הרב הורביץ על הסמרטפונים: "אנחנו מגדלים רשעות בתוך ביתנו"

מושב מיוחד שנערך בכנס ראשי ישיבות לסיום שבוע החמ"ד עסק בנושא הסמרטפונים. ראשי הישיבות הכריזו מלחמה על המכשיר עד כדי הצעתו של הרב יצחק שילת "אין לקבל תלמיד לישיבות תיכוניות אם יש לו מכשיר ללא סינון"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/04/16 17:43 ב בניסן התשעו

הרב הורביץ על הסמרטפונים: "אנחנו מגדלים רשעות בתוך ביתנו"
Shutterstock, צילום: Shutterstock

"הישיבות כולן וממילא כל מערכת החינוך, צריכים להתלכד יחד ולאסור את השימוש במכשיר הסטמארפון, על הצוותים החינוכיים ועל התלמידים לכל הפחות בשטח בתי החינוך. ראשי הישיבות יכולים לקרוא כולם כאחד את הקריאה הזו " אמר בחריפות הרב אבינועם הורביץ ראש הישיבה התיכונית בקריית ארבע במושב מיוחד על הסמארטפונים והאינטרנט שנערך ב'כנס והגדת לבנך - שותפים ביחד' במסגרת כנס שנערך בישיבת ההסדר במעלה אדומים לרגל שבוע החמ"ד. ישיבת ההסדר אירחה היום מאות מחנכים מהחמד ומישיבות ההסדר והצליחה לאחד בכנס אחד ראשי ישיבות מזרמים שונים בציונות הדתית.

"שנים אני מנסה לעורר על חומרת המצב ולהציע פתרון. שלחתי לפני ארבע שנים קריאה לראשי הישיבות הגבוהות, ההסדר, המכינות, ישיבות תיכוניות ואולפנות, להתאחד ולמנוע את כניסת הסמארטפון למוסדותינו. וזאת מתוך הבנה פשוטה, שבניגוד לכל שאר מכשירי המדיה המצויים איתנו ומחייבים אותנו להתמודדות חינוכית לחיזוק הבחירה הנכונה, החידוש בסמארטפון הוא: שלמשתמש בו מצטמצמת מאוד יכולת הבחירה החופשית, בהיות המכשיר מתאחד לגמרי עם האדם, מה שיוצר את ההתמכרות הנוראית אצל המונים. הנוער מעיד על עצמו שאין לו שום יכולת עמידה מול המכשיר 'שנכנס לו לתוך הורידים...' אין יכולת להימנע מהשפעתו ההרסנית", אמר הרב הורביץ.

"לאחר שכולם מבינים את חומרת המצב ראוי היה להתכנס לדיון של שלושה ימים ושלושה לילות ולצום יחד ,ומתוך כך להגיע להחלטות משמעותיות. השאלה היא מה אנחנו עושים מול המצב החמור הזה. אנחנו מבינים ש'המחנה שרוף'. וממשיכים כדאשתקד...משקיעים המון בשיעורים כלליים ובשיעוריהם של כל הרמים, בגמרא ובאמונה ...ובינתיים תלמידינו גם המעולים והצדיקים שבהם מעידים על נפילותיהם העמוקות בזוהמת הסמארטפון.

אבל אשמים אנחנו. אנחנו משחקים אותה... מדוע בבני עקיבא מחלקים לקומונריות סמארטפונים? מדוע רשתות החינוך של מוסדות החמ''ד מחלקות סמארטפונים למנהלים? בציבור החילוני היום עומדים אנשי מקצוע וזועקים חמס, ובציבור שלנו עומדים רבנים ואנשי חינוך מהרמה הראשונה ומסנגרים... בתירוצים שונים להשתמשות במכשיר", תקף הרב הורביץ.

"אני אומר בענווה, דרך המכשיר הפשוט הזה בו אני משתמש (C-2), אני מנהל ישיבה, על כל מערכותיה, כולל מערכת גיוס כספים וקשר עם תורמים ברחבי העולם. אני יכול להבין שאיש עסקים צריך את המכשיר. אברכים חייבים? תלמידים חייבים? אנשי החינוך והרבנים חייבים? הגמרא מלמדת אותנו שאדם העובר ליד נהר שנשים מכבסות בו, והשוק שלהן מתגלה, במידה ויש לו אפשרות ללכת בדרך אחרת אע''פ שעוצם את עיניו ,הרי הוא רשע...האם לנו אין דרך אחרת מאשר הסמארטפון שהינו חמור פי מיליון מנשים המכבסות על שפת הנהר...אנחנו מגדלים רשעות בתוך ביתנו. ואני מדבר על הישיבות, אם נתאחד כולנו בע''ה נצליח. צריך לייצר קו ולקרוא לכל המנהלים לעמוד ביחד. אנחנו מסוגלים לעצור את המגיפה הזו.

נשמעה כאן אמירה שעלינו לעודד את התהליך שיבא מתוך תלמידינו, מהשטח...אם היה בזה עניין של חילול שבת או עבודה זרה, האם היינו עומדים ומחכים שזה "יגיע מלמטה"? או שהיינו אומרים זה לא ייכנס!". הטומאה הזו, המדיה הזו, שלבחורי ישיבות היא ביטול תורה מתחילתה ועד סופה, שהיא מיליוני חוברות פורנוגרפיה, צריכה לצאת מבתי החינוך שלנו. אפשר אחרת, כך הרגלתי את התלמידים שלנו, אל נהיה מוגי לב מול העבודה זרה הזו. אם לא נפעל עכשיו, עוד כמה שנים יהיו אצלנו 50% אחוזי גירושין. שלא נתעורר מאוחר", הזהיר הרב הורביץ.

"אין לקבל תלמיד לישיבות תיכוניות אם יש לו מכשיר ללא סינון", אמר הרב יצחק שילת ראש ישיבת מעלה אדומים בכנס, "אנו מאמינים בחינוך, וודאי, אבל יש גם אמצעי זהירות פשוט מן הבחינה הבריאותית, שהרי זו מגיפה. אם נעשה את המלחמה אצלנו בציבור הדתי, אני מאמין שהדבר יעבור גם לציבור החילוני. כמו פורום תקנה שהתחיל אצלנו וכיום ח"כ חילונים וכן מהתנועה הקיבוצית".

במושב דיברו ראשי ישיבה נוספים שעסקו בנושא הסמרטפונים והאינטרנט, הרב שמחה וייזמן, ראש רשת צביה-נעם ומנחה המושב, אמר כי יש לדבריו להתמקד בצבור המבוגר ובציבור המחנכים, שגם הוא, בעקבות הסמארטפונים, אינו ממוקד, מוסח בדעתו, זמין תמידית, מוטרד מבעיות הצניעות והתרבות המערבית ועוד.

הרב אליהו מאלי ראש ישיבת יפו, ביקש לעורר את המחנכים לעומק הבעיה. סיפר שבישיבת צוות הר"מים בישיבתו ביקשו שני תלמידים מהר"מים עזרה בפתירת הבעיה. הוא הקריא ממכתב ארוך שכתב אחד מתלמידיו, תלמיד שיעור ג' בישיבתו, וסיפר שכשקרא את הדברים לראשונה ישב ובכה. עם תלמיד אחר, שקדן ורציני ובוגר ישיבה תיכונית תורנית מאוד, העומד בפני חתונה, שסיפר לו "קצת התייצבתי, כעת אני צופה פחות, כבר חודשיים איני צופה". "אין אחד שלא מסתכל", אמר.

הרב מאלי אמר, שיש כמה תהליכים החייבים להתבצע. בראשם הסברה חינוכית אינטנסיבית. בנוסף, אם המחנכים לא ייפטרו מן המכשירים, הדברים לא ייפתרו. בנוסף אמר, "יש לנקות את בית המדרש ממכשירים, אחר כך בכיסים, אחר כך בחוץ".

הרב טוביה בלייכר מישיבת ההסדר באילת אמר: "ניתן בהחלט לעצור את השתלטות המכשירים". הבעיה העיקרית, לדבריו, היא הסחת הדעת שבמכשירים. "לא ניתן להעמיד נפש הנמצאת בתורה יחד עם מכשיר כזה. חייבים להתנתק, והכל מתחיל מן הרמי"ם שיש להם מכשירים כאלו. לדבריו, אנו כעת במלחמה בין הרע והטוב, כוח הטומאה הוא במכשירים הללו", אמר הרב בלייכר.

לטענת הרב בלייכר, אצלו בישיבה אין שום מכשיר חכם, לאחר מהלך רציני שנעשה עם התלמידים. לדבריו, התלמידים חווים שמחה גדולה ועליה תורנית גדולה. אף על פי שלדבריו, אינו מתנגד לחסימת מכשירים, למי שיש צורך בכך, אבל בחורי ישיבה שאין להם צורך אמיתי במכשיר הזה, עליהם להתנתק מהמכשירים.

הרב יעקב פישר, ראש הישיבה התיכונית נווה שמואל באפרת, אמר: "לא ניתן לעצור את התלמידים, שכן הם תמיד חכמים מאוד", והוסיף שבישיבתו המהלך החינוכי הוא כזה שנותן אמון רב בתלמידים, משתדלים לחנך אותם שהם בעצמם יבינו מה ראוי ומה לא ראוי, מתוך עצמאות ובריאות. איסורים נוספים נראו בעיניו בעייתיים.

הרב פישר הוסיף כי למרות זאת בשנים האחרונות, מנהלים בישיבתו חשיבה רצינית מאוד בנושא ובשנה האחרונה הלכו בכיוון של סינון, למרות המורכבות שבעניין. "בבית המדרש אין כניסה למכשירים. אחרי הרבה דיונים עם ההורים והתלמידים, מייד אחרי פסח מתחילים בסינון המכשירים, מתוך הכרה בחשיבות לקיחת האחריות של התלמידים וההורים", אמר הרב פישר.

הרב יהושע שפירא ראש ישיבת רמת גן דיבר בחריפות רבה ואמר: "המצב הרבה יותר גרוע ממה שחושבים המחנכים. חבורה גדולה ענקית, מכל המוסדות, הגיע לחדר עבודתי. נדמה לי שמי שעבר את גיל 20, ובוודאי את גיל 30, לא מצליח להבין במה מדובר. ההרגשה שלי, אמר, שלא ברור לאנשים מה גודל הבעיה, שלמעשה חמורה ביותר. כולל בסופו של דבר, פירוק משפחות".

"יש לי שקי סיפורים", אמר, "אבל אספר אחד. אין התמכרות יותר קשה מפורנוגרפיה, כך על פי מחקרים מחו"ל. בביקור ברטורנו, מוסד גמילה, בישיבה עם מומחים לדבר הבאנו מנהלת סמינר חרדי, שנמצאת בקשר עם רטורנו בתהליכי גמילה. איך הגיעה לזה? בצ'טים באינטרנט, אליהם הגיעה בעקבות תלמידותיה שסיפרו לה על הבעיות שיש בצ'טים, נהפכו חייה מטורפים לגמרי, עד שלוש בלילה מדי יום. תחילה הייתה בשם בדוי בצ'טים. לאחר מכן חשף שכן שלה, חרדי את שהותו בצ'טים. אחר כך חשפה גם היא את עצמה. שמה היה גלוי ברשת. בתה ראתה אותה בשתיים וחצי בלילה, מצ'וטטת עם חסיד חרדי מקצה הרחוב. מרוב הפתעה צרחה והעירה את כל הבית: הצרחה הזו הצילה אותה כפסע מפירוק המשפחה".

"בציבור הדתי לאומי", אמר הרב שפירא, "המצב הרבה יותר חמור. הבעיה היא ממש לא הסחת הדעת. אנחנו נמצאים שם עמוק, אל תשלו את עצמכם ושאתם מבינים במה מדובר".

"האם יש פיתרון 100%? התשובה היא שלא. אין לך דור וקהל שאין בו בעיות פריצות, אומר הרמב"ם. אבל עבירה גוררת עבירה, ולכן אם אדם לא נפל שבוע, יכולת העמידה שלו חזקה יותר. ולכן, ככל שאנחנו יכולים לגרום לציבור להיות עם "רווחים" גדולים יותר, כך אנחנו יכולים לשנות את כל העסק", אמר הרב שפירא. לדבריו, נושא הסינון בעייתי ותמיד ניתן לפריצה ולכן יש לרכוש מכשירים ללא אינטרנט כלל.