טיפים לסטודנט המתחיל

לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית, אספנו עבורכם את מיטב הטיפים, שיכינו אתכם להתחלה "רכה" וילוו אתכם כל הדרך אל התואר

חדשות כיפה ד"ר אביחי קלרמן 10/10/13 10:26 ו בחשון התשעד

טיפים לסטודנט המתחיל
shutterstock, צילום: shutterstock

סיימת תיכון, למדת בישיבה או במדרשה, לחמת בצבא והנה הגעת למכללה או לאוניברסיטה וכאן הדברים עובדים קצת אחרת. כדי להקל עליך את ההתחלה באקדמיה ריכזנו כאן כמה טיפים ורעיונות שאספנו מסטודנטים ומרצים המסתובבים במסדרונות שאותם תחרוש בשנים הקרובות עד לסיום התואר הנכסף.

ההתחלה - כדי לחסוך בזמן ואי נעימות של איחורים, כדאי להקדים ולהכיר פיזית את המוסד בו תלמד, הכיתות, הספריות, הקפיטריה, משרדים שירותים וכו'. איך נח להגיע בבוקר לקורס הראשון, ובחזרה בסיום יום הלימודים, מצא מהר את החברים איתם תוכל להגיע ללימודים ומהם. ברוב המוסדות ניתן להחליף קורסים בשבועיים הראשונים, נצל זאת כדי לבחור את הקורסים הרצויים והחליף את אלה שלא אהבת. כדאי להיות נוכחים ופעילים בשיעורים הראשונים, כדי להבין את הציפיות והדרישות של המרצה.

איך לבנות מערכת שעות - הסמסטר הראשון הוא זמנה של ההסתגלות. כדאי להתמקד בקורסים הבסיסיים ובקורסי החובה, להשאיר את הסדנאות ואת קורסי הבחירה לסמסטרים הבאים. מומלץ לקחת את קורסי האנגלית שנועדו להשיג את הפטור כמה שיותר מוקדם, כדי לסיים איתם ולהתפנות לקורסים האחרים. אין צורך לחשוש מ"חלונות" במערכת (אותן שעות ריקות במהלך היום ללא שיעורים) - אלו יכולים לשמש להירגעות ב"פקולטה למדעי הדשא והחבר'ה" או לביקור בספרייה למשקיענים מביניכם.

איך לאסוף חומרים - כדאי להתחיל ולסכם בקורסים, זו הדרך הטובה ביותר לגלות שהקורס מעניין, כך גם תוכל ללמוד מה עיקר ומה טפל אצל המרצה שעומד מולך. מומלץ להתחבר להוא עם המחשב הנייד, אחרי שווידאת שהוא "מסכם כרוני". נסה לבדוק מי כבר למד את הקורס בעבר, רבים מהמרצים לא משנים תכנים בצורה מהותית משנה לרעותה. בוודאי תשמח לדעת כי גם המבחנים חוזרים על עצמם, שהרי אותו אדם מחבר אותם.

איך ללמוד למבחן - ראשית אל תתפתה להקשיב לאחרים, עברת מספיק מבחנים עד היום. אתה ורק אתה יודעים איך הכי נכון לך ללמוד ולהצליח. שיטת למידה נכונה היא דבר מאד אינדיווידואלי, מה שמתאים לחברך לא בטוח שיתאים לך. שנית, כדאי לברר מה נדרש לדעת לקראת המבחן ובאיזו צורה עליך להביע זאת: שאלות פתוחות, סגורות מושגים וכו'. בקיצור כדאי להשיג מבחנים משנים קודמות.

ספרייה - המקום בו מרוכזים החומרים והידע לא רק שלך, אלא של חבריך לספסל הלימודים, וכן גם של המרצים שלך. הספרנית הטובה תוכל לייעץ לך מה חשוב לקרוא ואיך, רעיונות לחומרים לצורך עבודות ומטלות ועוד. נסה למצוא את הפינה השקטה והנכונה בה תוכל ללמוד ולבלות מידי פעם את החלונות שלך במערכת.

ללמוד מה שמעניין או מה שקל יותר - קל הוא דבר יחסי מאד, אבל מה שמעניין אותך ואתה אוהב, קל לך לעשות וללמוד. התרכז במה שמעניין אותך, אם זה הנושא החומר בקורס ואפילו אישיותו של המרצה.

מבחנים או עבודות - מה עדיף? -שאלת מליון הדולר. בדוק עם עצמך האם אתה כותב ביעילות ובצורה רהוטה, ובעיקר האם אתה מצליח לסיים עבודת. אם כן, בדוק עד כמה המרצה שלך מתקן עבודות מנחה ביעילות וחשוב לא פחות איך הוא במתן ציונים לכותבי עבודות אצלו.

קורסים מרוכזים או סימסטריאליים? רבים נוטים לקצר הליכים ולבחור קורסי קיץ, או קורסים מרוכזים, כדי לסיים במהירות חובות. אך אליה וקוץ בה, הלמידה וההוראה האינטנסיבית היא פחות יעילה, כי האדם אינו מכונה והמח האנושי זקוק להפנמה איטית. אם באת גם ללמוד ולא רק לקבל תואר, כדאי לשקול בזהירות את היחס בין הקורסים הרגילים למרוכזים.

עדכונים - ברוב המוסדות המידע מועבר לסטודנטים באמצעות מסרונים ו/או אי-מייל, חשוב שכתובת המייל שלך ומספר הסלולר יהיו מעודכנים במחשבי המוסד, על מנת להתעדכן בתדירות יום יומית. לא כדאי לפספס הודעות על ביטולי שיעורים, שיעורי השלמה, הודעות המרצים, שביתות ועוד. מומלץ להתעדכן גם דרך החברים ללימודים. לכן רצוי ליצור קשרים, לאסוף מספרי טלפון של השכנים בכל קורס, ללמוד ביחד למבחנים ולעזור כשצריך.

למידה מקוונת - ברבים מהמוסדות ניתן ללמוד קורסים בלמידה מרחוק דרך רשת האינטרנט, בדוק אם זו למידה המתאימה לך. הדבר מצריך משמעת עצמית גבוהה ועמידה במטלות מרובות, לעומת הקורס הפרונטאלי. כדאי לדבר עם קודמים לפניך שהצליחו לסיים את הקורס בו אתה מעוניין, כדי לבדוק אם למידה כזו כדאית לך.

לסיכום - מטרתך היא ללמוד אבל לא פחות מכך לסיים את התואר! תואר טוב הוא תואר גמור. ברר היטב את חובותיך מראש והשתדל לדעת מעת לעת מה מצב חובותיך לתואר, תכנן את התקדמותך לקראת סיום וקבלת התואר. זכור את דברי החכם "אין חכם כבעל ניסיון", מצא את מי שהתנסה כבר בקורסים שבחרת ושאב ממנו את מלא המידע שיש לו לתת לך ועשה בו שימוש מושכל.

הכותב הינו מרכז החוג לחינוך והוראה במכללה האקדמית הרצוג