המירוץ למיליון מציג: משפחה חדשה

כאשר שבוע אחרי שבוע רואים על פני המסך בידור השולח מסר סמוי המאתגר את המשפחה המסורתית, משהו עמוק מחלחל לכולנו.

חדשות כיפה הרב רפי אוסטרוף 30/03/15 10:42 י בניסן התשעה

המירוץ למיליון מציג: משפחה חדשה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

אני כותב שורות אלו בדקות האחרונות של המירוץ למיליון. למי שלא מחובר לאותו מכשיר, רבים רבים בחברה הישראלית עקבו אחרי מירוץ טלוויזיוני בדרך למיליון ₪.

לכאורה, ריאליטי בידורי פשוט ממכר. בפועל מסר לגמרי אחר.

לגמר הגיעו 3 זוגות. זוג הומואים, איש ואישה שאינם נשואים זה לזה, (אלא האישה נשואה לחברו הטוב של בן הזוג למירוץ), וזוג בנות חברות דתיות לשעבר.

זה לא היה מירוץ תמים. יוצרי הסידרה ביקשו לחנך מחדש את החברה הישראלית באוריינטציה של המשפחה החדשה. כאשר שבוע אחרי שבוע רואים על פני המסך בידור השולח מסר סמוי המאתגר את המשפחה המסורתית, משהו עמוק מחלחל לכולנו. גם אם הילדים שלכם אינם חשופים לתכנים מעין אלו, אף אחד מאיתנו לא חי באי בודד. כולנו חלק מהחברה הישראלית, ושיח שנהיה רווח בחברה הכללית, מהר מאד נמצא במרכז של הציבור הדתי.

התלבטתי איזה מהזוגות שולח מסר מאתגר יותר למשפחה הנורמטיבית. זוג גברים שהם הומואים (אך לא "בני זוג" בחיים האמיתיים), איש שיוצא למסע ארוך עם אשת חבירו או שתי בנות דתיות לשעבר המופיעות בדרגות שונות של חוסר לבוש על המסך בכל הופעה.

כל אחד מהזוגות הציב אתגר קשה בפני המסרים שלאורם אנו מנסים לחנך את ילדינו. האתגר של זוגות חד מיניים הוא ברור וכל משפחה וכל קהילה מתמודדת אחרת. יש עוד הרבה מה להאריך בנושא זה, אבל הוא נדון כבר באינספור מאמרים, אז לא נאריך בזה כאן. רק הערה אחת: לפני כעשור אף מורה לא היה אומר את המילה: "הומו" בתוך כיתה או הורה לילדיו. היום הם כבר כאן בכל מקום ובכל תוכנית וכבר אי אפשר להתעלם. הזוג החד מיני בתוכנית עשה שירות מעולה עבור הקהילה הלהטבי"ת כיון שראו אותם כאחד הזוגות הטובים והתומכים במירוץ. זהו. הם כבר בני אדם רגילים ללא קרניים, ולא נצליח למכור לילדינו שהם "אחרים". עכשיו עלינו להתמודד עם המסר הערכי של משפחה חד מינית בלי להשתמש בכינויי גנאי, אלא עם העניין עצמו.

זוג הבנות הדתיות לשעבר (כך הן הוצגו על ידי התוכנית) העבירו מסר שאפשר לעזוב את היהדות, להישאר נחמדות ואף לדבר על אלוקים ועל אמונה יותר מכל מתמודד אחר.

אך אני חושב שהאתגר הגדול ביותר הגיע דווקא מהזוג המנצח - שי ושני. אנו מנסים לחנך את ילדינו לחשיבות של שלימות המשפחה. איש אחד נושא אישה אחת והם נשארים נאמנים זה לזה לכל ימי חייהם. איך אפשר לעשות את זה? בין השאר על ידי שאנו מחנכים להרחקות שונות בין המינים: איסור נגיעה, איסור ייחוד ועוד. אלו אמורים להבטיח שאף אחד מאיתנו לא יעבור את מפתן האיסור עצמו. במשך כל שנות הנערות, אנו חוזרים ומשננים לילדינו על החשיבות של "לשמור" ואם לא נשמור על הגבולות, אז בטוח ניכשל בדבר האמיתי. והנה מגיע זוג שכל אחד מהם נשוי לאדם אחר. במהלך המירוץ הם לא פסקו ממגע גופני זה עם זה, ישנו באותו חדר, אך הצהירו חזור והצהר שביניהם לא קרה כלום. בין אם להאמין להם או לא, התוכנית ניפצה בפנינו את הקדוש ביותר: הבלעדיות של אישה לבעלה ואיש לאישתו.

מה אנחנו עושים עם זה? אני סבור שהאתגר החשוב והקשה ביותר של דורינו הוא שלימות המשפחה. אני מאמין בכל ליבי שכל איש וכל אישה יכולים לחיות בזוגיות טובה וכל ילד בעולם ייטב לו אם יגדל בבית של אבא ואמא אוהבים. איך אנו מממשים את זה, כאשר רעיון זה מותקף מכל עבר? הדרך היחידה שאני מכיר זה חינוך. וראש וראשון, חינוך של ילדים על ידי ההורים שלהם. ולשם כך, צריך לדבר. לקחת את מה שהחברה זורקת לעברינו, ולהשתמש בהם כטריגרים מעולים לשיחה על הערכים שלאורם אנו רוצים וצריכים לחנך את עצמינו.

חג פסח הוא חג משפחתי מאד. המהות של ליל הסדר היא המשפחה שיושבת סביב שולחן ומעבירה ערכים יהודיים מדור לדור. המשפחה היהודית יושבת בבסיס העם היהודי שיום ההולדת שלו חל בעוד מספר ימים. האם המשפחה היהודית תדע לשרוד את הפרעה של דורינו?

הכותב הוא מייסד מרכז יה"ל לייעוץ והדרכה לחיי אישות