תלמידי החמ"ד לוקחים אחריות

נציגים מכל התיכונים הדתיים, הישיבות והאולפנות, השתתפו בועידה ראשונה מסוגה שנועדה לקבל החלטות על עתידו של החמ"ד. התלמידים עסקו, בין היתר, גם בחינוך בעידן האייפון והידוק קשרים עם חילונים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 07/02/13 13:43 כז בשבט התשעג

תלמידי החמ"ד לוקחים אחריות
יחצ, צילום: יחצ

אמש (ד‘) התקיים כנס ראשון בו התכנסו נציגים מכל התיכונים הדתיים, הישיבות התיכוניות והאולפנות בישראל, על מנת לדון ולקבל החלטות בנוגע למספר נושאים חשובים בחינוך הדתי בישראל. חינוך בעידן האייפון וקשר בין דתיים לחילונים היו רק חלק מהנושאים שעלו לסדר היום.

כל כיתה בחינוך הדתי בישראל נדרשה לדון בנושאים הבוערים הללו ולקבוע בוועידה כיתתית את החלטותיה. לאחר מכן התקיימה וועידה בית ספרית, וועידה מחוזית ואמש התקיים האירוע הגדול, במוקדים שונים לבנים ולבנות, שהכריע את צעדי החמ"ד לשנתיים הקרובות. הרעיון אומר כי בשנה הראשונה תלמידי החמ"ד יקבעו את ההחלטות ובשנה השנייה מנהלי החמ"ד ותלמידיהם ידרשו גם לבצע.

"'חייה ותן לחיות' זה משפט שסותר אמונה דתית לדעתי והחינוך הדתי בא לשנות ולהשפיע כי בני נוער יכולים להשפיע", אומר ציון עזרא, אחד הצירים בוועידה ונציג ישיבת אלישיב מהעיר לוד. עזרא היה שותף בוועדת "יחד שבטי ישראל" שכאמור עסקה בקשר שבין דתיים לחילוניים. "שאלנו מדוע אין קשר בין חילונים לדתיים? וניסנו להציע רעיונות לחיזוק הקשר הזה", מספר עזרא, "יחד הגענו למסקנה כי בכל מפגש בין דתיים לחילוניים מדברים רק על השונה ומתווכחים במקום לדבר על המשותף. הצענו לקיים החלפות תלמידים בין בתי ספר דתיים וחילוניים כדי שנבין זה את חייו של זה ונשבור את הריחוק בינינו".

("לשבור את הריחוק מול החילונים", התלמידות בוועידה. צילום: יחצ)

נראה כי בוועדות התלמידים, אותן ליווו אנשי חינוך, ידעו לחשוב על הכל ולהיכנס גם לפרטים הקטנים. "הבנו שתיתכן השפעה דתית על תלמידים ולכן קבענו שהמורים יהיו אלה שיחליטו מי יתחלף ויעבור לבית ספר חילוני ומי לא לפי מידת התאמתו לדבר", מסביר עזרא, "גם לנושא הצניעות נתנו את הדגש והחלטנו כי מוטב לבצע את ההחלפות בתקופת החורף כדי שתתקיים אווירה צנועה יותר".

אחד היתרונות החשובים שיצרו בחמ"ד הינה וועידה שלא רק מכתיבה התנהלות מערכתית כי אם יוצרת מצב בו תלמידים מקבלים על עצמם התחייבות בנושאים חשובים כמו תפילה וצדק חברתי. "זה לא רק שאתה מדבר עם התלמידים אלא אתה גם משתף אותם והם אלו שמחליטים ומקבלים על עצמם", אומר אברהם ליפשיץ, ראש מנהל החינוך הדתי, שמתקשה להסתיר את התרגשותו נוכח הצלחת היוזמה החדשה. "הם אומרים 'הנה סומכים עלינו ומאמינים בנו', 'יש לנו כוח השפעה' ואין דבר גדול מזה שתלמיד מקבל על עצמו וזה חינוך אחר לגמרי. בשנה שעברה בחרנו נציגים והם החליטו אילו נושאים להעלות. הבאנו חומר עיוני והתנענו תהליך בתוך משרד החינוך. ל'הקהל' יש אמירה חזקה מאוד, כשהולכים עם הנוער בצורה שלמה הוא מתגלה באידאליסטיות שלו ואתה מגלה שיש לנו נוער נפלא".

אברהם, עד כמה החלטות התלמידים באמת יתממשו בפועל?

"ההחלטות הם רק הפתיח, אנחנו נעלה אותן על נס ונביא אותן לידי ביטוי. אנחנו רואים בהם שגרירי החינוך הדתי, יש פה תנועה של הנוער שקורא לעשות ואני רוצה להיות בטוח שזה ימשיך. אני רוצה לדאוג שהוועידה אכן תתניע דברים חדשים ובהעצמה ארצית בכל מערכת החינוך. יש כאן בשורה טובה מאוד".

מהן ההחלטות שקיבלו על עצמם תלמידי החניך הדתי אשר להבטחת ליפשיץ יתממשו כבר בשנה הבא? בנושא "דור המסכים" קראו תלמיד החמ"ד ל"שימוש מושכל במסכים תוך שימת גבולות וצריכת מידע מבוקרת". תוך כך החליטו כי בתי הספר יקיימו סדנאות מיוחדות בשיתוף ההורים לעידוד צריכת מסך נכונה, תוספת של פעילויות פנאי אלטרנטיביות ובין השאר של התנדבות וחסד, שידרוג אתר נוער החמ"ד שיהווה אלטרנטיבה חיובית וערכית.

בנוגע לקשר בין דתיים וחילוניים, "יחד שבטי ישראל", קראו התלמידים "ליצירת קשר ובניית שפה משותפת בין תלמידי החמ"ד ולבין תלמידי החינוך הממלכתי". למימוש קריאה זו החליטו התלמידים ליצור בריתות בין בתי ספר חילוניים ודתיים ולקיים מפגשי קבועים של טיולים ושבתות סמינר, פעילות התנדבותית משותפת, יצירה משותפת בתחום הקולנוע התיאטרון ועוד, והקמת קבוצת מנהיגות צעירה משותפת שיגיעו להחלטות נוספות בתחום.

בתחום הצדק החברתי החליטו תלמידי החמ"ד להקים "שגרירים של חסד" בכל בתי הספר עליהם יהיה לארגן באופן קבוע פעילויות התנדבות גם בחופש הגדול, הקמת ארגון ארצי בשיטת "תעביר את זה הלאה", הפחתת עלויות של טיולים שנתיים ואירועים.

בנושא האחרון בו נדרשו תלמיד החמ"ד לטפל הוא נושא התפילה במסגרתו קראו "לחזק את מעמדה של התפילה כגורם משמעותי וחוויתי בסדר יומי של כל אחד מאיתנו". על פי החלטת התלמידים בתי הספר יחד עם מועצות התלמידים יהגו תכנית עבודה שנתית בנושא התפילה אשר במסגרתה יקיימו "יום תפילת רבים" שנתי כמו גם מסע תפילה של סיורים בבתי כנסת מיוחדים וקברות צדיקים. עוד החליטו התלמידים לקבוע זמן מיוחדים בו תתבצע "הכנה לתפילה" בנוסף לימי עיון בנושא תפילה לקראת החופש הגדול.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il