נייר עמדה הלכתי לבנט: כמה תלמידים צריכים להיות בכיתה לפי התורה?

יש הבדל בין החינוך הפרטי לציבורי והגמרא קובעת בדיוק על חשבון מי זה צריך להיות. נייר עמדה הלכתי שהוגש לשר בנט מציג כמה קבעה התורה צריכים להיות בכל כיתה

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/09/16 19:04 יא באלול התשעו

נייר עמדה הלכתי לבנט: כמה תלמידים צריכים להיות בכיתה לפי התורה?
ChameleonsEye / Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

עם פתיחת שנת הלימודים הוציא פרויקט לימוד התורה הרמב"ם היומי נייר עמדה בו פירוט על כמות התלמידים הרצויה בכל כיתה על פי חז"ל והמקורות. אמנם, רפורמת הכיתה הקטנה של משרד החינוך יצאה לדרך אך עדיין לא הגיעה לכדי 25 תלמידים בכיתה כפי שטענו חז"ל: "אמר רבא: מספר התלמידים למלמד - עשרים וחמישה ילדים, ואם ישנם חמישים - ממנים שני מלמדים, ואם ישנם ארבעים, ממנים עוזר הוראה, ומקבלים לשם כך סיוע מבני העיר" (בבא בתרא כא).

נייר העמדה, שהועבר ליו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי מש"ס ולשר החינוך נפתלי בנט, קובע גם כי לפי הגמרא יש גבולות חובה על מקורות המימון של מערכת החינוך מצד התשלום המוטל על הציבור וכי חז"ל משרטטים את הגבול בין חינוך פרטי לחינוך ציבורי. כיתה הכוללת עד עשרים וחמישה תלמידים, היא למעשה חינוך פרטי וככזה הרי שהוא מוטל על כתפי ההורים. לעומת זאת, אם מדובר בכיתה העולה על מספר תלמידים זה, לפנינו מערכת חינוך ציבורית שעל מקורות המימון שלה אמון הציבור כולו, אם ירצו ואם לאו.

מנכ"ל הרמב"ם היומי זיו הדזל ציין כי "אנחנו רואים שוב ושוב עד כמה רלוונטים ואקטואלים הם דברי חז"ל. עם פתיחת שנת הלימודים יצאנו עם נייר עמדה זה על מנת להשפיע באמת על מערכת החינוך הישראלית לאור התורה ודברי חז"ל שהבינו כמובן עד כמה חשוב לתת לילדים ולתלמידים חינוך ראוי."