיו והחורף, כשהלילות מתארכים ואין כל כך חשק לצאת מהבית, הבת שלי ואני כבר הוצאנו את המסרגות והצמר, והתוצאות לפניכם. מה איתכם?

תמנון לכל פג

תמנון לכל פגצילום: מירית הופמן

תמנון לכל פג

תמנון לכל פגצילום: נילי רייף

תמנון לכל פג

תמנון לכל פגצילום: נילי רייף

 

 

מירית הופמן, עו"ד - מומחית בתכנון בין דורי וליווי משפטי ואישי לגיל השלישי.

לשאלות בנושאים משפטיים העוסקים בגיל השלישי, ניתן לפנות בכתובת המייל mirit@lawmirit.com.

 

לטורים קודמים